2019-06-07, 21:37
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
54% RH i mitt sovrum just nu. Hygrometer köpt på Kjell & Co.
48% vid 25,6 grader i sovrummet i ett trähus med en Netonet mätare för ynka 40 spänn. I datorrummet är det betydligt varmare och torrare och läge för torra ögon och huvudvärk typ....

https://www.netonnet.se/art/hem-hush.../1004713.9253/

Eller fuktigheten utomhus hos SMHI. Klicka på pilen för valfri dag och man ser fuktigheten under hela dagen

https://www.smhi.se/
Senast redigerad av beaver_se 2019-06-07 kl. 21:42.
Citera
2019-06-07, 21:43
Moderator
Tystnads avatar
Luftfuktighet i VR 54%
Temperatur : 25.2 Gr C
Citera
2019-06-07, 22:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Har ingen hygro, men är ganska känslig för luftfuktighet och känner direkt när det når 70+. Sitter i kontorsrummet med en laptop och en extern 40" skärm. Har 25.5 grader i rummet, en fläkt på bara för att och gissar på runt 50% fuktighet. Är något torrt, troligtvis på grund av fläkten och elektroniken.
Citera
2019-06-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
48% vid 25,6 grader i sovrummet i ett trähus med en Netonet mätare för ynka 40 spänn. I datorrummet är det betydligt varmare och torrare och läge för torra ögon och huvudvärk typ....

https://www.netonnet.se/art/hem-hush.../1004713.9253/

Eller fuktigheten utomhus hos SMHI. Klicka på pilen för valfri dag och man ser fuktigheten under hela dagen

https://www.smhi.se/

Om du har såpass torrt kan du köra evaporativ kyla och komma ned till ca 22 C @ 65 %RH genom att befukta luften.
Citera
2019-06-07, 23:00
Medlem
Parasomnis avatar
Ca 25 grader och 24 i luftfuktighet. Det är nog det högsta jag haft i luftfuktighet på ett år. Vet inte varför jag har så torr luft, hade ännu torrare luft i min förra lägenhet.
Citera
2019-06-08, 11:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har en portabel ac om har tre olika lägen:
Cool, fan, dry.
Om man använder dry, kan fuktigheten i lägenheten tänkas bli bättre då?
Jag tror att dry har att göra med om du kommer in med regnvåta kläder och behöver torka. En varmfläkt alltså.
Citera
2019-06-08, 12:40
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasomni
Ca 25 grader och 24 i luftfuktighet. Det är nog det högsta jag haft i luftfuktighet på ett år. Vet inte varför jag har så torr luft, hade ännu torrare luft i min förra lägenhet.

24% RH låter väldigt lite i den här värmen måste jag säga. Får man fråga vilken luftfuktighet du har i lägenheten på vintern?

Har själv väldigt torr luft i min lägenhet på vintern. Oftast är den under 20%, alltså under mätområdet för min hygrometer. Eller hade torr luft rättare sagt för i vintras köpte jag en suverän luftfuktare, och problemen jag hade tidigare med torra ögon och torr näsa försvann plus att jag sover mycket bättre nu.
Citera
2019-06-08, 13:02
Medlem
Parasomnis avatar
Citat:
24% RH låter väldigt lite i den här värmen måste jag säga. Får man fråga vilken luftfuktighet du har i lägenheten på vintern?

Har själv väldigt torr luft i min lägenhet på vintern. Oftast är den under 20%, alltså under mätområdet för min hygrometer. Eller hade torr luft rättare sagt för i vintras köpte jag en suverän luftfuktare, och problemen jag hade tidigare med torra ögon och torr näsa försvann plus att jag sover mycket bättre nu.

Ja, jag tycker också det känns väldigt låg. På vintern har jag haft mellan 15-18% rh luftfuktighet och cirka 21 grader. Köpte en sån där luftfuktare som man hänger på element, men det blev ingen förändring.. har även en del växter och plantor.
Har ganska stora problem med torra ögon och näsa faktiskt..

Jag trodde att den torra luften berodde på min gamla lägenhet, det var instängt och dåliga ventiler men nu när jag flyttat till nyproducerat så är det nästan lika torrt ändå.
Citera
2019-06-08, 14:25
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasomni
Ja, jag tycker också det känns väldigt låg. På vintern har jag haft mellan 15-18% rh luftfuktighet och cirka 21 grader. Köpte en sån där luftfuktare som man hänger på element, men det blev ingen förändring.. har även en del växter och plantor.
Har ganska stora problem med torra ögon och näsa faktiskt..

Jag trodde att den torra luften berodde på min gamla lägenhet, det var instängt och dåliga ventiler men nu när jag flyttat till nyproducerat så är det nästan lika torrt ändå.

Luftfuktarna som man hänger på elementen är ganska värdelösa tycker jag, bättre att satsa på en ordentlig luftfuktare. Har själv denna som jag är helnöjd med:

https://www.kjell.com/se/produkter/h...B&gclsrc=aw.ds

P.S. Ursäkta TS om detta är OT. Tråden handlar ju om luftfuktigheten på sommaren.
Citera
2019-06-08, 16:58
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Luftfuktarna som man hänger på elementen är ganska värdelösa tycker jag, bättre att satsa på en ordentlig luftfuktare. Har själv denna som jag är helnöjd med:

https://www.kjell.com/se/produkter/h...B&gclsrc=aw.ds

P.S. Ursäkta TS om detta är OT. Tråden handlar ju om luftfuktigheten på sommaren.
Har den där luftfuktaren nått kalkfilter?, tidigare hade jag en maskin men det gav mycket vit beläggning på elektronik, typ tv och så...

Text från luftfuktighetsmätaren jag har, så mellan 40-70 bör man väl försöka sträva efter att ha.

"Exempelvis så visas en glad smiley när fuktigheten ligger mellan 40% och 70% och temperaturen mellan 20 och 25 grader Celsius."
Citera
2019-06-08, 17:26
Moderator
rotadents avatar
47 i luftfuktighet. Bor för första gången på många år i en lägenhet som delar av dagen inte plågas av direkt sol, sovrummet har morgonsol men sedan skugga. Gör enorm skillnad. Visst är det trevligt med en ljus lägenhet i "bästa solläge" som mäklaren skulle säga, men på sommaren är det enormt skönt att slippa den där verkliga bastuvärmen inomhus. Med lite korsdrag på så går tempen ned snabbt och effektivt.
Citera
2019-06-08, 17:54
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har den där luftfuktaren nått kalkfilter?, tidigare hade jag en maskin men det gav mycket vit beläggning på elektronik, typ tv och så...

Text från luftfuktighetsmätaren jag har, så mellan 40-70 bör man väl försöka sträva efter att ha.

"Exempelvis så visas en glad smiley när fuktigheten ligger mellan 40% och 70% och temperaturen mellan 20 och 25 grader Celsius."

Japp, luftfuktaren är utrustad med kalkfilter, ingår 15 st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in