2019-08-06, 17:22
Medlem
Lyssnade häromdagen till en gute-kvinna från Ainbusk (bandet). Tyckte mkt om hennes röst, och hur hon målade upp ett liv, sitt liv, med världens lugn och tålamod. Hon pratade bl.a om psykisk ohälsa. Hennes berättande var som en nattsaga, men också fridfull och fängslande.

Mkt bra!
Citera
2019-08-07, 08:34
Medlem
C-3POs avatar
Två trådar om samma ämne sammanfogade.

/Mod
Citera
2019-08-11, 00:08
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Enig vad gäller Franzén. Ett annat bottennapp var ju Thomas Sandell idag. Något mer innehållslöst och skitnödigt får man ju leta efter.

Eller är det min förförståelse som spökar igen?

Thomas Sandell har levt på sitt utseende snarare än sin kompetens som arkitekt. Plagierade projekt redan på arkitektskolan efter vad jag hört.
Citera
2019-08-12, 10:58
Medlem
Bikefits avatar
Molly Sanden debuterade modigt och med offerkofta på.
Michael Tärnström verkar klippt och skuren för arktiska expeditioner
musikvalet kan bidra till ett nervsammanbrott
Citera
2019-08-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har alltid avskytt fine diningvärlden..
Är det inte TOTALT tragiskt egentligen det såna som Björn Frantzen håller på med? Att jaga uppmärksamheten och åsikten från 2-3 personer från guide Michelin? Att deras erkännande är så mycket mer betydande än alla andra gästers. Ungefär som att en fotbollsspelare vill spela inför 20 väldigt duktiga fotbollskännare med öga för taktik och teknik istället för 70 000 som älskar fotboll.
Jag slås ofta av den totala avsaknaden av kärlek till yrket, hantverket och maten som många såna kockar uppvisar. När dom pratar är det är det snarare som dom pratar om att bestiga ett berg eller bygga ett hus.
Men det är ändå intressant, hur olika man kan vara.
Kocken Stefan Ekegren är också på väldigt hög nivå men pratar ständigt om hantverket, slitet, den perfekta maten med en helt annan passion.

Citat:
Enig vad gäller Franzén. Ett annat bottennapp var ju Thomas Sandell idag. Något mer innehållslöst och skitnödigt får man ju leta efter.

Eller är det min förförståelse som spökar igen?

Så är det kanske. Men nu handlar det ju om vad som är intressant att lyssna på. Och då är det faktiskt betydligt intressantare att lyssna på Franzén än om någon som babblar om klyschor som "glädjen" "perfekta råvaror" och så vidare. Politiskt korrekta klyschor är ju annat det Sommar i P1 mest handlar om. Utmattande i längden. Perfekta personer som verkar övertygade om att de ska rädda världen. Eller människor som av någon anledning varit nära att dö eller på något annat sätt bryta ihop men som har "tagit sig ur det". Eftersom att Franzéns sommarprat inte var något av detta var det befriande.
Citera
2019-08-12, 12:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Så är det kanske. Men nu handlar det ju om vad som är intressant att lyssna på. Och då är det faktiskt betydligt intressantare att lyssna på Franzén än om någon som babblar om klyschor som "glädjen" "perfekta råvaror" och så vidare. Politiskt korrekta klyschor är ju annat det Sommar i P1 mest handlar om. Utmattande i längden. Perfekta personer som verkar övertygade om att de ska rädda världen. Eller människor som av någon anledning varit nära att dö eller på något annat sätt bryta ihop men som har "tagit sig ur det". Eftersom att Franzéns sommarprat inte var något av detta var det befriande.

Då har man i mitt tycke lågt ställda krav. Hans sommarprat var ju precis lika skitnödigt som de du kritiserar men på andra områden.

Han har minsann lärt sig vad god design är, han vill nu ge skönhet tillbaka till skattebetalarna som bekostat hans utbildning, han har sin favoritfåtölj på ett hotell i Milano där han ritat de flesta av sina mästerverk och han köper hellre en bra kavaj än tio billiga.

Hittar du någon ytligare, mer skitnödig (trots sextio fyllda) och mer ointressant sommarpratare så får du gärna meddela mig.

Edit: läste åt helsike för snabbt och tolkade i min irritation in Sandell i ditt inlägg! Helt enig annars, så illa var faktiskt inte Franzén alls, såhär med lite distans.

Faktiskt intressant sommarprat, det jag höll med om i det ursprungliga inlägget var att jag har svårt för den världen.

Liksom jag hade svårt för Sandells sommarprat.
Senast redigerad av lemonzhello 2019-08-12 kl. 12:53.
Citera
2019-08-12, 12:54
Medlem
Citat:
Då har man i mitt tycke lågt ställda krav. Hans sommarprat var ju precis lika skitnödigt som de du kritiserar men på andra områden.

Han har minsann lärt sig vad god design är, han vill nu ge skönhet tillbaka till skattebetalarna som bekostat hans utbildning, han har sin favoritfåtölj på ett hotell i Milano där han ritat de flesta av sina mästerverk och han köper hellre en bra kavaj än tio billiga.

Hittar du någon ytligare, mer skitnödig (trots sextio fyllda) och mer ointressant sommarpratare så får du gärna meddela mig.

Jag har inte lyssnat på Sandells sommarprat. Mitt inlägg handlade helt och hållet om Franzén. Förlåt att jag var otydlig.
Jag har inte lyssnat på många program alls i år. Nu i morse lyssnade jag emellertid på dagens sommarpratare Olof Skoog. Det är ju givetvis intressant att få en inblick bakom kulisserna i FN och diplomatvärlden. Men även hans avslutning var så platt pk att det tog ner helhetsintrycket.
Är det någon som gillar krig, fattigdom och miljöförstöring? Nähä. Då får vi sluta med det då. Liksom. Om tio år närmare bestämt.
Citera
2019-08-14, 14:26
Medlem
Nick Bostrom var nog den ende prataren värd att lyssna på i år.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1298228
Citera
2019-08-14, 19:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nick Bostrom var nog den ende prataren värd att lyssna på i år.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1298228

Hm, vill du utveckla det? Skriver du en recension har du minst en läsare.
Citera
2019-08-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hm, vill du utveckla det? Skriver du en recension har du minst en läsare.

Han hade en torr humor som jag uppskattar och han berättade om sitt liv som på sätt och vis liknar mitt eget (även om jag inte varit en hundradel så framgångsrik som han) med en upplevelse att skolan var ett slöseri med tiden. Bland annat . . .
Citera
2019-08-15, 13:18
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Jag tycker också Nick Bostrom var en bra sommarpratare. Men jag tror inte det är för alla.
Citera
2019-08-16, 13:24
Medlem
En kvart Tilde får räcka. Gott o väl.😐
Nu vet man:
-hur det kommer sig att hon kan vara så vacker i TV
-att hon har så kloka barn
-att hennes mamma är "magisk" (vilket mamman nog minst måste vara om man själv är fullkomligheten personifierad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in