2020-02-22, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Det var ett krav i jöken från liberalerna, för att släppa fram rövfen. Har du missat det?
För att sälja sin själ menar du.

Jävla påfund som inte fyller någon nytta i vårt land........
Citera
2020-02-23, 09:33
Medlem
Tsarevitjs avatar
Nu närmar sig 1 mars då vi kommer att få betala 6-7 kr för en plastkasse i affären. Dessutom kommer man att lägga 30 öre på varje liten fruktpåse. Jag kommer inte att betala ett öre i denna nya plastskatt. Nu invänder ni naturligtvis att det är precis vad som är avsikten med dessa nya skatter. Användningen av plastpåsar ska minska. Men ni kan ge er katten på att man på finansdepartementet räknat med dessa nya intäkter. Det rör sig om flera 100 miljoner per år. Jag tänker i alla fall inte bidra till att vi blir ännu mer beskattade. Hur ska vi då agera för att visa miljötokarna i regeringen att vi inte accepterar detta? Vad gäller plastkassar är problemet lätt att lösa. Det är bara att se till att man har en tygkasse eller en kasse av något annat material med sig. Gamla plastkassar kan man också använda tills dess de är utslitna.
Svårare blir det med fruktpåsarna. De används ju till äpplen, apelsiner, potatis och grönsaker mm. Ett tips kan vara att ta med bruna papperspåsar som man använder för matsopor. De är ju gratis än så länge. En annan metod är att lägga 7 st äpplen på bandet och sedan sopa ned dem i sin tygkasse. Det blir intressant med potatis. Massor med jord på bandet, men vad ska man göra?
Tacksam för tips hur vi ska visa miljögalningarna att vi inte accepterar dessa tokerier. Tacksam för tips från er hur vi ska undvika denna idiotskatt. Låt oss starta PLASTSKATTEUPPRORET!
Citera
2020-02-23, 12:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Nu närmar sig 1 mars då vi kommer att få betala 6-7 kr för en plastkasse i affären. Dessutom kommer man att lägga 30 öre på varje liten fruktpåse. Jag kommer inte att betala ett öre i denna nya plastskatt. Nu invänder ni naturligtvis att det är precis vad som är avsikten med dessa nya skatter. Användningen av plastpåsar ska minska. Men ni kan ge er katten på att man på finansdepartementet räknat med dessa nya intäkter. Det rör sig om flera 100 miljoner per år. Jag tänker i alla fall inte bidra till att vi blir ännu mer beskattade. Hur ska vi då agera för att visa miljötokarna i regeringen att vi inte accepterar detta? Vad gäller plastkassar är problemet lätt att lösa. Det är bara att se till att man har en tygkasse eller en kasse av något annat material med sig. Gamla plastkassar kan man också använda tills dess de är utslitna.
Svårare blir det med fruktpåsarna. De används ju till äpplen, apelsiner, potatis och grönsaker mm. Ett tips kan vara att ta med bruna papperspåsar som man använder för matsopor. De är ju gratis än så länge. En annan metod är att lägga 7 st äpplen på bandet och sedan sopa ned dem i sin tygkasse. Det blir intressant med potatis. Massor med jord på bandet, men vad ska man göra?
Tacksam för tips hur vi ska visa miljögalningarna att vi inte accepterar dessa tokerier. Tacksam för tips från er hur vi ska undvika denna idiotskatt. Låt oss starta PLASTSKATTEUPPRORET!

Fruktpåsarna brukar det ju inte finnas mycket till alternativ till...
Citera
2020-02-23, 12:55
Medlem
Jag har inte köpt en enda plastpåse sedan ca tre år tillbaka. Hade 15-20 st då som jag återanvänt dom här åren. Och nej, dom är inte skitiga men börjar sjunga på sista versen nu. Har införskaffat ett antal tygkassar som väntar på att tas i bruk. Har således inte för avsikt att köpa en enda plastpåse framöver heller. Eller fruktpåsar. Misstänker dock att en del affärer lägger fruktpåseskatten på priset och har fruktpåsarna "gratis" även i fortsättningen. Handlaren betalar skatten vid inköpet vad jag förstått. Har sparat ett par nät man ibland köper apelsiner i och även en något större nätpåse jag köpt lök i. Funderar på om jag ändå ska hälla upp lösvikten direkt på bandet från mitt medhavda nät. Har jag med mig eget emballage vill jag ju inte betala för det en gång till. Köpte ett tiopack kanelbullar häromdagen, låg i en lite kraftigare plastpåse som jag också sparat. Blir ju lite omständigare att handla i fortsättningen men det får det vara.
Senast redigerad av Dormouse 2020-02-23 kl. 13:05.
Citera
2020-02-23, 13:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du säger det ju själv, men strategi gentemot miljögalningarna är alltså att använda tygkasse och att återanvända de gamla? Vad arga de ska bli...

Vad ska du ha för text på tygkassen, 'Say no to plastic bags ♡'?
Citera
2020-02-23, 14:39
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Då kommer ju folk att köpa ta soppåsar och ta med istället. Det är sämre för miljön än de bärkassar av återvunnen plast som används idag.
En skatt ivrigt påhejad av Meningslösa Partiet (MP). Åter ett exempel på den fantasivärld partiet lever i. För miljöns skull bör MP röstas bort i nästa val.
Citera
2020-02-23, 14:49
Medlem
Tsarevitjs avatar
Pratade med några anställda på Willys. De kommer ersätta fruktpåsarna med gratis papperspåsar.
Citera
2020-02-23, 14:51
Avslutad
Känns oerhört skönt nu när det är extra skatt på plastpåsarna.

Vi har räddat hela världen!
Tänk er det liksom. LIlla Sverige med bara 10.3 miljoner invånare har förhindrat hela klimatkatastrofen med att höja skatten.

Vart tar då dessa pengar vägen?

Ehm öhh ja det är det faktiskt ingen som vet. För dom är inte öronmärkta.
Men det spelar inte så stor roll för nu har vi räddat jorden
Citera
2020-02-23, 15:03
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Pratade med några anställda på Willys. De kommer ersätta fruktpåsarna med gratis papperspåsar.

Och papperspåsar är också milöovänligt.

Kladdigt och ohygieniskt, också.

Arma Sverige.
Citera
2020-02-23, 15:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Vi uppmärksammar om de ohygieniska kladdet som blir av vått äckligt papper och av all hantering av lösa varor. Vi berättar att äckliga smittor som sprids i världen ännu lättare får fäste då ohygienen tar vid. Torghandlare i Malmö, invandrare som uppriktigt vågar skita i vad miljömuppar säger, påpekar det ohygieniska med plastpåseförbud (där de har märkt av konsekvenserna då förbudet redan verkställts där).
Citera
2020-02-23, 17:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Blir ju ett jäkla bök för personalen då dommåste öppna varenda påse för att se vad som är i

Och papperspåsarna är sämre för miljön än dom plastpåsar/miljöpåsar som används idag.

Bla så är dom mycket tyngre och tar upp mycket mer utrymme, vilket betyder att det kommer gå åt mer transporter bara att få ut dom till affären.

Och dom är underlägsna i användbarhet.
Citera
2020-02-23, 20:18
Medlem
Tsarevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du säger det ju själv, men strategi gentemot miljögalningarna är alltså att använda tygkasse och att återanvända de gamla? Vad arga de ska bli...

Vad ska du ha för text på tygkassen, 'Say no to plastic bags ♡'?
Officiellt blir de nöjda men de har också räknat med ökade skatteinkomster. Snacka om dubbelmoral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in