2019-06-19, 14:50
Medlem
Hej! Finns det fler än jag som känner psykisk ohälsa när man går på Clozapine?
Jag har nu sänkt min dos nu till 225mg innan hade jag 250mg. som tar på kvällen lagom till att gå i säng. På förmiddagen mår jag grymt illa! "börjar jobbet kl 07.00" känner mig hängig och trött. och livslusten är inte på TOPP! Men efter några timmar på jobbet så släpper det. och jag fungerar som vanligt igen. Jag har börjat att tro att det har med Clozapinen att göra., Vad tror du? Har någon upplevt samma sak?
Tacksam för svar! Från en som snart inte orkar längre.
Citera
2019-06-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym8011
Hej! Finns det fler än jag som känner psykisk ohälsa när man går på Clozapine?
Jag har nu sänkt min dos nu till 225mg innan hade jag 250mg. som tar på kvällen lagom till att gå i säng. På förmiddagen mår jag grymt illa! "börjar jobbet kl 07.00" känner mig hängig och trött. och livslusten är inte på TOPP! Men efter några timmar på jobbet så släpper det. och jag fungerar som vanligt igen. Jag har börjat att tro att det har med Clozapinen att göra., Vad tror du? Har någon upplevt samma sak?
Tacksam för svar! Från en som snart inte orkar längre.

Låter som standardproblemen med neuroleptika. Läkarna är oerhört glada i att skriva ut neuroleptika till i princip allt, sedan att halva dagen blir förstörd och att BMI ökar med i genomsnitt 50% är mindre relevant. Nu skriver du inte exakt anledning till varför du äter det. Indicerat för behandlingsresistent schizofreni, visst. Men läkarna kan skriva ut dessa preparat som substitut till paracetamol om de vill. Så vad är anledningen till att du äter medicinen? Nå väl det är väldigt troligt att det är clozapinen som orsakar detta, men har du svåra problem utan den så är detta något du får ta helt enkelt.
Citera
2019-06-19, 16:56
Medlem
ja äter clozapin för paranoia schitso.
Har inte fått prova något annat det är drygt blir skit trött av dom och blodprov varje månad:/
Citera
2019-06-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Låter som standardproblemen med neuroleptika. Läkarna är oerhört glada i att skriva ut neuroleptika till i princip allt, sedan att halva dagen blir förstörd och att BMI ökar med i genomsnitt 50% är mindre relevant. Nu skriver du inte exakt anledning till varför du äter det. Indicerat för behandlingsresistent schizofreni, visst. Men läkarna kan skriva ut dessa preparat som substitut till paracetamol om de vill. Så vad är anledningen till att du äter medicinen? Nå väl det är väldigt troligt att det är clozapinen som orsakar detta, men har du svåra problem utan den så är detta något du får ta helt enkelt.

akut psykos
Citera
2019-06-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx

glömde skriva när det inträffade
5 år sen jag fick "akut Phykos"
Citera
2019-06-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
ja äter clozapin för paranoia schitso.
Har inte fått prova något annat det är drygt blir skit trött av dom och blodprov varje månad:/

hur mycket tar du? och när på dygnet tar du den?
Citera
2019-06-19, 18:10
Medlem
Citat:
glömde skriva när det inträffade
5 år sen jag fick "akut Phykos"

Har du provat andra neuroleptika? Jag har aldrig varit psykotisk, men har provat en del neuroleptika ändå, tycker Zeldox (Ziprasidon) varit den bästa. Somliga familjemedlemmar som haft psykoser har också ätit den med gott resultat. Har du provat vara utan behandling? Dem jag känner har kunnat sluta med behandling efter ett tag. Pratar då specifikt om akuta psykoser.
Citera
2019-06-19, 21:03
Medlem
Clozapine är bland det jävligaste du kan stoppa i dig. Varför förskrivs det ens längre för egentligen.
Dopaminblockage dödar allt vad motivation, livsglädje och driv heter. Är du en man så drivs man framåt av testosteron. Clozapin gör dig praktiskt sett till en kvinna. Könsoperationen är det enda som fattas.
Och nämnde jag bestående hjärnskador som uppstår redan efter ett par veckor bruk? Neurologiska problem som kan bli permanenta?
Släng skiten åt helvete.
Senast redigerad av VillJalentine 2019-06-19 kl. 21:07.
Citera
2019-06-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Clozapine är bland det jävligaste du kan stoppa i dig. Varför förskrivs det ens längre för egentligen.
Dopaminblockage dödar allt vad motivation, livsglädje och driv heter. Är du en man så drivs man framåt av testosteron. Clozapin gör dig praktiskt sett till en kvinna. Könsoperationen är det enda som fattas.
Och nämnde jag bestående hjärnskador som uppstår redan efter ett par veckor bruk? Neurologiska problem som kan bli permanenta?
Släng skiten åt helvete.

Hej! och tack för ditt inlägg.
Låter otäckt med hjärnskador!
Ska man trappa ut eller bara sluta tvärt?
Vilka neurologiska problem tänker du på?
Citera
2019-06-20, 15:11
Medlem
Citat:
Hej! och tack för ditt inlägg.
Låter otäckt med hjärnskador!
Ska man trappa ut eller bara sluta tvärt?
Vilka neurologiska problem tänker du på?

Ja det är otäckt. Du bör trappa ut sakta för att se vad som händer. Din akuta psykos kan ha varit tillfällig och inget som kommer tillbaka. Lägg ner drogerna om det var drogutlöst!
Med neurologiska problem tänker jag på extrapyramidala biverkningar. Googla!
Är du verkligen tvungen att ha en neuroleptika pga psykotiska symptom finns mildare alternativ att välja på och man bör ha minsta möjliga effektiva dosering. Prolaktinnivåer bör ständigt kontrolleras.
Citera
2019-06-20, 18:37
Medlem
Citat:
hur mycket tar du? och när på dygnet tar du den?
Jag försöker inte ta skiten bara när det behövs. Är för mycket biverkningar blir helt utslagen av dom mår ila
Citera
2019-06-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ja det är otäckt. Du bör trappa ut sakta för att se vad som händer. Din akuta psykos kan ha varit tillfällig och inget som kommer tillbaka. Lägg ner drogerna om det var drogutlöst!
Med neurologiska problem tänker jag på extrapyramidala biverkningar. Googla!
Är du verkligen tvungen att ha en neuroleptika pga psykotiska symptom finns mildare alternativ att välja på och man bör ha minsta möjliga effektiva dosering. Prolaktinnivåer bör ständigt kontrolleras.

nej inga droger! Det var mycket stress , för lite sömn och till sist kunde jag inte somna var helt uppe i varv! och då blev det akut psykos. Ska prata med min läkare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in