2019-06-20, 23:37
Bannlyst
Tanken är lite vad forskningen satsar på är vetenskapligt drivet.
Det läggs säkert mängder med tid och pengar på hur man får en Iphone till pluto, men varför vill man ha en iphone till pluto? (retoriskt exempel)
Borde det inte finnas vettigare saker att lägga all tid och resurser på?

Och just den frågan vad som är vettigast att forska kring , borde vara ett ämne för sig?

Exempel Borde inte antropologi vara viktigare än Astronomi /rymdfart?
Citera
2019-06-20, 23:44
Medlem
Forskningen kring rymden resulterar i kunskap kring hur livet fungerar.

Och fysik. Fysik är grundstommen, hur universum fungerar.

Läran om människans sociala beteende är viktigt också, det är läran om vad fysiken producerat, mig, hur jag fungerar.

Om du ska jämföra dem och försöka bedöma vilken vetenskap som är mest värdefull så kommer du in på filosofi. Och där finns bara axiom. Så nej, en sådan vetenskap kan inte finnas eftersom vi inte är överens om axiomen. Och det är inget socialt fenomen, det är ett filosofiskt som du hade ställts inför även om du vore den enda varelsen i universum.

Personligen så anser jag att fysiken är mer värdefull eftersom det är alltet, även det sociala, allt omfamnas av det.

Men är vi inte överens om det så är inte allt (universum, vi, det sociala) överens om det. Knepig sits. Allt jag vet är att jag tänker, alltså finns jag (även om jag är en simulering). Så något finns, det är den enda sanningen.

Kort och gott: Nej. En jämförelse mellan axiom har ingen sanning. Däremot gillar vi (jag) att vara lyckliga. Och vetenskap är en filosofi som ger mig mycket lycka, vettefan om jag har antropologin eller fysiken att tacka mest där.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-06-21 kl. 00:22.
Citera
2019-06-21, 00:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Tanken är lite vad forskningen satsar på är vetenskapligt drivet.
Det läggs säkert mängder med tid och pengar på hur man får en Iphone till pluto, men varför vill man ha en iphone till pluto? (retoriskt exempel)
Borde det inte finnas vettigare saker att lägga all tid och resurser på?

Och just den frågan vad som är vettigast att forska kring , borde vara ett ämne för sig?

Exempel Borde inte antropologi vara viktigare än Astronomi /rymdfart?
Nej, det borde det inte vara. Förklara varför i så fall. Gärna utifrån teori och/empiri från din vetenskap om vetenskap.

Annars finns iofs filosofigrenen vetenskapsteori, men den handlar snarare om sånt som vad som menas med "vetenskaplig teori", och hur sådana uppkommer och utvecklas och faller. Kolla t ex upp Popper och Kuhn.
Citera
2019-06-21, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Forskningen kring rymden resulterar i kunskap kring hur livet fungerar.

Och fysik. Fysik är grundstommen, hur universum fungerar.

Läran om människans sociala beteende är viktigt också, det är läran om vad fysiken producerat, mig, hur jag fungerar.

Om du ska jämföra dem och försöka bedöma vilken vetenskap som är mest värdefull så kommer du in på filosofi. Och där finns bara axiom. Så nej, en sådan vetenskap kan inte finnas eftersom vi inte är överens om axiomen. Och det är inget socialt fenomen, det är ett filosofiskt som du hade ställts inför även om du vore den enda varelsen i universum.

Jag menar inte enbart sociala delar med antropologin utan mer ett zoologisk synsätt med strävan att vara objektiv, alltså faktiskt lära sig hur vi människor fungerar och vad vi egentligen är konstruerade i de vilda , och inte tämjda människor som mest gör saker för pengar.
Pengar styr människan för mycket för att kunna se friheten i val och handlingar.

Skulle man veta vad som egentligen drev folk eller gjorde de lyckliga , hur deras person är kunde man sen mycket tidigare hjälpa de in i jobb de trivs med tidigare och leva efter instinkter.

Men vi vet nästan ingenting om människor, vi kan finnas för att starta bränder men istället så släcks dom idag.
Rymden känns för stort när man inte ens kan allt om människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in