2019-06-08, 23:46
Medlem
Hej!

Ponera att jag har tagit del av Avanzas superlånet.
Jag har 100k på mitt konto.
Jag lånar 10% av det, alltså 10000.
Min belåningsgrad är nu 10%, mitt konto är värt 110k.

Jag har nu 10000 extra som jag kan belåna ytterligare, hur gör jag detta rent praktiskt?
Ansöker jag om nytt superlån och kan nu låna 10% igen? Dvs 1k mer?

Detta känns konstigt som fan. Hjälp tack
Senast redigerad av Ministaty 2019-06-09 kl. 00:21.
Citera
2019-06-09, 00:19
Medlem
Nja blir det inte 1k du kan låna ytterligare
Citera
2019-06-09, 00:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
Lånet är baserat på ditt aktieinnehav. Inte de aktier du lånar av avanza. Du kan låna upp till 50%
Citera
2019-06-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Lånet är baserat på ditt aktieinnehav. Inte de aktier du lånar av avanza. Du kan låna upp till 50%
Men om jag köper nya aktier för ett lån, då kan ju jag belåna dom nya aktierna som jag belånat till mig
Citera
2019-06-09, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Men om jag köper nya aktier för ett lån, då kan ju jag belåna dom nya aktierna som jag belånat till mig

Ja i princip, men det finns två gränser dels får du inte belåna aktier till 100% och dels har du en övre hård beloppsgräns.

Så om du har en limit på 1000k och du har 100k i säg en 90% belåningsvärde aktie. Så kan du köpa nya aktier för 90, som du sedan kan belåna och köpa nya för om 81k osv osv.
Citera
2019-06-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ja i princip, men det finns två gränser dels får du inte belåna aktier till 100% och dels har du en övre hård beloppsgräns.

Så om du har en limit på 1000k och du har 100k i säg en 90% belåningsvärde aktie. Så kan du köpa nya aktier för 90, som du sedan kan belåna och köpa nya för om 81k osv osv.
Ok jag har en 80% belåningsvärde aktie.
Jag har 100k i den aktien.
Jag lånar 10k i den aktien.
Jag har nu aktier värda 110k. Jag belånar dom nya med 10% och har nu 111k.

Den spontana tanken säger ju att jag har 11% belåning nu men enligt detta så har jag då fortfarande 10% belåning = 0% ränta?

Med ditt exempel så kan man låna ungefär 930 tusen men fortfarande ha 90% belåning.... Är inte det rätt sjukt? 9.3 x hävstång.. Thats pretty sick.
Senast redigerad av Ministaty 2019-06-09 kl. 11:11.
Citera
2019-06-09, 12:56
Medlem
Citat:

Den spontana tanken säger ju att jag har 11% belåning nu men enligt detta så har jag då fortfarande 10% belåning = 0% ränta?

Med ditt exempel så kan man låna ungefär 930 tusen men fortfarande ha 90% belåning.... Är inte det rätt sjukt? 9.3 x hävstång.. Thats pretty sick.

Så funkar det på Nordnet iaf. Men du får sämre ränta om du är belånad över 40 eller 60%.
Citera
2019-06-09, 13:43
Medlem
Citat:

Jag glömde att påpeka att du måste bli godkänd för en limit på en mille, vilket jag antar är tveksamt om du bara har 100 i tillgångar.
Citera
2019-06-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag glömde att påpeka att du måste bli godkänd för en limit på en mille, vilket jag antar är tveksamt om du bara har 100 i tillgångar.
När tvångsinlöser Avanza ens aktier?
Om jag har max 10% belåning och går över denna, då hamnar jag väl bara på en annan ränta? Inte att dom säljer av innehaven? Är det när det går över 90% belåning (som är deras högsta) dom tvångssäljer?
Citera
2019-06-11, 12:55
Medlem
Citat:
Om jag har max 10% belåning och går över denna, då hamnar jag väl bara på en annan ränta? Inte att dom säljer av innehaven? Är det när det går över 90% belåning (som är deras högsta) dom tvångssäljer?

Jag vet inte hur dom praktiskt gör faktiskt.
Citera
2019-06-11, 13:08
Medlem
knight1056s avatar
Citat:

Korrekt. Går du över 10% får du en annan ränta. Går du över dnt totala lånenivå tvångssäljer Avanza aktier och du blir skyldig eventuell mellanskillnad. Avanza har inte heller någon skyldighet att du får ett så bra pris som möjligt utan säljer aktier urskiljningslöst.
Citera
2019-06-11, 20:07
Medlem
Citat:

Dem gör detta när du blir överbelånad och sedan inte reglerar din överbelåning inom ett par dagar. Överbelåning sker om du passerar din kreditlimit eller ditt totala belåningsvärde på portföljen. Dem säljer då det värdepappret i portföljen som har högst likviditet. Du har möjlighet att själv välja och sälja av det du vill när du blir överbelånad om du gör det första dagen typ, eller sätta in mer pengar för att reglera den vägen.

Tips, använd gärna belåning men håll er till 10-20% max som är en sund nivå. Gå inte upp till 70% eller liknande, inte värt risken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in