Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Jag är för övrigt cirka tjugo nummer in i comicen och det är ju inte så att det inte är en massa relationsgrejer där.
Helt riktigt. Skillnaden är att de är (i mitt tycke) bättre skildrade och mer motiverade, och de konkurrerar inte ut handlingarna, våldet, humorn, etc.
Hughies relation till Butcher är t.ex. mer förståelig när den senare är skildrad som en intagande person, som vet precis hur han skall hantera alla för att få som han vill. Han kan charma folk, har fingerspetskänsla osv. I tv-serien är han Mr Anger Management, och det är svårt att förstå varför någon skulle vara så lojal. Han är bara arg hela tiden, och får ingenting gjort.
Hughie och Annie känns mer likställda i serietidningen. Annie klänger sig lika desperat fast vid Hughie som vice versa. I tv-serien kan man uppenbarligen inte skildra en kvinna som beroende av män, och därför får Hughie ensamt stå för den rollen. Kanske blir han ännu fjolligare av att vara en fjollig amerikan utan den skotska charmen också.
Serietidningen känns dessutom mer som ett manligt perspektiv på relationer, medan det här är samma Hollywood-klichéer som vi ser i allt. Det känns inte som att se på The Boys eller Garth Ennis utan som valfri Hollywood-produktion på det planet. Hade gärna sett litet manliga relationer: Hughie-Butcher (här omöjligt, eftersom Butcher skildras helt endimensionellt), Hughie-Mr Love Sausage (har inte figurerat i tv-serien), Hughie-The Legend (saknas också helt, dessvärre), etc.
Butcher är överlag en enorm besvikelse, dels för att jag gillar karaktären i serietidningen, dels för att jag gillar Urban och hade velat se honom gestalta karaktären väl. När han äntligen verkade komma igång litet i sista avsnittet med hot och manipulation, rann det ut i sanden för att han inte kunde vara så ond och hemsk, trots allt.
Hughie är här en tråkig stereotyp amerikansk tönt. Intressefaktor -3. Jag är
något bitter över att han inte talar skotska, som lätt är en av mina favoritvarianter av engelska. Hans personliga drama känns inte så övertygande. Han känner sig svag och töntig, vilket han också är. Okej. I serietidningen blir han manipulerad att mörda supes av Butcher och brottas med dels skuldkänslor och dels vetskapen om att något faktiskt måste göras åt superhjältarna. Den balansgången är betydligt intressantare.