2019-07-05, 21:17
Medlem
piangs avatar
Lägg över allt genom Windows sen jämför du bara filstorleken så ser du väl om allting är med? Alternativt använd av en linux-miljö som bootar genom USB om du är rädd för Windows.
Citera
2019-07-05, 21:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piang
Lägg över allt genom Windows sen jämför du bara filstorleken så ser du väl om allting är med?
Filstorlek skvallrar inte om en nolla ändrats till etta, det lilla räcker för att arkiv ska sluta fungera.
Citera
2019-07-05, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Arrangerar om lite bland mina hårddiskar och data ska flytta 650Gb 530.000 filer och 38.000 mappar från extern hårddisk till intern hårddisk.

Finns det nåt bra program för detta som både kan flytta filer samt verifiera datan?
/Arne.Anka

https://www.codesector.com/teracopy

Det är bra och verifiera om de är känsliga data, hårdvara kan ibland korrumpera data med stora storlekar

Citat:

File verification

TeraCopy can verify files after they have been copied to ensure that they are identical. This is done by comparing hashes of source and target files.

Supported algorithms: CRC32, MD5, SHA-1, SHA-256, SHA-512, Panama, Tiger, RipeMD, Whirlpool and xxHash.

Har hört om det mycket men har inte testat det, men ryktet säger att det är bra https://www.ghacks.net/2017/02/24/te...-final-is-out/
Senast redigerad av jj299792458 2019-07-05 kl. 22:38.
Citera
2019-07-06, 12:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Du är alltså ute efter en backuplösning som fungerar för Windows?
Det enligt mig är en fundamentalt annan fråga en att föra över filer en enstaka gång från en hårddisk till en annan.
Då vill ju ju inte föra över allt hela tiden heller, utan endast nya/uppdaterade/borttagna filer.

Så jag kan ha ett program som känner av vilka filer/mappar som är nya via datum osv automatiskt ?
Citera
2019-07-06, 12:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Arrangerar om lite bland mina hårddiskar och data ska flytta 650Gb 530.000 filer och 38.000 mappar från extern hårddisk till intern hårddisk.

Finns det nåt bra program för detta som både kan flytta filer samt verifiera datan?
/Arne.Anka

Funkar inte Dropbox för detta? Synka igång på två olika enheter, en där externa disken sitter i och en enhet där den interna disken sitter i. Sen sköter Dropbox synken.
Citera
2019-07-06, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så jag kan ha ett program som känner av vilka filer/mappar som är nya via datum osv automatiskt ?
https://freefilesync.org/

Den var bäst när jag hade en stationär och bärbar. Det är gratis alltså

Det känner om bara datumet som är ändrats och synkroniserar dem automatisk.
Citera
2019-07-06, 18:50
Medlem
Så Windows skulle inte klara av att flytta 650GB utan man måste ha specialprogram för det?

WOW

Jag brukar flytta MYCKET större datamängder än det utan problem.

Hur tror Ni att en flytt/kopiering går till i Windows?

Googla på "checksum" och återkom sen.
Citera
2019-07-06, 18:54
Medlem
Citat:
Verifiera att alla filerna har flyttats och att inga filer har gått sönder i flytten, det är bla personliga fotografier samt komprimerade filer.

Kallas checksum och används internt inom Windows. Och alla andra OS vid filkopiering/flytt
Citera
2019-07-06, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Så Windows skulle inte klara av att flytta 650GB utan man måste ha specialprogram för det?

WOW

Jag brukar flytta MYCKET större datamängder än det utan problem.

Hur tror Ni att en flytt/kopiering går till i Windows?

Googla på "checksum" och återkom sen.

Risken att ett operativsystem (spela inga roll) ska korrumpera data är låg (IO error), även att en hårdvara ska korrumpera data också är låg (bad sector - corrupted memory ..etc)

Man kan göra checksum manuellt, men ibland cheksum beräknas från minnet (superprefetch service) och inte hårddisk, man kan bli lurad om man har inte erfarenhet eller expert.

Ett program ,som teracopy , kan göra allt för dig automatiskt, så varför ska man ansträgna sig.

Om det är känsliga data, och man har inte tid eller erfarenhet, rekommenderar jag teracpoy https://www.codesector.com/teracopy
Senast redigerad av jj299792458 2019-07-06 kl. 22:48.
Citera
2019-07-07, 00:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ja att kopiera filer är inte alltid så svart och vitt som det kan låta, en annan orsak till att använda tredjepartsprogram är att windows stoppar kopiering om fel uppstår, teracopy loggar felen och fortsätter sen kopiera dom andra filerna.
Tog typ 17 timmar att kopiera alla filerna och pga åtkomstfel misslyckades kopieringen av 3 filer.
Citera
2019-08-07, 12:20
Medlem
Citat:
Filstorlek skvallrar inte om en nolla ändrats till etta, det lilla räcker för att arkiv ska sluta fungera.
En nolla ändrad inte till en etta hur som helst, skulle något så drastiskt ske skulle det definitivt märkas på filen och säkerligen även på filstorleken.
Citera
2019-08-07, 14:19
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
1. Markera allt

2. Kopiera

3. Klistra in på valfri ny enhet

Voila!

(Själv har jag flyttat kanske 35-40 TB men den metoden nu i somras, rört sig mestadels om film med hög upplösning, och det där med verifiering kan du sluta noja dig om! Kolla filerna själv om du är osäker efteråt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in