2019-06-19, 11:58
Medlem
Hej! Jag har en eu-moped som ska ha ett CR7HSA-9 NGK-stift. Jag köpte för ett tag sedan ett CR7HSA (utan nian på slutet) i tro om att det skulle fungera. Vill bara dubbelkolla att jag har förstått det rätt: Nian på slutet betäcknar i det här fallet elektrodavståndet va? Kan jag böja till det själv till korrekt avstånd eller måste jag leta upp ett tändstift som har hela ovanstående betäckning? Avståndet ska vara 0.8-0.9mm enligt instruktionsbok.

Bonusfråga: Är det ett ovanligt mått? Jag hade nämligen lite svårt för att hitta bladmått som passade denna längd när jag letade runt på nätet för ett tag sedan. Går bladmått under någon annan betäckning också?

Ursäkta nybörjarfrågorna, hoppas nån orkar svara
Citera
2019-06-19, 12:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Hej! Jag har en eu-moped som ska ha ett CR7HSA-9 NGK-stift. Jag köpte för ett tag sedan ett CR7HSA (utan nian på slutet) i tro om att det skulle fungera. Vill bara dubbelkolla att jag har förstått det rätt: Nian på slutet betäcknar i det här fallet elektrodavståndet va? Kan jag böja till det själv till korrekt avstånd eller måste jag leta upp ett tändstift som har hela ovanstående betäckning? Avståndet ska vara 0.8-0.9mm enligt instruktionsbok.

Bonusfråga: Är det ett ovanligt mått? Jag hade nämligen lite svårt för att hitta bladmått som passade denna längd när jag letade runt på nätet för ett tag sedan. Går bladmått under någon annan betäckning också?

Ursäkta nybörjarfrågorna, hoppas nån orkar svara

I en vanlig bladmåttsatts borde 0.8 och eller 0.9 finnas. Bladmått tillverkas i steg om 0.05 så det skall gå att få tag på.
Citera
2019-06-19, 12:46
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz

Bladmått brukar gå från 0,05-1,0 mm, men om inte måttet "räcker till" går det att lägga ihop 2 blad för att uppnå det mått man behöver. Exempelvis om du skall ha 0,9 i elektrodavstånd kan du lägga ihop de blad som är 0,5 och 0,4 mm.
Citera
2019-06-19, 17:02
Medlem
talgtrolls avatar
https://bergshamravarv.se/onewebmedia/NGK%20uppbyggnad.pdf
Citera
2019-06-19, 17:37
Medlem
killawifes avatar
Precis som du säger så står nian för 0,9 mm. De flesta tändstift har 0,8-0,9 som standard om det inte står nåt. Det går alldeles utmärkt att justera gapet. De flesta fordon skiter fullständigt i om gapet är 0,6 eller 1,1 mm men vissa bilar kan vara grymt petiga med det.

Summa summarum, du kan köpa det stiftet och köra med det som det är eller justera gapet till 0,9.
Det finns speciella verktyg för att justera gapet men det går bra utan specialverktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in