2019-06-11, 12:04
Medlem
Hej vad är reglerna för en legitimation för tandhygienist, kan man få legitimation när man har ett brottsregister eller lider av en psykisk sjukdom som schizofreni.
Citera
2019-06-11, 13:02
Medlem
DrPwgyms avatar
Ja, klart du kan ta examen för en sådan utbildning även om du är sjuk, har en diagnos eller dömts för brott.
Citera
2019-06-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPwgym
Ja, klart du kan ta examen för en sådan utbildning även om du är sjuk, har en diagnos eller dömts för brott.

Men får man legitimation då? Jag har för mig och därför frågar jag att socialstyrlesen kan neka eller dra in legitimation vid tidigare brott eller sjukdom.
Citera
2019-06-11, 16:03
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theinnocent2
Men får man legitimation då? Jag har för mig och därför frågar jag att socialstyrlesen kan neka eller dra in legitimation vid tidigare brott eller sjukdom.

Det beror förstås på vilken typ av brott, hur nära i tiden och hur den psykiska sjukdomen påverkar dig i din yrkesutövning. Det finns många med leg inom hälso- och sjukvården som har allvarliga psykiska sjukdomar men som inte utgör någon fara för patientsäkerheten om de sköter sin medicinering.

Socialstyrelsen drar inte in en legitimation, det gör Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, även om de numera hör under SoS. HSAN drar in legitimation eller ger tex prövotid efter ansökan av Inspektionen för vård och omsorg.
Citera
2019-06-11, 17:11
Medlem
Legitimation och utbildning är inget problem. Men du kommer få svårt att få jobb.
Citera
2019-06-11, 17:16
Medlem
HVIT.s avatar
Det kan ju bli lite jobbigt på tandvårdskliniken när tandläkaren säger att igår mådde jag dåligt men idag mår vi bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in