Citat:
Ursprungligen postat av
Listos89
Jag förstår din poäng, men det var ju först nu som jag upptäckte detta. Jag har inte heller räknat timmarna på mina arbetspass i månaden i tron att mina kontrakterade timmar åtföljdes från min arbetsgivares sida, och lönespec:arna har kommit digitalt till en portal som jag inte har fått någon utbildning i att navigera i.
Av samma anledning ansökte nästan hela personalstyrkan på jobbet om semester skriftligt istället för via den här portalen (som det är tänkt) för att den är för svår att förstå sig på utan någon slags grundutbildning. Jag hittar fortfarande inte mina lönespec:ar på den här portalen i skrivande stund, utan jag räknar ut detta på de tidigare jobbscheman som jag har sparat här hemma som nu alla blir till 32h/mån.
Jag tycker det känns rätt konstigt att min chef inte reagerar på att arbetspassen som denne sätter inte når upp till 40h/mån. Programmet som skapar jobbscheman borde väl också säga till kanske? Det är ju nästan en fjärdedel som saknas i arbetspass för min del. Anledningen till att jag själv inte "kände av" detta är för att jag har ytterligare ett helgjobb på de andra helgerna. Allt rörande jobb smälter samman så.
Är det något jag lärt mig så är det att man ska kontrollera sina lönespecifikationer varje månad. Trots sofistikerade mjukvaror är det förvånansvärt ofta det blir fel (Skit Bakom Spakarna?).
Jag anser att
du borde tagit ett större personligt ansvar genom att vid mottagande av varje schema och lönespecifikation utgå ifrån att arbetsgivaren gjort något fel.
Arbetsgivaren förtjänar förvisso en känga, men om man utgår från att arbetsgivaren, hur vänlig och snäll denne än må vara, alltid försöker blåsa en så kommer man (om man har en bra arbetsgivare) oftare bli positivt överraskad än motsatsen. Plus att man kontinuerligt ger feedback till arbetsgivaren om det som blivit fel.
Självklart gäller detta åt bägge hållen - ärlighet varar längst!
D.v.s. att om man t.ex. skulle få för mycket betalt så ska man även meddela detta.
Att du saknar kompetens för att hantera det av arbetsgivaren tillhandahållna system där du kan kolla dina specar (och annat) är ingen ursäkt för att inte ha koll på sina specar.
Om det ligger till på det viset att arbetsgivaren TROTS idoga påminnelser från dig (och dina kollegor?) vägrar låta utbilda er i detta mystiska system så skulle man kunna dra det till att arbetsgivaren inte tillhandahåller lönespecifikationer, vilket ju inte ser bra ut för arbetsgivaren i en eventuell tvist.
I annat fall står jag fast vid min åsikt om att du borde ha koll själv.
Som någon annan skrev så är det lite magstarkt att komma två år efteråt och hävda att man fått fel på schema/lön.
Oavsett vilket så kan du ju på ett diplomatiskt och korrekt sätt framföra dina slutsatser till arbetsgivaren där du sakligt framställer att du misstänker att något blivit fel. Är arbetsgivaren schysst så kommer denne att vilja lösa ärendet genom att kompensera dig ekonomiskt. Är arbetsgivaren ett rövhål så kommer denna att be dig fara åt fanders.
Kolla även med ditt fackförbund (fast det kanske är fel att anta att en ansvarslös individ som du har anslutit dig till något fackförbund -
är det bara jag som ser paradoxen i att de slöaste och oansvarigaste är de som mest är i behov av facket, men för att ens bli medlem krävs någon form av ansvarstagande?) vad de har att säga om saken. De kan även hjälpa dig vid eventuell oenighet med arbetsgivaren.