2019-06-18, 23:02
Medlem
Startade en tråd tidigare som berörde klasskillnader i ett förhållande och upplevde att många blev provocerade pga det och är därför nyfiken på att diskutera om just klasskillnader i relationer.

För min egen del så är inte utbildning eller yrke det mest avgörande. Men det jag ändå kan tänka är om man har liknande referensramar.

Kan ta exempel på två av mina ex.

Ett av mina ex är uppvuxen ute i ”orten”. Hans föräldrar hade haft bidrag hela livet och dom hade ett väldigt annorlunda sätt att leva på om man jämför med mig. När han skulle bjuda ut mig på restaurang så berättade han om den här fantastiska italienska restaurangen han skulle bjuda mig på. Lyxrestaurang. När jag kommer till restaurangen visar det sig att vi är inne på vapiano. Man ska stå i en kö och beställa mat, ta maten på en bricka och sedan välja ett bord. Lite som att gå på ett italienskt McDonalds. Hans definition av lyxrestaurang va inte detsamma som min. Utöver det så hade han inte någon gymnasieutbildning, han läste aldrig böcker men han uttryckte gärna att han va såååå bildad.

Sen har jag mitt andra ex som studerat på handelshögskolan och som har ett helt okej arbete. Vi har vuxit upp i ett liknande område och haft uppväxter som påminner om varandra. Jag vet att vi har samma syn på världen. Om vi tog bilen någonstans, vart som helst i hela landet och sedan stannade bilen på en okänd plats så kunde han uttrycka vad han tyckte om stället och jag tänkte alltid detsamma. Om han säger att något är bra eller exklusivt så vet jag att han vet vad det innebär så jag litar på det.

Hur kan detta vara viktigt då?

Ja jag tycker om att leva enkelt i min vardag. Vi säger att jag är gravid, jag har skitont och vi ska ha fest och jag ber min man handla till festen.

Om jag då skulle be den första killen utan gymnasieutbildning från orten att gå och handla så skulle ha dra iväg till Lidl och handla en pappersduk, plastglas, chips och salta pinnar.

Skulle jag däremot be ex nummer två, mannen från handels så skulle han handla precis det som skulle vara lämpligt, jag vet att han skulle välja saker med samma omsorg som jag själv. Jag skulle med andra ord inte behöva kommunicera alls vad jag förväntar mig, eftersom han ALLTID tänker likadant.

En annan sak om man ska tänka på specifikt ekonomiska skillnader så vill jag inte hamna i situationer där det blir för stora skillnader då det kan bli en maktobalans. Jag vill aldrig hamna i en situation där någon känner att den inte kan lämna mig för att den känner sig ekonomiskt beroende av mig. Jag har ju sett kvinnor som mer eller mindre träffar män som verkligen levt på samhällets botten, som flyttar runt mellan deras vänners soffor och så en dag dyker den upp en tjej med egen lägenhet och vips så har mannen flyttat ihop med tjejen på två veckor. Dessa kvinnor ser det som kärlek, jag ser det mer som någon form av ömsesidigt utnyttjande.

Kan skriva hur länge som helst om det här tror jag men jag är lite nyfiken på hur ni andra ser på detta?

Är det verkligen så fel att välja någon utifrån klass? Gör inte alla det både medvetet eller/och omedvetet?
Citera
2019-06-18, 23:13
Avslutad
Jag tror att de flesta, kanske till och med alla, väljer sin partner utifrån en klass-faktor.

Klass innebär ju att man har liknade sätt att resonera och samma intellektuella nivå, vilket underlättar kommunikationen mellan varandra. I regel delar man också samma skolunderbyggnad. Klass kan också yttra sig i liknande politisk uppfattning, också det underlättar det gemensamma livet. Klass skapar också livsambitionerna, vad man vill göra av sitt liv, sin utbildning och livsresan, både enskilt och tillsammans. Men förstås finns det exempel på där partners inte delar klassbakgrund från början, men efter en tid så börjar man dela klassvärderingar. Det är nog rätt ovanligt.
Citera
2019-06-18, 23:14
Medlem
kristofferGs avatar
Ja det är fel och jävligt elitistiskt tänkt.
Citera
2019-06-18, 23:14
Medlem
Att ha hög klass är för mig att ha mycket pengar.
Folk som låtsas vara lite "bättre" ger jag inte mycket för.
Finns många som lever på lånade pengar för att de vill ge sken av att vara i en hög klass.

Personligen trivs jag bäst med personer i samma "klass" som mig eller något under.
Oftast delar man syn på livet med dessa.

Då det gäller förhållande så är är det nog viktigare för kvinnor att ha en man med samma eller något högre klass än henne själv.

För män spelar det inte alls lika stor roll. Män går mer på kärlek och känslor.
Citera
2019-06-18, 23:25
Medlem
Mina föräldrar är inte utbildade, vi hade inte mycket pengar när jag va ung, nu är jag utbildad och har en bra lön, är bara 28 år också

Tjejen jag älskar har ingen utbildning, men vill lära sig och jobba som frisör,

Hon älskar mig och jag henne, jag behöver inget mer,
Senast redigerad av SimpleStreet 2019-06-18 kl. 23:28.
Citera
2019-06-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpleStreet
Är utbildad själv med bra lön, är bara 28 år också,

Tjejen jag älskar har ingen utbildning, men vill lära sig och jobba som frisör,

Hon älskar mig och jag henne, jag behöver inget mer,

Nu skulle jag ju inte säga att frisörsyrket är på något sätt enkelt. Det räknas inte till ett ”enkelt” jobb som vem som helst från gatan kan gå in på en salong och göra. Har flera vänner som arbetat som det men sedan studerat vidare visserligen men det kräver att man har en väldigt hög social kompetens och man ska verkligen ha förmågan att kunna ta ALLA människor.
Sedan är inte utbildning allt när man pratar om klass heller.
Citera
2019-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLillaArga
Nu skulle jag ju inte säga att frisörsyrket är på något sätt enkelt. Det räknas inte till ett ”enkelt” jobb som vem som helst från gatan kan gå in på en salong och göra. Har flera vänner som arbetat som det men sedan studerat vidare visserligen men det kräver att man har en väldigt hög social kompetens och man ska verkligen ha förmågan att kunna ta ALLA människor.

Mannerheim var istortsett fattig och levde på lånade pengar större delen av sitt liv, men under hans prime time fanns det få män i Europa som hade mer klass.
Citera
2019-06-18, 23:43
Medlem
kugutts avatar
För en normal mann spelar det ingen roll vilken utbildning, klass eventuellt vilken finansiell status en kvinna har. Vi bryr oss inte.
Citera
2019-06-18, 23:58
Medlem
Citat:

Så länge som den jag är med inte tycker att hon är bättre än andra eller vägrar hålla en konversation med någon som t ex. jobbar med att tvätta toaletter, bara för att han jobbar som en städare så bryr jag mig inte,
Citera
2019-06-19, 00:07
Medlem
Citat:

För min egen del så är inte utbildning eller yrke det mest avgörande. Men det jag ändå kan tänka är om man har liknande referensramar.

Skulle jag däremot be ex nummer två, mannen från handels så skulle han handla precis det som skulle vara lämpligt, jag vet att han skulle välja saker med samma omsorg som jag själv. Jag skulle med andra ord inte behöva kommunicera alls vad jag förväntar mig, eftersom han ALLTID tänker likadant.

Om man läser på om vad klass är ur ett akademiskt perspektiv (sociologi) så känns det inte som att det du beskriver ovan är i första hand klassmässiga aspekter.

Till exempel finns det ett stort antal män som ingår i samma socioekonomiska och kulturella klass som dig men som inte tänker likadant som dig eller har en känsla för samma slags detaljer så som du beskriver. Så jag tror inte man kan förutsätta att man undkommer kommunikation. Däremot är det sannolikt att grundvärderingar stämmer bättre överens.

Det som kanske är mest iögonfallande är att personer med relativt låg klasstillhörighet gärna blandar ihop produktions- och konsumtionsaspekten av klass. Du gör det ovan genom att fokusera just på konsumtionssidan - dvs vilka saker som ska inhandlas till en fest exempelvis. Detta är så klart inte irrelevant. Men den verkliga klasstillhörigheten emanerar ofrånkomligen från samhällets produktionssida, dvs man har i första hand en hög klasstillhörighet pga man utför ett högkvalificerat arbete som därmed är välbetalt. Detta i sin tur skapar ett visst levnadssätt som är igenkännbart för en betraktare men det är inte grunden för klasstillhörigheten utan mer ett symptom. Tänk här på adel, präster och bönder. De hade olika roller i samhället och dessa olika uppgifter formade genom århundradena deras kulturliv.

/Johan
Citera
2019-06-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Om man läser på om vad klass är ur ett akademiskt perspektiv (sociologi) så känns det inte som att det du beskriver ovan är i första hand klassmässiga aspekter.

Till exempel finns det ett stort antal män som ingår i samma socioekonomiska och kulturella klass som dig men som inte tänker likadant som dig eller har en känsla för samma slags detaljer så som du beskriver. Så jag tror inte man kan förutsätta att man undkommer kommunikation. Däremot är det sannolikt att grundvärderingar stämmer bättre överens.

Det som kanske är mest iögonfallande är att personer med relativt låg klasstillhörighet gärna blandar ihop produktions- och konsumtionsaspekten av klass. Du gör det ovan genom att fokusera just på konsumtionssidan - dvs vilka saker som ska inhandlas till en fest exempelvis. Detta är så klart inte irrelevant. Men den verkliga klasstillhörigheten emanerar ofrånkomligen från samhällets produktionssida, dvs man har i första hand en hög klasstillhörighet pga man utför ett högkvalificerat arbete som därmed är välbetalt. Detta i sin tur skapar ett visst levnadssätt som är igenkännbart för en betraktare men det är inte grunden för klasstillhörigheten utan mer ett symptom. Tänk här på adel, präster och bönder. De hade olika roller i samhället och dessa olika uppgifter formade genom århundradena deras kulturliv.

/Johan

Jag tog nog upp dessa exempel då det nog är rätt enkelt att beskriva. Jag har träffat flera män från Handelshögskolan som inte resonerar så som mitt ex och jag. Men det andra exet från orten hade en helt annan uppväxt och erfarenhet av saker så vi såg världen helt annorlunda. Sedan är jag fullt medveten om att det inte handlar om pengar. Någon med mycket pengar behöver nödvändigtvis inte ha en högre klass. Och man kan ha en väldigt låg lön och ha en hög klasstillhörighet.

Oavsett brukar nog människor ändå vilja dras till det som känns lika.
Citera
2019-06-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Att ha hög klass är för mig att ha mycket pengar.
Folk som låtsas vara lite "bättre" ger jag inte mycket för.
Finns många som lever på lånade pengar för att de vill ge sken av att vara i en hög klass.

Personligen trivs jag bäst med personer i samma "klass" som mig eller något under.
Oftast delar man syn på livet med dessa.

Då det gäller förhållande så är är det nog viktigare för kvinnor att ha en man med samma eller något högre klass än henne själv.

För män spelar det inte alls lika stor roll. Män går mer på kärlek och känslor.
Många sådana finns det.

Jag tycker låg klass är trivsamt men att många längst ner håller på och uppträder uttalat som outtalat, att de skulle vara av en bättre sort som de inte är. Lite brains så ser man igenom det och inte ens någon nivå av klasskalor förekommer där låtsad tillhörighet köps rakt av. Däremot har jag alltid problem med smaklöshet hos varje partner jag har och störs av det, vilket är ytterst märkligt som öppen Flashbackare. Det är som om de alla saknar ett förfarande av klass som jag finner viktigt, samtidigt som jag absolut inte vill ha någon av högre klass. Självklart finner jag män med goda utbildningar och arbeten som redigt material, men mer för att de oftast inte är ohyfsade utan folkvett och även går att diskutera med. Dvs egenskaper många vanliga arbetare kan ha också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in