2006-03-05, 17:15
Medlem
Nedomanskys avatar
Varför heter det så?
Citera
2006-03-05, 18:10
Bannlyst
heter det inte kokt stryk?
Citera
2006-03-05, 18:10
Medlem
Skulle tro att ett kok är ett slags mått, anser mig inte vara expert dock.
Citera
2006-03-05, 18:20
Medlem
alves avatar
Ja ett kok är ju ett matmått, som en portion fast större. Det vill säga flera portioner stryk.
Citera
2009-09-24, 21:20
Medlem
Supertramp01s avatar
Jag bumpar för att jag också är nyfiken och tänkt på det ett tag:

Det kan vara en synonym för omgång. En omgång potatis, tre omgångar potatis, en omgång stryk, tre omgångar stryk. Idag gjorde jag tre omgångar potatis. Idag gjorde jag tre kok potatis. Idag fick jag tre kok stryk, hör man ju inte så ofta men det passar på ett annorlunda sätt. Ett kok stryk. Jag undrar vilket som är äldst, om kok är synonym för omgång eller omgång var det för kok och nu har tagit över. Det låter bra iallafall, jag klagar inte. Kan också vara från kåk, en skamlig plats, en skampåle. Att få stryk vid skampålen.
Citera
2009-09-24, 21:32
Medlem
Kryžininkass avatar
Jfr även https://www.flashback.org/showthread.php?t=673591
Citera
2009-09-24, 21:37
Medlem
Vädurs avatar
"ett kok stryk" är egentligen en ombildning av "kåkstryka", dvs utdela spöstraff vid skampåle. Det är inte långsökt att frågan "skall du ha en kåkstrykning, bonntölp" med åren blivit "ska'ru ha ett kok stryk, bonnjävel".
Citera
2009-09-24, 21:58
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Det är inte långsökt att frågan "skall du ha en kåkstrykning, bonntölp" med åren blivit "ska'ru ha ett kok stryk, bonnjävel".

Nej, särskilt inte som det ju verkar ha funnits en tendens att förknippa stryk med matlagning. Det kanske är den felande länken mellan de två sexuella preferenserna att blanda in våld respektive mat. Och så ska vi inte glömma att Monty Python en gång örfilade med fiskar.
Citera
2009-09-24, 22:03
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nej, särskilt inte som det ju verkar ha funnits en tendens att förknippa stryk med matlagning. Det kanske är den felande länken mellan de två sexuella preferenserna att blanda in våld respektive mat. Och så ska vi inte glömma att Monty Python en gång örfilade med fiskar.
För att inte tala om den rejäla gäddan som John Clease drämmer över nacken på Michael Palin.
Citera
2009-09-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
För att inte tala om den rejäla gäddan som John Clease drämmer över nacken på Michael Palin.

Det är väl just det Kryžininkas menar?
Citera
2009-09-24, 22:49
Medlem
Vädurs avatar
Joooo... men den gode Kryžininkas nämnde bara Palins örfilande med sillarna! Fish-slapping dance i all ära, men vad vore den utan den avslutande gäddan i nacken?

...en sketch som Mikael Dubois helt ogenerat kopierade i Agne och Svullo.
Senast redigerad av Vädur 2009-09-24 kl. 22:52.
Citera
2009-09-25, 10:32
Medlem
St. Pinocchios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Varför heter det så?
Syftar måhända på rammelbuljongen, det som finns kvar i grytan efter en rejäl byktvätt. Efter tvätt kommer stryk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in