Citat:
Ursprungligen postat av
Luxurious
Har inte läst kemi/fysik på gymnasiet så jag undrar om någon kan förklara följande lättfattligt:
Elektricitet som människan använder (om jag förstått det rätt) alstras genom rörelseenergi via en generator t.ex. via vindkraft eller vattenkraft som driver en turbin kopplad till magneter som rör sig kring en elektrisk ledare. Det elektromagnetiska fältet driver sedan elektricitet (elektroner) genom ledaren (t.ex. koppartråd) ut till diverse mottagande elapparater osv.
Min fråga är var elektronerna i denna process har sitt ursprung? Atomer plockar ju upp och avger elektroner ständigt, men i själva processen av exempelvis el och ström via vattenkraft, genom vilka atomer påbörjas kedjan av transport av elektroner som sedan överförs från kopparatom till kopparatom?
Kommer ursprungselektronerna från t.ex. atomer i magneterna, vattnet eller från koppartråden i sig själv? Och varför kommer inte generatorn till en punkt där det inte finns fler elektroner att skicka vidare via ledaren eftersom alla som kunde avges redan har gjort det?
Elektronerna rör sig inte så mycket egentligen i elektricitet. Elektricitet är en energipuls, inte förflyttning av materia. Tänk dig ett långt rör fyllt med pingisbollar. Tryck in en pingisboll i ena änden och en annan pingisboll poppar ut på andra änden av röret. Bollarna trycker bara på varandra. Det är inte bollen som du trycker in i röret som poppar ut på andra sidan.
I en elektrisk krets så finns det ju 2 ledare så egentligen är det 2 rör med pingisbollar. Ett går tillbaks till början där bollarna aldrig trillar ur röret. Det är ett slutet system där man bara petar på en boll i ena änden, generatorn, och känner av arbetet generatorn gjort i den andra änden.