2019-06-16, 22:29
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
Hej!

Jag har i ca 1 år nu känt att livet passerar alldeles för snabbt. Jag är bara 23 år, men att arbeta 8 timmar om dagen känns för mig som att man jobbar bort livet. Jag får inte ut det jag vill av vardagarna helt enkelt.

Jag vet att många tänker att jag är en bortskämd ungdom, men jag tror att folk skulle må gott av att arbeta 6 timmar istället för 8. Jag är medveten om att detta inte är helt utan komplikationer för arbetsgivarn och arbetskamraterna.

Rent ekonomiskt så klarar jag mig på 75%. För mig så är fritid värt så mycket mer än pengar.

Så... vågar man öppna sig för chefen och prata ut från hjärtat? Någon mer som känner likadant?

(Elaka kommentarer undanbedes)

Beror helt på vad du jobbar med om det är en olägenhet för arbetsgivaren. Jobbar själv inte fulltid, bästa beslutet jag tagit i mitt arbetsliv utan tvekan. Men jag tycker du ska gå ner till 80% och sen inte jobba fredagar om du har möjlighet, jag tycker det ger mer än att jobba 6h per dag. Tredagars helg ska inte underskattas.
Men det beror helt på ditt arbete och vilka möjligheter du har. Men jag tycker helt klart du ska ta upp det med din chef.
Citera
2019-06-16, 22:37
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har ofta funderat över detta och ser det som märkligt att det normalt är uteslutet att arbeta deltid inom t.ex. kontorsjobb. De enda som arbetar deltid verkar vara de som saknar utbildning och jobbar med servicejobb, eller vissa yrken inom offentlig sektor. Men för jurister/ekonomer/ingenjörer/etc. är det ofta uteslutet att tillträda en tjänst på t.ex. 50% eller att ha en heltidstjänst med bra lön och växla ned i arbetstid. Samtidigt som marginalnyttan av att öka sin lön för en anställd är kraftigt avtagande torde ju marginalnyttan hos företagen av att låta anställda jobba fler timmar också vara avtagande (ju längre arbetsdagar man jobbar desto mer maskande då en del av arbetstiden faller bort i dötid), så det hade ju även varit en fördel för arbetsgivare med ett sånt upplägg.

Nu vet jag inte vilka kontor du jobbat på men kontoret där jag jobbar är det många som inte jobbar heltid. Många deltid för att dom har barn och det då funkar lättare, men även även folk som inte har barn jobbar deltid. Har aldrig varit med om att det varit ett problem eller något arbetsgivaren inte gillat. Min chef var positiv och tyckte det var en bra idé när jag gick ner i tid.
Sen är det ju en kostnad på kontoret eftersom kontorsplatsen kostar lika mycket oavsett hur mycket jag använder den, och det blir ju lägre produktion när man jobbar deltid.
Citera
2019-06-16, 22:46
Medlem
kaylass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
TS är Löfvens stora skräck. Downsizing är förödande för Steffes alla kostbara projekt.

Själv hade jag tänkt hoppa av ekorrhjulet om något år och anskaffa billigt hus i skogen med större andel självhushåll. Min fritid består ändå inte av kostbara krogbesök, thailandsemestrar och nya leasingbilar.

Och vad gör du om värmepumpen går åt helvete? Eller taket behövs bytas?
Citera
2019-06-16, 23:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Nu vet jag inte vilka kontor du jobbat på men kontoret där jag jobbar är det många som inte jobbar heltid. Många deltid för att dom har barn och det då funkar lättare, men även även folk som inte har barn jobbar deltid. Har aldrig varit med om att det varit ett problem eller något arbetsgivaren inte gillat. Min chef var positiv och tyckte det var en bra idé när jag gick ner i tid.
Sen är det ju en kostnad på kontoret eftersom kontorsplatsen kostar lika mycket oavsett hur mycket jag använder den, och det blir ju lägre produktion när man jobbar deltid.

Jobbar inom finans-/försäkringssektorn.

Det ser säkert olika ut för olika branscher/sektorer, men min uppfattning är att det är mkt svårt att gå ned i arbetstid för kontorsjobb, främst inom det privata. Främst inom bank, försäkring, konsulttjänster, rådgivning, mm.
Citera
2019-06-16, 23:07
Medlem
Sven2s avatar
Du kan spara pengar i aktier i Avanza/Nordnet. Det finns stabila aktier som ger 6% i utdelningar. Efter tiden kan du bli mindre ekonomiskt beröende.
Citera
2019-06-16, 23:20
Jag kan tänka mig gå ner till 75% om jag behåller 100% lön. Vafan! det är pengar + tid som betyder nåt i livet.

T ex, bor i svinbra område i en nybyggd villa. Tryggt, idylliskt och bra för barnen och hustru. Vi har en riktigt bra bil som tar oss smidigt överallt vi vill åka.

Om jag går ner på 75% kanske vi inte kan bo så här bra, kanske inte har råd att handla vettig mat (ekologiskt och närodlat) eller kan åka i en säker bil längre.

Visst, odla på tomten, sälj bilen och skaffa lådcykel bla bla bla... Då förlorar jag också massor av tid pga cykla, ta buss osv. Kräver mycket tid i trädgården att odla själv.... det blir ju arbete det med.
Citera
2019-06-17, 04:20
Medlem
Beroende på vad man jobbar med är det väl inte alltid värt att gå ner i lön och ändå ha nästan lika mycket att göra. På kontoret lär man sig ju att bli mer effektiv och arbetsgivaren tar inte alltid bort så pass mycket arbetsuppgifter att det defacto motsvarar tiden man går ner...
Citera
2019-06-17, 04:38
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Skaffa unge, så har du RÄTT att jobba 75%!

Been there, done that. Arb.givaren skrev då om min anställning 87,5%. Så här i efterhand kan jag tänka på att jag kanske hängt lös om det kommit varslingstider.

Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Beror helt på vad du jobbar med om det är en olägenhet för arbetsgivaren. Jobbar själv inte fulltid, bästa beslutet jag tagit i mitt arbetsliv utan tvekan. Men jag tycker du ska gå ner till 80% och sen inte jobba fredagar om du har möjlighet, jag tycker det ger mer än att jobba 6h per dag. Tredagars helg ska inte underskattas.
Men det beror helt på ditt arbete och vilka möjligheter du har. Men jag tycker helt klart du ska ta upp det med din chef.

Alt. om man inte vill gå ner i lön så ser man sig om efter en arbetsplats där det finns 10-timmarspass. Då får man också 3 lediga dagar i veckan. Det som ligger en i fatet som nyanställd är att man inte kan få måndagen el. fredagen som fridag och därmed inte 3 dagars sammanhängande ledighet. Tänker ändå att det kan vara en faktor i TS funderande.
Citera
2019-06-17, 05:11
Medlem
Är du uttråkad i den åldern, beror det oftast på att man saknar en nära relation. Att slösa tid på att jaga förströelser på nattklubbar, resa eller husdjur är bara destruktivt i längden, och inget som någon mår bra av under en längre tid. Kanske dags att hitta en man/kvinna som kan fingra på ditt nervsystem?
Citera
2019-06-17, 06:11
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kör på TS! Att jobba 100% utan ett specifikt ekonomiskt mål är idioti. Livet är till för att levas och 6 timmars jobb är ändå mycket ifall man ser på det objektivt.
Citera
2019-06-17, 07:50
Jag gör det. Fungerar utmärkt. Har lite mindre pengar att röra mig med men mina intressen kostar ändå lite så det gör mig inget.

Först jobbade jag heltid ett par år och sparade så mycket jag kunde för att bygga upp en stabil grund och nu kan jag luta tillbaka mig på den. Är helt skuldfri tex.

Tiden jag får över lägger jag på intressen som musik, träning och konst.
Senast redigerad av Sickmyduck 2019-06-17 kl. 07:53.
Citera
2019-06-17, 08:00
Medlem
FB-Wannabes avatar
Eller så gör du tvärtom. Börjar jobba dubbla skift eller ha 2 jobb.
Du är bara 23 år. För mycket fritid i din ålder är bara skadligt
Jobba som en galning, lever snålt, investerar i fonder och aktier.
Sedan tar du pension vid 40 -50 års åldern. Då har du halva livet kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in