2019-06-20, 21:01
Medlem
Flashen1961s avatar
Gjorde i början på Juni en ac-service hos den lokala AD-verkstaden där dom påtalade att det har varit för mycket R134a i systemet.

Det ska vara 475g och enligt dom så var det 675g.

Bilen fungerar och ac kyler som den ska så jag tänker inte mer på det föränn värmen sätter in med besked och kompressorn går så tungt så det är märkbart när man kör att den kopplas in.

Jag åker ner till verkstaden som gjort jobbet och förklarar att kompressorn kopplas på och av med kort intervall varpå han säger att den är på väg att gå sönder.

Ok jag har begagnatgaranti som täcker detta så bilen lämnas in till volvo-verkstaden i stan.

Dom felsöker och kommer fram till att det troligen är högtrycksventilen som är felaktig så den byts.

Men mekanikern tycker kompressorn går tungt så kollar hur mycket gas som är i systemet och det visar sig vara 815g.

Enligt mekanikern så är AD-verkstadens ac-maskin troligen felkalibrerad.

Ventilen täcks utav garantin men gaskontrollen visste han inte så den får jag kanske betala för.

Jag anser att den lokala verkstaden har schabblat och ska betala tillbaks 1600:- som deras ac-kontroll kostade + om kompressorn går sönder stå för dessa kostnader.

Kan jag även begära att dom ska betala för volvo-verkstadens ac-kontroll om jag får betala för den eller är det för girigt?

Volvo-verkstadens ac-kontroll är troligen dyrare.

Volvo-verkstaden förklarade för mig att begagnatgarantin kommer inte gälla på kompressorn om den går sönder så då är det försäkringsbolaget som ev går in med tillhörande självrisk på 20% minst 2000:-.

AD lämnar 24 mån europagaranti på delar och jobb.
Citera
2019-06-20, 21:45
Medlem
fejsetnr1s avatar
[quote=Flashen1961|67903025]Gjorde i början på Juni en ac-service hos den lokala AD-verkstaden där dom påtalade att det har varit för mycket R134a i systemet.

Det ska vara 475g och enligt dom så var det 675g.

Bilen fungerar och ac kyler som den ska så jag tänker inte mer på det föränn värmen sätter in med besked och kompressorn går så tungt så det är märkbart när man kör att den kopplas in.

Jag åker ner till verkstaden som gjort jobbet och förklarar att kompressorn kopplas på och av med kort intervall varpå han säger att den är på väg att gå sönder.

Ok jag har begagnatgaranti som täcker detta så bilen lämnas in till volvo-verkstaden i stan.

Dom felsöker och kommer fram till att det troligen är högtrycksventilen som är felaktig så den byts.

Men mekanikern tycker kompressorn går tungt så kollar hur mycket gas som är i systemet och det visar sig vara 815g.

Enligt mekanikern så är AD-verkstadens ac-maskin troligen felkalibrerad.

Ventilen täcks utav garantin men gaskontrollen visste han inte så den får jag kanske betala för.

Jag anser att den lokala verkstaden har schabblat och ska betala tillbaks 1600:- som deras ac-kontroll kostade + om kompressorn går sönder stå för dessa kostnader.

Kan jag även begära att dom ska betala för volvo-verkstadens ac-kontroll om jag får betala för den eller är det för girigt?

Volvo-verkstadens ac-kontroll är troligen dyrare.

Volvo-verkstaden förklarade för mig att begagnatgarantin kommer inte gälla på kompressorn om den går sönder så då är det försäkringsbolaget som ev går in med tillhörande självrisk på 20% minst 2000:-.

AD lämnar 24 mån europagaranti på delar och jobb.[/QUO juTE]
Nej du kan kräva men få O.... Hoppa till olika verkstäder o få olika svar. Men kräva tillbaka blir svårt utan klara bevis.
Citera
2019-06-21, 09:57
Medlem
Flashen1961s avatar
Fejsetnr1.

Jag har klara bevis på att ac är överfyllda iom att man på Volvo har konstaterat detta.

Därigenom är jobbet icke fackmässigt gjort och då skall verkstaden som gjort detta fel stå för det.

Men nu ville jag få lite mer kött på benen ifrån juridisk synpunkt med underbyggda argument.

Blir ARN om verkstaden inte står för detta fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in