Citat:
Ursprungligen postat av
MangoChutney
En fantastiskt bra premiär där Reds spelar lysande offensiv fotboll i 60 min och matchen i praktiken är avgjord efter 28 min. Firmino lysande och var värd åtminstone ett mål för sina prestationer. Enda orosmomentet är skadan på Alisson, förhoppningsvis inget allvarligt och han kan vara tillbaka inom 1-2 veckor. Adrian gör det bra mtp hur matchotränad han är och att han i princip tränat på egen hand hela sommaren.
Norwich såg intressant ut och har definitivt potential att kunna överraska många tilltänkta topplag och deras sista 30 min bör ha gett dem lite självförtroende tillbaka med de chanser de skapade, även om en del kan tillskrivas bristande koncentration hos Reds backar.
Håller inte med om det var en "fantastiskt bra" premiär sett ur ett Liverpool-perspektiv. Jag hade varit lite orolig om jag vore Liverpool-fan. Visst man vinner med 4-1 och leder med 4-0 i halvlek så kan väl inte begära mer av en premiär. Men första 30 minuterna är i mitt tycke Norwich bättre och skapar fler chanser medan Liverpool gör tre mål på fyra chanser varav två är individuella misstag av Norwich-spelare. Mot ett bättre lag kunde man likaväl ha legat under med 0-2 efter 20 minuter.
Tycker Liverpool såg sårbara ut defensivt vilket man även gjorde förra säsongen men räddades av Allison/VvD otaliga gånger. Personligen tror jag inte VvD och Allison kan fortsätta att täcka upp för en annars rätt rörig defensiv i samma grad denna säsongen med sin individuella kvalité.
Framåt tycker jag inte heller det ser överväldigande bra ut. Man spelar någorlunda endimensionellt och förutsägbart (En kontring, ett inlägg eller en fast situation är 90 % av Liverpools mål) men har den individuella kvalitén på spelarna för att det ska fungera. Tror inte man kan fortsätta att ha den turen man hade förra året i matcher man blev nedstängda offensivt (exempelvis Everton och Tottenham x2). Laget spelar även en väldigt fysiskt krävande fotboll men hade inga skador på nyckelspelare förra året.
Så ett antal faktorer som gick Liverpools väg förra året som jag tvekar på att de kan ha samma flyt med i år igen. Så medan de har fantastisk individuell kvalité i laget så tycker jag att som ett lag spelade dem bättre 17/18 medan förra säsongen var en kombination av saker som bara gick deras väg.