2019-06-18, 20:20
Medlem
Jag funderar på att köpa en ny käft åt närstående med väldigt dålig tandhälsa!
Budgeten är begränsad så jag har försökt förstå mig på dessa högkostnadsskydd som finns, är det någon som har koll på detta? I tandvårdsstödet så har man ett högkostnadsskydd på 50% när kostnader överstiger 3000, och 85% när det överstiger 15000.
Vad jag har förstått så är det vad man betalar inom ett år? Skyddet gäller ju inte vad som helst heller.

I princip hela munnen är dålig på personen, nästan samtliga framtänder är trasiga eller saknas.
Jag vill kunna göra en liten uppskattning på priset innan jag går framåt med denna idé. Jag skulle gissa att kostnaden kommer passera 15000kr, lägger man ut pengarna själv och får tillbaka på skatten eller vad?
Hoppas någon här kan upplysa mig om vad det är som gäller!
Citera
2019-06-18, 20:23
Medlem
För en flykting som aldrig ens kan slutföra Gymnasiet kostar det exakt 50kr flatrate med tandvård.

För en svensk kostar det mer än vad majoriteten har råd med.

Du vet bäst vilket av fallen det rör sig om.
Citera
2019-06-18, 20:30
Medlem
Cheshirekattens avatar
Beror helt på tandläkaren. Vad är det som du tänker ska göras? Är det lagningar, tandproteser eller tandimplantat. En nära till mig fick hela munnen med implantat för 50 000 kr. Då gjordes det under 1 år. Det var ett väldigt bra pris.

15 000 kommer man inte så långt med dessvärre om det är mycket som ska göras. Men det beror som sagt även på vilka alternativ som man väljer.

Edit: Det är tandläkaren som justerar kostnaden och man betalar till tandläkaren. Mitt tips är att ta kostnadsförslag från minst 2-3 st olika tandläkare
Senast redigerad av Cheshirekatten 2019-06-18 kl. 20:32.
Citera
2019-06-18, 20:31
Medlem
Om hela munnen ska "göras om" så får du nog räkna med att det tar 2-3 år. Högkostnadsnivåerna nollställs för varje år. Pratar vi om implantat så skulle jag avsätta 150 000 kr. Finns ju billigare lösningar också. Men 50 000 kr minimum får du nog räkna med. Om det bara behöver göras lite fyllningar och lagningar så blir det nog något lindrigare.
Citera
2019-06-18, 20:54
Medlem
Det är omöjligt att exakt skatta hur mycket du kommer få betala utan att du går till en tandläkare och får ett kostnadsförslag.

Jag kan dock ge dig några tips för att få ner priset.

1) Jämför många tandläkares prislista och se hur nära referenspris de ligger för det kommer att spela stor roll.
2) Börja spara pengar redan nu. Om du hittar en billig tandläkare som ligger på referenspris och som verkar OK så får du ca 15000 kronor tandvård för 9000 kronor. För 30000 får du typ 140000 kronor vård. Tyvärr kommer du få betala X-antal tusenlappar ovanpå detta som inte ingår (se punkt 1). Men att ha ett litet kapitel (eller möjlighet att göra en avbetalningsplan) är extremt värt det.
3) Börja få personen att ta hand om sin mun redan nu. Jag vet att det kan kännas löjligt att borsta tänder som ser risiga ut men det är det inte. Dels kan du få karies att stanna av eller sakta ner så mycket att tänderna kan lagas med en billigare terapi vilket kan spara många tusenlappar.
Men det gör det även mycket lättare för tandläkaren att arbeta om det inte finns så mycket blödande tandkött och framförallt minskar det ner eventuell utvärderingstid kraftigt.
De flesta seriösa tandläkare trycker inte in massiva mängder dyr protetik i munnen på en patient som får massa hål eller har aktiv tandlossning då risken är överhängande att det går åt skogen efter endast ett fåtal år. Istället görs en sanering och en långtidstemporär lösning (provisoriska broar, proteser) och man utvärderar efter 6-12 månader för att se att patienten kan sköta sin munhygien.
Man ser väldigt tydligt om det är aktiv sjukdom eller om patienten gör rent ordentligt oavsett skick på tänderna. God munhygien trots dålig tandstatus kommer leda till snabbare, effektivare och mycket billigare behandling.
Tandborstning 3 ggr dagligen i 2 minuter per gång med fluortandkräm är ett mycket bra första steg. Borsta även om det gör lite ont.
Citera
2019-06-18, 21:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortBerra
Jag funderar på att köpa en ny käft åt närstående med väldigt dålig tandhälsa!
Budgeten är begränsad så jag har försökt förstå mig på dessa högkostnadsskydd som finns, är det någon som har koll på detta? I tandvårdsstödet så har man ett högkostnadsskydd på 50% när kostnader överstiger 3000, och 85% när det överstiger 15000.
Vad jag har förstått så är det vad man betalar inom ett år? Skyddet gäller ju inte vad som helst heller.

I princip hela munnen är dålig på personen, nästan samtliga framtänder är trasiga eller saknas.
Jag vill kunna göra en liten uppskattning på priset innan jag går framåt med denna idé. Jag skulle gissa att kostnaden kommer passera 15000kr, lägger man ut pengarna själv och får tillbaka på skatten eller vad?
Hoppas någon här kan upplysa mig om vad det är som gäller!

Vid oärlighet kostar det blott 50 kronor. Men räkna med att din närstående med "tandvårdsbidrag" får räkna med cirka 10.000-20.000 normalt. Mina föräldrar (80+) har "titanskruvar" och då snackar vi om 500.000, men då är det "riktiga tänder". Så att säga.

Edit:
Sedan är det också beroende på hur "käften ska fixas till". Löständer är givetvis billigaste alternativet, även om löständer idag kostar som en riktigt bra TV på 75 tum eller liknande.
Åldern på din närstående hör också ihop med vad det kostar. Framtänder subventioneras mer än sidotänder. (Subventionerna har antagligen mest med politik att göra, inte medicin).

Få kostnadsförslag, är mitt tips!
Senast redigerad av kraftfoder 2019-06-18 kl. 21:16.
Citera
2019-06-18, 23:44
Medlem
Tack för tipsen, jo kostnadsförslag vore ju det absolut enklaste men tanken är att jag eventuellt ska ge detta som en present. Är inte gjord av pengar så det är därför jag undrar lite vad jag ska sikta på, eller om det ens är möjligt för mig att ge bort en ny mun. Vill inte släpa med mig personen till tandläkaren och ge falska förhoppningar ifall det är så att ekonomin inte räcker till. Detta är bara en tanke jag har än så länge, det hade varit riktigt kul att få ge bort en ny mun. Det hade betytt mycket för personen, tyvärr så har man inte flyktingstatus!

Personen i fråga är strax över 50 men har på grund av psykiska besvär tyvärr gett upp munhygienen sedan en tid tillbaka. Om man kanske struntar i en helt ny mun, vad kostar det att skaffa några nya tänder, typ framtänder? På några ställen sitter det trasiga tänder som måste dras ut först, om det nu påverkar priset. Det känns som att "riktiga" tänder är att föredra före löständer.
Hur går det till med högkostnadsskyddet? Betalar man 15000 (av egentligen 30000 då?) och sedan 15% på allt över det?
Tack!
Citera
2019-06-19, 01:56
Medlem
revodnebs avatar
Här är en norsk dam som åkte till Ungern för att fixa tänderna, blev tydligen rätt mycket billigare än att göra det i Norge. Nu har jag ingen aning om vad det kostar i Norge vs Sverige, men kanske värt att kolla upp?

https://www.vg.no/annonsorinnhold/kreativ-dental/sparte-100-000-pa-a-fikse-tennene-i-budapest/a/kar67L/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in