• 1
  • 2
2019-06-19, 15:01
Medlem
Ring till socialen så hjälper dem dig att komma rätt i växeln.

Annars får du helt enkelt bli sen med en del räkningar, prioritera och skjuta upp dem så gott du kan.
Hur såg din ekonomiska situation ut innan du fick detta jobbet?
Citera
2019-06-19, 15:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modomannen
Som titeln låter så får jag ej lön vid slutet av första månaden för mitt arbete och jag undrar om jag kan ansöka om något bidrag för annars har jag inge pengar till nästa månad. Om det finns någon form av bidragsansökan som kan göras, isf vilken?

Tack på förhand!
Du fick väl lön eller bidrag i slutet på månaden innan, dom räcker väl tills du får lön nästa månad. Annars får du väl använda ditt kreditkort tills du får in lönen... Normalt sett har man väl 3-6 månaders lön på bankkontot för just sådana här situationer.
Citera
2019-06-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Det måste vara en jävligt bra "normallön" ifall det räcker gott och väl för två månader.
När jag arbetade på lager täckte inte lönen två existensminimum.

Beror på hur man räknar...

Brukar ju heta att boendekostnaderna ska ligga runt 1/3 av lönen, så länge som boendekostnaderna inte är för hög i förhållande till lönen så räcker det säkert till både boendet + mat, visst man har ju inte så värst mycket extra över, men det täcker ju det viktigast, alternativet så är ju förstås att ta ett lån på en passlig summa och betala bort det på några månader/år
Citera
2019-06-19, 16:49
Medlem
Utan att gå in på din privatekonomi... Det enkla svaret, och troligtvis den enkla utvägen är som sagt att be din arbetsgivare om ett förskott på lön.

MEN innan du gör det så bör du ju se till att ha koll på din ekonomi - vilka kostnader är det du står med? Jag utgår från att vi pratar om räkningar då, troligtvis boende samt "annat".

Sen är det nog inte så vanligt att förskott på lön är hela innestående lön, utan del av.

Sen finns det givetvis andra saker du kan göra, men då skulle du ju behöva beskriva din ekonomi lite mer i detalj. Hur bor du? vad har du för månatliga kostnader, främst som kommer på räkning?
Citera
2019-06-19, 18:56
Medlem
Jag tycker att det är OK att ta av buffertsparandet i sådana här lägen.
Citera
2019-06-19, 19:20
Medlem
bolcjeks avatar
Innestående lön är inget nytt och socialtjänsten är van vid dylika ärenden. Har du hyra att betala men inga pengar så uppstår ett så kallat nödläge och dom KOMMER att betala. Alternativet är at du blir vräkt och tvingas söka tillfälligt boende (via soc). Detta kan kosta dom 500-1500 kr/per dygn. Som svensk medborgare har man ett "under-tak-garanti" och det är dom mkt väl medvetna om. Dock kan dom undanhålla denna information och/eller hävda annat. Se bara till att dom är medvetna om att du känner till reglerna så kommer det lösa sig.
Citera
2019-06-19, 20:42
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Bidrag finns ej för sådant. Har du fast anställning och inga anmärkningar så är det nog inga problem att ta ett lån.

Jag fick socialbidrag första månaden jag arbetade mitt första jobb då jag inte fick lön förrän månaden därpå (hade mao ett beviljat socialbidrag sen tidigare vilket jag fått ett par månader och som upphörde samma månad jag fick min första lön). Men det var säkert 10 år sen och min kommun kanske inte är som andra.
Citera
2019-06-19, 23:35
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Beror på hur man räknar...

Brukar ju heta att boendekostnaderna ska ligga runt 1/3 av lönen, så länge som boendekostnaderna inte är för hög i förhållande till lönen så räcker det säkert till både boendet + mat, visst man har ju inte så värst mycket extra över, men det täcker ju det viktigast, alternativet så är ju förstås att ta ett lån på en passlig summa och betala bort det på några månader/år

Vadå beror på hur man räknar?

Ifall min existensminimum är ca 10.000kr, och min månadslön ligger på ca 16.000kr, hur ska det funka för två månader gott och väl?

Ca 10.000kr var mitt existensminimum 2009 och min lön var ca 15.000kr efter skatt samma år, på ett lager.

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jag tycker att det är OK att ta av buffertsparandet i sådana här lägen.
Det är väl precis i sådana här skeden som en buffert skall plockas av, för man sparar ju inte pengar bara för att ha pengar på kontot.
Däremot så verkar det som TS inte har någon sparbuffert att plocka ifrån.
Senast redigerad av Strongmanx2 2019-06-19 kl. 23:38.
Citera
2019-06-20, 00:29
Medlem
Ts borde kanske lära sig av Anne Wibble! Då finns reserv för sådant som uppstått.
Citera
2019-06-20, 00:32
Medlem
F.Hansens avatar
Fråga om du kan få första lönen utbetald samma månad. Oftast går det fixa.

Sedan får du leva snålt i 1-3 månader för att komma ikapp. That's just the way it is. Deal with it.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in