2019-08-04, 22:15
Medlem
smaug20017s avatar
Infoga en tung blockad mot Iran. Låt dem svälta utan nåd. Kan knappt vänta att se deras befolkning dö långsamt.......

Jävla pack.....
Citera
2019-08-04, 22:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det är väl bara väst och USA som har sanktioner mot Iran?
Om Iran vill sälja till Ryssland eller Kina gör man det.

Britterna agerade som Somaliska pirater i Gibraltar.
Men Grace 1 har fått segla utan att någon försökt genomdriva några Iransanktioner (ända tills drottningens pirater kapade henne [ref]).

Det visar att Iran-sanktionerna inte fungerar. Som du säger så säljer Iran till Ryssland, Kina etc. Ibland försöker media ge intrycket att Iran påverkas kraftigt av oljesanktionerna. Men det är nog bara begränsad påverkan. Olja är ju lättsåld.

Sanktionerna har alltså mycket begränsad effekt, eller kanske ingen effekt, eftersom den iranska oljan bara tar andra vägar. Jag skulle säga att sanktionerna har omvänd effekt för Väst eftersom Irans band med Ryssland, Kina etc stärks. Främst Europa påverkas av sanktionerna, samt USA själva, inte Iran.
Senast redigerad av wwr 2019-08-04 kl. 22:40.
Citera
2019-08-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
https://www.europeansanctions.com/region/iran/
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/iran/

JCPOA är väl dödförklarad eller?

Vad säger länkarna?
Citera
2019-08-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men Grace 1 har fått segla utan att någon försökt genomdriva några Iransanktioner (ända tills drottningens pirater kapade henne [ref]).

Det visar att Iran-sanktionerna inte fungerar. Som du säger så säljer Iran till Ryssland, Kina etc. Ibland försöker media ge intrycket att Iran påverkas kraftigt av oljesanktionerna. Men det är nog bara begränsad påverkan. Olja är ju lättsåld.

Sanktionerna har alltså mycket begränsad effekt, eller kanske ingen effekt, eftersom den iranska oljan bara tar andra vägar. Jag skulle säga att sanktionerna har omvänd effekt för Väst eftersom Irans band med Ryssland, Kina etc stärks. Främst Europa påverkas av sanktionerna, samt USA själva, inte Iran.

Gällande oljan är det nog ingen effekt. Men EU bedriver ju så mycket mer handel med Iran än olja.
Sverige skickade ju ner en [sic] feministisk delegation som skrev handelskontrakt för svenska bolag, scania etc.

Tycker personligen det var en sund utveckling. Ett Iran som mår bättre kan nog göra sig av med Mullorna på sikt.
Iran borde vara valet istället för att sälja vapen till de medeltida kungadömet(Ksa) på andra sidan sundet.
Dom bidrar bara med krig, lidande, död och flyktingar.
Citera
2019-08-04, 23:07
Medlem
Verkar som Iran exporterar olja trots Trumps allt hårdare sanktioner. Säkert inte med full kapacitet men betydligt mer än man hittills misstänkt. Köpare verkar var främst Kina, Natolandet Turkiet och Syrien m fl.
Det visar ju på att Trumps makt inte är så stor i internationella sammanhang trots allt. Sanktioner med morot som Obama använde sig av var betydigt smartare och effektivare då fler nationer kunde ställa sig bakom det beslutet.
Trump kan trots allt inte införa sanktioner mot varenda land som misshagar honom då USA som dom flesta länder faktiskt är beroende av friktionfri handel över gränserna.
Citera
2019-08-04, 23:08
Bannlyst
Citat:
Gällande oljan är det nog ingen effekt. Men EU bedriver ju så mycket mer handel med Iran än olja.
Sverige skickade ju ner en [sic] feministisk delegation som skrev handelskontrakt för svenska bolag, scania etc.

Tycker personligen det var en sund utveckling. Ett Iran som mår bättre kan nog göra sig av med Mullorna på sikt.
Iran borde vara valet istället för att sälja vapen till de medeltida kungadömet(Ksa) på andra sidan sundet.
Dom bidrar bara med krig, lidande, död och flyktingar.
Du har så mycket fel där. Nästan inte klokt.

Iranier är lätta, de kräver inte mer än jobb och mat på bordet, att man kan visa sina barn att man duger. Skulle mullorna tillåta det, skulle iranierna varit nöjda.

Men i stället har man alla dessa moraliska lagar, om vilka typer av kläder man måste ha på sig, eller vilka tider man får vara ute på gatorna. Det är en starkt rådande nepotism som styr landet.

Om du kollar på BBC Persian eller Manoto news så säger dom att folket har sin chans nu att visa motstånd mot förtryckarna.

Och det kommer komma successivt.
Citera
2019-08-04, 23:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Infoga en tung blockad mot Iran. Låt dem svälta utan nåd. Kan knappt vänta att se deras befolkning dö långsamt.......

Jävla pack.....

Nja, tanken är ju att den relativt vettiga befolkningen skall resa sig mot dårarnas dårar; mullorna. Inte hysa agg mot perser, en pers opererade bort min blindtarm, en annan hon var min klassföreståndare i gymnasiet, bra kvinna indeed..
Citera
2019-08-04, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Du vet, jag vill inte vara jobbig. Jag har respekt för folk som ger sina ärliga åsikter här.

Men du har också fel när det kommer till "begränsad effekt". Valutan är bara på nerfall, allting har blivit dyrare med sanktionerna, inflationen ökar mer för varje månad och märkbart varje kvartal.

Ge det en tid, det har endast gått 1 år sen han gick ut ur avtalet, och snart 6 månader sedan sanktionerna mot oljan. Ge oljan 1 år, och de andra sanktionerna 2 år och du kommer se vad som kommer att ske.

Det är protester i Iran varje dag. Lokal-demonstrationer. Men det kommer bli mycket mer. Sanktionerna är inne i sitt tidiga skede.

Som jag skrev får USA reda på att Kina och Ryssland köper olja, vilket ändå kommer omfatta en väldigt liten mängd, så kommer USA att reagera starkt.

https://www.express.co.uk/news/world/1152576/iran-threat-gibraltar-grace-1-crude-oil-syria-jeremy-hunt-eu-sanctions-navy
Senast redigerad av Medlemskap 2019-08-04 kl. 23:27.
Citera
2019-08-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Du har så mycket fel där. Nästan inte klokt.

Iranier är lätta, de kräver inte mer än jobb och mat på bordet, att man kan visa sina barn att man duger. Skulle mullorna tillåta det, skulle iranierna varit nöjda.

Men i stället har man alla dessa moraliska lagar, om vilka typer av kläder man måste ha på sig, eller vilka tider man får vara ute på gatorna. Det är en starkt rådande nepotism som styr landet.

Om du kollar på BBC Persian eller Manoto news så säger dom att folket har sin chans nu att visa motstånd mot förtryckarna.

Och det kommer komma successivt.

Nej, jag tror precis tvärtom. Sanktioner verka leda till ett allt starkare hat mot USA och väst som enar befolkningen.
Iranier är inga idioter.

BBC är fake news, finns inget sanningsenligt där.
Citera
2019-08-04, 23:32
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tror precis tvärtom. Sanktioner verka leda till ett allt starkare hat mot USA och väst som enar befolkningen.
Iranier är inga idioter.
Den regeringen har inget stöd bland vanliga iranier. Det är endast 2-5 miljoner som stöder den här islamiska diktaturen, och dom är själva teokratiska religiösa chador-bärare med män som jobbar för regeringen.

Befolkningen är ju knappt enad just nu. Det går lokal-protester varje dag sedan 2 år tillbaka snart. Visst vet iranier är att det just nu inte endast är mullornas eller regimens fel, men de vet också att dom aldrig satsade på landet innan sanktionerna heller. De har inte ens sparat för en sådan här kommande katastrof.

Alla vill att dom här ska försvinna så att vi kan börja bygga upp ett civiliserat land igen med samarbete med väst. Men självklart vill jag inte att det ska ske genom krig. Jag vill att folket ska ta detta i egna händer. Om det blir tillräckligt kommer jag själv åka ner dit.
Citera
2019-08-04, 23:34
Bannlyst
Citat:
BBC är fake news, finns inget sanningsenligt där.
När det kommer till USA inrikes och utrikespolitik kan det vara så. Men detta är den persiska delen, och en har inte med fake news att göra.

Det är manoto som dessutom har meddelat det, jag skrev fel angående BBC.
Citera
2019-08-05, 04:54
Medlem
wwrs avatar
Lång och spretigt skriven artikel i The New Yorker. Det verkar dock framgå att Zarif blev inbjuden till Vita Huset, men hans chefer (Rouhani och Khamenei?) beordrade honom att inte genomföra mötet med Trump.

Efter detta lade Trump/USA sanktioner på Zarif. Tål inte USA att man avböjer deras inbjudan, frågar sig tidningen.

Högste ayatollan har även vid två tillfällen utfärdat fatwa mot att framställa eller använda kärnvapen.

Citat:
Iran’s Foreign Minister Was Invited to Meet Trump in the Oval Office
https://www.newyorker.com/news/news-desk/irans-foreign-minister-invited-to-meet-trump-in-the-oval-office
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in