Citat:
Ursprungligen postat av
LortBerra
Jag funderar på att köpa en ny käft åt närstående med väldigt dålig tandhälsa!
Budgeten är begränsad så jag har försökt förstå mig på dessa högkostnadsskydd som finns, är det någon som har koll på detta? I tandvårdsstödet så har man ett högkostnadsskydd på 50% när kostnader överstiger 3000, och 85% när det överstiger 15000.
Vad jag har förstått så är det vad man betalar inom ett år? Skyddet gäller ju inte vad som helst heller.
I princip hela munnen är dålig på personen, nästan samtliga framtänder är trasiga eller saknas.
Jag vill kunna göra en liten uppskattning på priset innan jag går framåt med denna idé. Jag skulle gissa att kostnaden kommer passera 15000kr, lägger man ut pengarna själv och får tillbaka på skatten eller vad?
Hoppas någon här kan upplysa mig om vad det är som gäller!
Vid
oärlighet kostar det blott 50 kronor. Men räkna med att din närstående med "tandvårdsbidrag" får räkna med cirka 10.000-20.000 normalt. Mina föräldrar (80+) har "titanskruvar" och då snackar vi om 500.000, men då är det "riktiga tänder". Så att säga.
Edit:
Sedan är det också beroende på hur "käften ska fixas till". Löständer är givetvis billigaste alternativet, även om löständer idag kostar som en riktigt bra TV på 75 tum eller liknande.
Åldern på din närstående hör också ihop med vad det kostar. Framtänder subventioneras mer än sidotänder. (Subventionerna har antagligen mest med politik att göra, inte medicin).
Få kostnadsförslag, är mitt tips!