2019-06-11, 18:55
Medlem
Jadebusens avatar
Jag lumpade tyvärr i IB77 så jag gick miste om de strapatsrika cykeltolkningarna efter traktor som äldre bekanta som lumpat i IB66 med fasa och förtjusning återberättade. Innan man kom fram till målet hade minst hälften av de som tolkade antingen fått punktering eller åkt i diket med mer eller mindre allvarliga skador som följd. Det hade antagligen gått snabbare att marschera till målet.

Nu finns det ju cyklar i vissa av dagens moderna förband. Bergsjägarna i Schweiz har mountainbikes och i USA har det fallskärmsburna infanteriet den så kallade "paratrooper biken", som för övrigt går att köpa på nätet. Det borde gå att hitta många användningsområden för cykeln också i det svenska försvaret. Varför inte en enkel mountainbike med cykelkärra att dra granatgevär och ammunition på så att man slipper bära bördan? Kanske skulle man kunna dela upp en lättare granatkastare med ammunition på ett antal cykelkärror och på så sätt skapa ett lätt cykelburet artilleri? Ja, ni kan nog fantisera ihop en mängd användningsområden för cykeln även i ett modernt försvar. Att tyst kunna ta sig fram på småvägar med en betydande last måste det väl finnas behov av? Att kunna klämma 10 mil på en dag ska inte vara något problem för en någorlunda vältränad soldat.

Frågeställningen är således om det finns plats för cykeln i ett modernt svenskt försvar.
Citera
2019-06-11, 19:00
Bannlyst
Absolut, det finns cykelförråd på kaserngårdarna.
Citera
2019-06-11, 19:09
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Absolut, det finns cykelförråd på kaserngårdarna.
Finns det några cyklar i dem?

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Definitivt. Snart kommer bandvagnar och stridsvagnar vara för dyrt. Då kommer elcykeln bli huvudfordonet i Sveriges försvar.
Ja, elcykeln kan nog vara bra. Finns på Biltema för några tusen. Problemet blir väl bara att hitta HBTQ-certifierad och miljövänlig el för att ladda dem i den nya Infanteribataljon Greta. Men kust- och fallskärmsjägarna får väl köra Tesla ändå?
Citera
2019-06-11, 19:27
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Definitivt. Snart kommer bandvagnar och stridsvagnar vara för dyrt. Då kommer elcykeln bli huvudfordonet i Sveriges försvar.
När blir svenska försvarsmakten rättvisemärkt och miljöcertifierad?
Väntar med spänning på den första eltanken och den första laser AK5an.
För att inte tala om hybridgripen.
Citera
2019-06-11, 21:15
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Försvaret har redan börjat använda elcyklar.
Fast de har inte samma begränsningar som de civila, iom att de inte behöver trampa för att elmotorn ska driva.
Citera
2019-06-11, 21:40
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Försvaret har redan börjat använda elcyklar.
Fast de har inte samma begränsningar som de civila, iom att de inte behöver trampa för att elmotorn ska driva.
Är det överstelöjtnanter på krigshögskolan som använder dem när de ska till mässen och dricka kaffe eller finns det någon "taktisk" tillämpning?
Citera
2019-06-11, 23:01
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadebusen
Är det överstelöjtnanter på krigshögskolan som använder dem när de ska till mässen och dricka kaffe eller finns det någon "taktisk" tillämpning?

Ordonnanser tror jag.
Citera
2019-06-11, 23:35
Medlem
laserhajens avatar
Cykeln är väl smidig för försvaret på samma sätt som i det civila, den är inte lika känslig för att vägarna ska vara framkomliga och har inget behov av bränsle.

Tänk exempelvis flytta stationerad personal inom Stockhom när det är stopp i biltrafiken, förmodligen smidigare än både båt och flyg.
Citera
2019-06-12, 04:51
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag har för mig att den militära benämningen på det aktuella fordonet är, m42 LTGAC,
Lätt TerrängGående AttackCykel.
Citera
2019-06-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Ordonnanser tror jag.

El drivet är ju tyst så det är ingen dum idé för ordonnansens överlevnadschanser. Sedan har man tyvärr laddningsproblemet. Trossen måste ha en laddningspluton som laddar batterierna. För dem blir det allt annat en tyst att ladda från småkragar.

För övrigt såg jag en el-terrängmotorcykel häromdagen men den är svår att trampa på om elen tar slut så cykel är antagligen bättre.
Citera
2019-06-12, 18:12
Bannlyst
Nej, jag hoppas man på sikt skrotar alla tunga sketna millitärcyklar.

Dom är inte ens roliga att skämta om.
Citera
2019-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Nej, jag hoppas man på sikt skrotar alla tunga sketna millitärcyklar.

Dom är inte ens roliga att skämta om.
De nya lyckades man skicka till Estland av misstag förhoppningsvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in