2019-06-14, 11:16
Medlem
Idag fick jag en notis i telefonen av våran övervakningskamera att något rörde sig på våran tomt, kollade självklart direkt och en bil med tillhörande chaufför stod på våran uppfart, slog på regnummer och den tillhörde polisen Stockholms län. Tittade hur han gick och knackade på dörren, i handen hade han en bunt med vita a4 papper samt ett mindre knallrött papper, förmodligen delgivningspapper efter vad jag kunnat googla mig till.
Ingen öppnar såklart dörren då både jag och min sambo är på jobbet.
Berättar sedan för min granne om polisens besök och hon går och kollar om det sitter någon lapp på dörren eller ligger någon i brevlådan, men ingen lapp har han lämnat.
Vet heller inte vad han skulle delgiva isåfall, alla räkningar är betalda som dom ska, är småbarnsmamma med svenssonliv och gör typ inget olagligare än att köra för fort ibland.

Till saken hör också att vi fick en sådan lapp i brevlådan för några dagar sedan, men den hade dom lagt fel då det stod våran grannes namn på den.

Allt jag läst den senaste timmen har innefattat att de lämnat den röda lappen i folks brevlådor så de vet att de har varit där, varför lämnar man ingen lapp åt oss?

Hade vi inte haft kameror hade vi ju aldrig ens vetat att de varit och knackat på.
Vad är poängen att åka dit under en helt vanlig svenssons arbetstid och knacka på men sedan inte ens lämna ett meddelande om att man sökt någon person på adressen.

Kan dom ha gått fel när dom skulle till grannen? Verkar dock aningen ologiskt då vårat husnummer står med gigantiska siffror på garaget, så det är ju svårt för en normalbegåvad människa att missta vårat hus för grannens.
Citera
2019-06-14, 11:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meta-marit
Kan dom ha gått fel när dom skulle till grannen? Verkar dock aningen ologiskt då vårat husnummer står med gigantiska siffror på garaget, så det är ju svårt för en normalbegåvad människa att missta vårat hus för grannens.

Kan dom ha tagit fel på gatan?

Men annars, går det inte att ringa polisen på 11414 och fråga om dom har någonting till dig?
Citera
2019-06-14, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kan dom ha tagit fel på gatan?

Men annars, går det inte att ringa polisen på 11414 och fråga om dom har någonting till dig?

Bor på landet så det kan ju vara mycket möjligt att dom åkt till fel adress, men då måste han ju insett det när han lämnade platsen eftersom han heller inte lämnade någon lapp.

Jag har ringt 11414, men tröttnade att sitta i telefonkö efter 1h44min. Bör väl säkerligen vara minst belastning på natten så man kan ringa då, men då är det väl ingen vanlig kontorspersonal på plats de kan koppla mig till...
Citera
2019-06-14, 11:45
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Idag fick jag en notis i telefonen av våran övervakningskamera att något rörde sig på våran tomt, kollade självklart direkt och en bil med tillhörande chaufför stod på våran uppfart, slog på regnummer och den tillhörde polisen Stockholms län. Tittade hur han gick och knackade på dörren, i handen hade han en bunt med vita a4 papper samt ett mindre knallrött papper, förmodligen delgivningspapper efter vad jag kunnat googla mig till.
Berättar sedan för min granne om polisens besök och hon går och kollar om det sitter någon lapp på dörren eller ligger någon i brevlådan, men ingen lapp har han lämnat.
Vet heller inte vad han skulle delgiva isåfall, alla räkningar är betalda som dom ska, är småbarnsmamma med svenssonliv och gör typ inget olagligare än att köra för fort ibland.

Till saken hör också att vi fick en sådan lapp i brevlådan för några dagar sedan, men den hade dom lagt fel då det stod våran grannes namn på den.

Allt jag läst den senaste timmen har innefattat att de lämnat den röda lappen i folks brevlådor så de vet att de har varit där, varför lämnar man ingen lapp åt oss?

Hade vi inte haft kameror hade vi ju aldrig ens vetat att de varit och knackat på.
Vad är poängen att åka dit under en helt vanlig svenssons arbetstid och knacka på men sedan inte ens lämna ett meddelande om att man sökt någon person på adressen.

Kolla upp begreppet "spikning" tydligen ett legalt förfarande att anse att man delgiven typ kfm/polis...
Citera
2019-06-14, 12:04
Medlem
tilsammansnus avatar
Hade det varit frågan om delgivning så skulle du/din sambo ändå vetat pga tidigare lämnade brev, så detta är frågetecken.

Kolla folkbokföringen för säkerhets skull ifall nån lodis skrivit sig på din address.
Citera
2019-06-14, 13:40
Medlem
Citat:

Måste det röda pappret vara en delgivning, kan det inte vara så att polisen knackar på för att något har hänt i närheten och vill veta om ni har sett nåt?
Citera
2019-06-14, 13:53
Medlem
Skicka in en polisanmälan digitalt om att någon varit ute för att kolla läget inför framtida inbrott och uppge registreringsnumret och beskriv personen. (Förberedelse för brott?)
Citera
2019-06-14, 14:13
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Kolla upp begreppet "spikning" tydligen ett legalt förfarande att anse att man delgiven typ kfm/polis...

Det känns rätt långsökt, vi har ju inte fått något i brevlådan förut, inte heller har någon försökt söka oss i bostaden tidigare, att de då skulle utföra en spikning direkt känns ju jättekonstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Hade det varit frågan om delgivning så skulle du/din sambo ändå vetat pga tidigare lämnade brev, så detta är frågetecken.

Kolla folkbokföringen för säkerhets skull ifall nån lodis skrivit sig på din address.

Ja eller hur! Detta känns väldigt olustigt.
Kollade både Ratsit och merinfo, men bara jag och sambon skrivna på adressen.

Citat:
Ursprungligen postat av NothingSpecial
Måste det röda pappret vara en delgivning, kan det inte vara så att polisen knackar på för att något har hänt i närheten och vill veta om ni har sett nåt?

Jo möjligtvis, men vi är 5 hus vara 4 är bebodda i en skogsdunge utefter en hyfsat lång grusväg, och polisen hade inte vart hos grannen mitt emot eller grannen 2 hus bort då de båda var hemma vid tidpunkten. Då borde han ju knackat dörr i hela området kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Skicka in en polisanmälan digitalt om att någon varit ute för att kolla läget inför framtida inbrott och uppge registreringsnumret och beskriv personen. (Förberedelse för brott?)

Kommer dom inte lägga ner ärendet utan förklaring så fort de får info om att det är en polis? Fast å andra sidan om jag väntar ut kön hos 11414 får jag ju en ”livereaktion” av polisen när jag uppger regnr och kanske därmed kan fråga vad som händer.

https://imageshack.us/i/poXzuSc5p
Senast redigerad av meta-marit 2019-06-14 kl. 14:26. Anledning: Lade till länk
Citera
2019-06-14, 18:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson

Inte så lätt att få till det faktiskt. Ska gå långt och de måste vara säkra på att personen finns på adressen. De kan alltså inte bara lämna en lapp i brevlådan på folkbokföringsadressen. Då skulle delgivningar gå väldigt snabbt och lätt och låt oss säga att någon som jobbar på oljeplattform i 6 månader skulle kunna bli dömd för brott de inte begått eller få falska fakturor utmätta utan att ens veta om det.

Radiotjänst har haft det som specialitet. Folk som varit utomlands och kommit hem till ett berg av deras fakturor. De behöver nämligen inte en delgivning för att kunna mäta ut bostaden. Bara att köra på för dem.
Citera
2019-06-17, 21:37
Medlem
Sådär, då är gåtan löst.
Polisen knackade tydligen på i förbifarten för att fråga om det är lönt att söka grannen på den här adressen, de ringde nämligen idag och frågade om i visste vart han uppehöll sig och vi delade med oss av några tips och idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in