Citat:
Ursprungligen postat av
.-fuckYUO-.
Forskningen kring rymden resulterar i kunskap kring hur livet fungerar.
Och fysik. Fysik är grundstommen, hur universum fungerar.
Läran om människans sociala beteende är viktigt också, det är läran om vad fysiken producerat, mig, hur jag fungerar.
Om du ska jämföra dem och försöka bedöma vilken vetenskap som är mest värdefull så kommer du in på filosofi. Och där finns bara axiom. Så nej, en sådan vetenskap kan inte finnas eftersom vi inte är överens om axiomen. Och det är inget socialt fenomen, det är ett filosofiskt som du hade ställts inför även om du vore den enda varelsen i universum.
Jag menar inte enbart sociala delar med antropologin utan mer ett zoologisk synsätt med strävan att vara objektiv, alltså faktiskt lära sig hur vi människor fungerar och vad vi egentligen är konstruerade i de vilda , och inte tämjda människor som mest gör saker för pengar.
Pengar styr människan för mycket för att kunna se friheten i val och handlingar.
Skulle man veta vad som egentligen drev folk eller gjorde de lyckliga , hur deras person är kunde man sen mycket tidigare hjälpa de in i jobb de trivs med tidigare och leva efter instinkter.
Men vi vet nästan ingenting om människor, vi kan finnas för att starta bränder men istället så släcks dom idag.
Rymden känns för stort när man inte ens kan allt om människor.