2019-06-09, 12:41
Medlem
Solenssons avatar
Hur går det för de boende i husen som förstördes i Linköping om inte hemförsäkring gäller pga force majoure?
Kommer det nu finnas ett par hundra hemlösa pensionärer i Linköpings som skall konkurrera om platserna på härbärget?
Pensionärer som inte alls har någon erfarenhet av livet som hemlös.
Jag antar att kommunen kommer att försöka ordna boenden men det vimmlar ju inte av lediga hyreslägenheter. Det kommer väl också uppstå diskussioner varför dessa skulle ha förtur till bostäder.

Jag frågar här eftersom i den ordinarie tråden får man bara svaret att där bodde baea kriminella invandrare så de får skylla sig själva.
Tvärtom var de flesta inte alls kriminella eller invandrare.
Citera
2019-06-09, 12:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Hur går det för de boende i husen som förstördes i Linköping om inte hemförsäkring gäller pga force majoure?
Kommer det nu finnas ett par hundra hemlösa pensionärer i Linköpings som skall konkurrera om platserna på härbärget?
Jag antar att kommunen kommer att försöka ordna boenden men det vimmlar ju inte av lediga hyreslägenheter. Det kommer väl också uppstå diskussioner varför dessa skulle ha förtur till bostäder.

Jag frågar här eftersom i den ordinarie tråden får man bara svaret att där bodde baea kriminella invandrare så de får skylla sig själva.
Du har rätt i att det inte bara är kriminella invandrare som bor där. Det är ett hus nära innerstaden i en av Sveriges största städer. Vad jag vet ligger få extra utsatta områden så centralt.
Det var väll ett par bostadsrättshus som blev drabbade, där vet jag inte.
Men i hyresrätter är det väll fastighetsägaren som står för de kostnaderna som fönster och dörrar?
Citera
2019-06-09, 13:03
Medlem
Hemförsäkring gäller.
Citera
2019-06-09, 13:06
Medlem
pelle_snusks avatar
Hemförsäkring gäller. Bostadsbolaget Stångåstaden och Studentbostäder fixar det praktiska om man får tro tidningarna.
Citera
2019-06-09, 16:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Hemförsäkring gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Hemförsäkring gäller. Bostadsbolaget Stångåstaden och Studentbostäder fixar det praktiska om man får tro tidningarna.

Hemförsäkringen gäller den boendes lösöre och kostnader för ersättningsboende.
Fastighetsägarens försäkring täcker skador på fastigheten, det har ingenting att göra med hemförsäkringen.
Om det är bostadsrätt då blir det lite annorlunda, om man bor i bostadsrätt då är det viktigt att teckna en bostadsrättsförsäkring.
Senast redigerad av trottwell 2019-06-09 kl. 16:26.
Citera
2019-06-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson

Varför skulle det vara force majoure?
Vad som.är värre (för de boende) är att i de fall.lägenheten totalskadats så kan hyresvärden avsluta kontraktet.
Citera
2019-06-10, 11:47
Medlem
Solenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle det vara force majoure?
Vad som.är värre (för de boende) är att i de fall.lägenheten totalskadats så kan hyresvärden avsluta kontraktet.
Det tänkte jag på. De boende kan bli av med hyreskontraktet om huset brinner ner o.dyl.
Hyresvärden har inte skyldighet att ordna ersättningsboende.

Men nu verkar ju hyresvärdarna, som tur är, ändå leta efter lediga lägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in