• 2
  • 3
2019-06-10, 21:28
Medlem
Den som är satt i skuld är inte fri.
Citera
2019-06-10, 22:12
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Jag har cirka 60.000-90.000 i skulder

Har prick 60.000kr pengar.

Vill inte betala in allt för då har jag ju inga pengar.

Vet inte vad jag ska göra.

Är student och 19-20 år gammal förresten.

Hur hade ni gjort?

Min plan: söka jobb
Betala in 5k i månaden

Vad tycker ni?
/Tips?

Alla skulder är i kronofogden och enstaka inkasso.

Jag antar att du har csn? Skaffa ett extrajobb så snart som möjligt och betala av i vart fall det som är hos inkasso. Om den totala skulden är 90k och du betalar 50k samt sparar 10k i buffert så är du fri på några månader om du har jobb + CSN, samtidigt slipper du ödsla tid och får lära dig vad pengarna är värda. Det finns bemanningsfirmor som nischar sig mot studenter, sök hos dessa. Med tanke på ålder bör du få ut ca 100kr netto -> 400 timmars jobb för resterande del av skulden, jobbar du 2 dagar i veckan á 8 timmar tar det exakt 6.25 månader utan att du rör CSN (har du överskott från CSN varje månad går det naturligtvis snabbare). Arbetsgivaren lär dra vanlig skatt och du får således en fin "bonus" nästa skatteåterbäring pga detta + ränteavdrag.

Chansen att TS ska pricka rätt på börsen och överstiga räntan ser jag som obefintlig.
Citera
2019-06-11, 00:11
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Hur hade ni gjort?

Betala in 5k i månaden

Vad tycker ni?
/Tips?

Ta hjälp av någon som har koll på läget. Du behöver prioritera och lägga upp en plan för hur skulderna ska betalas. Annars växer dessa skulder snabbt till mångdubbla belopp och sen sitter du i skiten ordentligt.
Att du har 60K är kanonbra, och ger dig faktiskt möjlighet att hantera detta hyfsat - Naturligtvis ska dom användas för att betala av skulderna, men i rätt ordning.
Om det inte räcker hela vägen får du ta kontakt med gäldenärerna och lägga upp en avbetalningsplan.

Rent krasst kan man säga att du absolut inte vill ha kronofogden efter dig. Dom ställer till med ett elände i allt du företar dig.
Citera
2019-06-11, 00:35
Medlem
tuffkatts avatar
Ni som skriver i tråden om diverse skulder här och där, pratar ni då om lån i alla dess former eller skulder till Kronofogden? Blir helt förbluffad av att läsa här.
Citera
2019-06-11, 01:15
Medlem
Citat:

Hur hade ni gjort?

Betala in 5k i månaden

Vad tycker ni?
/Tips?

Hade jag varit du så hade jag betalat av allt snarast möjligt. Du har HELA livet på dig att spara ihop pengar, resa och njuta av livet. Det suger att lägga allt på skulder men du har satt dig i den här situationen och det är tyvärr du som måste lösa det. Ju snabbare desto bättre, tro mig, har varit i liknande situation.
Citera
2019-07-03, 16:55
Medlem
Jag har utvecklat en egen inställning till det här med skulder.
Jag ser alltid kreditgivare och borgenärer som "fiender". Någon som vill mig illa. Någon som har makt över mig och mitt liv. Som kliande parasiter och ohyra. Som bedragare och ockrare.
Av den anledningen ser jag (numera) till att de förlorar den makten så snart det bara går. Eller ännu bättre, aldrig ge dom den makten från första början. Företag som Klarna får mig automatiskt att se rött och ingå i en försvarsposition, höja garden.
Tycker du ska göra detsamma.
Senast redigerad av MrStreamer 2019-07-03 kl. 16:59.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in