2019-06-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hur går man tillväga om man är en normalbegåvad buse som vill tillverka och smälla av en bomb? Tråden utgår ju ifrån att det rör sig om en kriminell gruppering eller person men jag är inte helt säker på att så behöver vara fallet. I min ungdom så fanns det galningar i samma ålder som jag var då som laborerade och älskade att spränga saker. Deras enda mål var att smälla av så stora bomber som möjligt och det enda som hindrade dom var pengar och kunskap. Tänk om det för en gångs skull rör sig om ett pojkstreck som gick fel, Nisse och Achmed skulle ut på en åker och bränna av cykelbomben så fort dom druckit upp sin O'boy.

På den tiden jag växte upp fanns inte Google så jag vet inte hur dom lyckades koka ihop något, nu smällde dom iofs bort både händer och ögon på sig själva.

Om man nu inte jobbar med att spränga saker, har militär bakgrund eller är bekant med en dynamitard, vad gör man? Ja man kan ju läsa trådar som denna men den blir man inte mycket klokare av.

Man måste trots allt räta ut några frågetecken innan man sätter sin plan i verket:
  1. Vad vill man åstadkomma?
  2. Vilken typ av sprängämne är bäst?
  3. Anskaffning?
  4. Budget?
  5. Antal kilo?
  6. Placering?
  7. Utlösning?
  8. Plan för att undgå upptäck?

Jag förstår att man kan googla och titta på Youtube, men vart hittar man bäst information i ämnet om man vill få 'mest pang för sin peng', hur skulle ni gå tillväga?

/Provokatör

Allt är möjligt, och tycker nog att MC-spåret kanske tappade lite trovärdighet med lådcykeln.

Man behöver en lokal för att mecka ihop detta också. Ett garage av något slag i markplanet.
De flesta halvkriminella ungdomar bor i lägenhet. Verkar vansinnigt om det är ett pojkstreck. Den siste dåren är inte född dock.
Citera
2019-06-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Experterna från FOA har pratat om mindre än 20 kg, antar att de refererar till motsvarande mängd dynamit eller liknande, men är det en hemmagjord bomb så kan det väl förklara att man behövt en hel lådcykel för ändamålet.

Jag får en känsla av att Regimen ljuger om mängden.
Citera
2019-06-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Jag lutar mot att det är nått annat än amoniumnitrat om det skall motsvara en lådcykel volym.

Amonium stölder:
2015 stölden konfirmerad a 750kilo andra källor säger ca 950kilo , 2017 stölden inte konfirmerad.
Polis konfirmerar flera ton under senare år blivit stulet!
Amonimunitrat kan extraheras ur sport kylpåsar som vart uppe i debatt för förbjuda för försäljning.
(FB) Stulet konstgödsel 2015-06-15?
https://www.svd.se/sprangmedel-som-anvands-i-terrordad-forsvunnet

Lastbil med amonium nitrat i diket 2018 verkar vara leverans av 500kilo säck:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/lastbil-korde-i-diket-4/

GP hävdar 19.5 ton från 2010 till 2015 stulet:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/stora-mängder-explosiv-gödsel-stjäls-1.103953

Intressant och tändhatten, kan det vara airbag som stjäls ur bilar? Bara kul o veta.
Citera
2019-06-09, 21:28
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Allt är möjligt, och tycker nog att MC-spåret kanske tappade lite trovärdighet med lådcykeln.

Man behöver en lokal för att mecka ihop detta också. Ett garage av något slag i markplanet.
De flesta halvkriminella ungdomar bor i lägenhet. Verkar vansinnigt om det är ett pojkstreck. Den siste dåren är inte född dock.

Jag vet fan inte vad jag ska tro om den där lådcykelteorin, tänk dig själv att du får uppdraget att smälla av denna bomb, hur får du klura ut själv. Det bästa du kommer fram till är att en lådcykel är det smartaste alternativet.
Ja, jag vet jag tar min egen lådcykel...
Ja, jag vet tänker du jag snor en iögonfallande och ovanlig lådcykel där jag gömmer min bomb, det kommer ingen att upptäcka....
Ja, jag köper en ny lådcykel för 25k, synd att dom inte tog cash...
Ja, jag köper en lådcykel på blocket och skickar min svåger att hämta den...
Tillåt mig tvivla, jag är mycket osäker på varför man går ut med denna information om det inte bara är ett sätt att få någon gruppering att slappna av.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2019-06-09 kl. 21:30.
Citera
2019-06-09, 21:29
Medlem
Lådcyklar är förhållandevis rätt vanliga i Linköping. Jag kollar inte två gånger längre på den som har en. Lite av en trend.

Om jag skulle frakta runt en bomb skulle jag väl ändå välja något annat sätt.
Citera
Medlem
När det gäller dynamit så är den såpass ofarlig att du kan elda upp den på en brasa tex. När degen utsätts för tryck blir det något helt annat.
Man borrar ju hål i berget och trycker i en tändhatt innan man petar ner "korven" och fyller sand över. Det skulle också fungera med en dos svartkrut och tjärstubin i det stängda utrymmet istället för tändhatten. Dynamit kommer aldrig att smälla om den inte är innesluten i något!
Senast redigerad av daemonbart 2019-06-09 kl. 21:42.
Citera
Medlem
Att man skulle slösa 10-20 kg sprängdeg (C-4, m/46 eller motsvarande) känns rätt konstigt. Vill man bara skrämmas så borde det räcka med 1-5 stavar (125-625 gram). Även om det kanske är lätt för vissa att komma åt sprängämnen så borde man ju inte slösa om man nu inte nödvändigtvis vill visa att man har obegränsad tillgång.

Viktigast för Flashbacks utredare är nu att knäcka frågan om platsen är den tänka eller om målet var något helt annat.
Polisen vet så klart det eftersom de vet typ av sprängämne och vilken typ av tändning som använts. Har man exempelvis antänt tjärstubin så vet man att platsen är den tänkta. För oss gäller det att fortsätta spekulera...

1. Fel plats, bombtillverkaren bor i fastigheten
2. Kriminellt nätverk i aktuell fastighet
3. Rättsväsende / skyddsvärd person i aktuell fastighet
4. Bostadsbolagen
5. Övriga näringsidkare i närheten
6. Hot mot närstående, våld i nära relationer
Citera
2019-06-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemonbart
När det gäller dynamit så är den såpass ofarlig att du kan elda upp den på en brasa tex. När degen utsätts för tryck blir det något helt annat.
Man borrar ju hål i berget och trycker i en tändhatt innan man petar ner "korven" och fyller sand över. Det skulle också fungera med en dos svartkrut och tjärstubin i det stängda utrymmet. Dynamit kommer aldrig att smälla om den inte är innesluten i något!

Vart fan får folk allt ifrån?
Sluta hitta på..
Citera
2019-06-09, 21:36
Medlem
Detonations kraft i meter per sec och täthet, ett problem med amoniumnitrat innan blandning med disel till att bilda ANFO krävs att det raffineras upp för att få ut max spräng kraft.
https://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent
https://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_explosive_detonation_velocities

Svensk militär detonerar 100gram sprängdeg vilken sort anges ej:
https://www.youtube.com/watch?v=xr-Pm6RsqEI
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-06-09 kl. 21:46.
Citera
2019-06-09, 21:38
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Förutom att ha förstört hus och gjort folk bostadslösa, så ha även stollen som sprängde lyckats få dit halva Sveriges poliskår. En sån polislockare måste väl ändå få någon sort av belöning i dom egna och konkurrerande leden.

För detta lär ju inte vara bra för affärerna.

Exakt, detta uppskattas inte speciellt högt inom dom grupperingar som inte har med saken att göra. Oron är nu stor inom alla typer av nätverk, dessutom vet vi att polisen jobbar brett vilket betyder att dom vänder på fler stenar och lyssnar av fler mobiler än normalt.

/Provokatör
Citera
2019-06-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Vart fan får folk allt ifrån?
Sluta hitta på..
Här är man bussig och kommer med riktig information och blir bemött på det här viset... Tro vad du vill, jag vet definitivt vad jag pratar om!
Citera
2019-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Är det någon som har funderat på om motivet kanske var att skada fastigheterna, dvs. attentatet kan ha varit riktat mot Stångåstaden som äger flertalet av de fastigheter som skadades?
Jag kan tänka mig att Stångåstaden, precis som många andra stora fastighetsägare, har pågående konflikter med hyresgäster och fd. hyresgäster som blivit vräkta. Någon av dessa involverade hyresgäster kanske flippade ur och ville hämnas vräkningen eller nåt liknande genom att förstöra så många som möjligt av Stångåstadens fastigheter?

Här kan man se fastighetsägaren Stångåstadens fastigheter i området kring Ådalagatan:
https://www.stangastaden.se/Documents/kartor/Hejdegarden_karta.pdf
Det verkar som att alla teorier låser sig vid att bombaren gjorde ett misstag och sprängde för stort för att det skulle kunna anses vara riktat mot någon enskild person. Men tänk tvärtom, det kanske var meningen att skadan skulle vara så omfattande mot just Stångåstadens fastigheter? Det kanske var noga uträknat och perfekt utfört enligt plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in