2019-06-17, 15:21
Medlem
Någon som är i närheten och vet något mer?

Det rör sig om en yta på 40.000 kvm.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/markbrand-vid-arlanda
Senast redigerad av Doobiee 2019-06-17 kl. 15:44.
Citera
2019-06-17, 17:11
Medlem
kalipp0s avatar
Nu ska jag vara lite flashbackig, men romer bygger bosättningar i dom skogarna där.
Citera
2019-06-17, 17:54
Medlem
Kulturprofetens avatar
Och Dan Eliasson ansvarar för brandflyget och helikoptrar som skall finnas i tillräcklig mängd
Citera
2019-06-17, 18:32
Medlem
Brand på Järvafältet Risk att ammunition exploderar (2019-06-17)

Värst vad det brinner norr om Stockholm idag. Arlanda och nu Järvafältet.

Är det en pyroman i farten?

Citat:
En brand härjar på ett gammalt skjutfält på Järvafältet, rapporterar Stockholmdirekt. Enligt brandförsvaret kan det finnas odetonerad ammunition i området som därför spärrats av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7244325
Citera
2019-06-17, 21:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Det är ganska långt mellan platserna men man kan undra vilken slump det var.

Fint väder länge kan vara en tänkbara förklaring dock.
Citera
2019-06-17, 23:25
Medlem
Man får se det positiva med det hela, lite OXA som går upp i rök.
Citera
2019-06-18, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är ganska långt mellan platserna men man kan undra vilken slump det var.

Fint väder länge kan vara en tänkbara förklaring dock.

Jo det har du rätt i men jag tänkte att pyromanen kanske var bil- eller mopedburen.
Citera
2019-06-18, 09:46
Medlem
Nu vattenbombas branden på Järvafältet.

Citat:
Det brinner för andra dagen på ett gammalt skjutfält i Järva, nordväst om Stockholm. Räddningstjänstens helikoptrar var tidigt på platsen igen på tisdagsmorgonen för att återuppta släckningsarbetet. Detonationer som hörts i området och tidigare misstänkts komma från skjutfältet visade sig vara från en vägarbetsplats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brand-pa-gammalt-skjutfalt-ska-finnas-odetonerad-ammunition
Citera
2019-06-18, 12:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu vattenbombas branden på Järvafältet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brand-pa-gammalt-skjutfalt-ska-finnas-odetonerad-ammunition
Varför AVBRÖT man vattenbombningen när man hörde en detonation??? Av som man förmodade odetonerad artilleriammunition. Det borde om något göra släckningsarbetet mer angeläget. (Detonationen kom tydligen från ett vägbygge intill). Ju viktigare nånting är i detta samhälle, desto mindre gör man åt det.
Citera
2019-06-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför AVBRÖT man vattenbombningen när man hörde en detonation??? Av som man förmodade odetonerad artilleriammunition. Det borde om något göra släckningsarbetet mer angeläget. (Detonationen kom tydligen från ett vägbygge intill). Ju viktigare nånting är i detta samhälle, desto mindre gör man åt det.

Fråga inte mig. Jag kan bara spekulera eftersom jag inte var med ute på Järvafältet. Antagligen var man väl rädd att detonationerna skulle skada helikoptern och/eller besättningen.
Citera
2019-06-18, 13:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fråga inte mig. Jag kan bara spekulera eftersom jag inte var med ute på Järvafältet. Antagligen var man väl rädd att detonationerna skulle skada helikoptern och/eller besättningen.
Eller också var man rädd för andra spöken. Räddningstjänsten sätter sig själv i ytterst total säkerhet, så bra då. Så är det i ett samhälle utan hjältar.
Citera
2019-06-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eller också var man rädd för andra spöken. Räddningstjänsten sätter sig själv i ytterst total säkerhet, så bra då. Så är det i ett samhälle utan hjältar.

Vad skulle det vara för spöken?

Det är väl inte ovanligt att räddningspersonalen inte kan arbeta på områden som är farliga. Förra året drog man sig ju ur vid Trängslet, av samma anledning.

Jag håller det inte emot dem. En död raddningsperson kan inte släcka någonting alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in