2006-03-04, 18:32
Medlem
Elpenors avatar
Hitler och flera av hans kumpaner använde tydligen vätecyanid ("blåsyra") för at ta livet av sig. Vad jag har förstått (bla genom spelfilmen Undergången) är vätecyanid så snabbverkande att det dödar på ett par sekunder. Hur är det möjligt för giftet att nå ut så snabbt i cellerna? Tas det upp redan i munhålan? I så fall; hur kan det tas upp i munhålan?

Wikipedia säger dock annorlunda: "Vätecynanid bildas genom hydrolys av cyanid. Vätecyanid är extremt giftigt och inaktiverar cellandningen genom att binda till järnet i cytokrom c. Död inträffar inom 3 minuter." 3 minute rör ju något längre tid. Jag har dock för mig att jag läst om att vätecyanid dödar inom sekunder i en mer serils källa än en spelfilm, men om det skulle vara fel så kvarstår ju frågan även om det är 3 minuter som gäller.

Jag är lite osäker på trådens placering. Forumet om kemi skulle kanske passa bra det också, men själv tänker jag i första hand på det som en medicinsk och biologisk fråga. Flytta gärna.
Citera
2006-03-04, 18:43
Medlem
fbes avatar
Cyanid dödar genom att slå ut cellandningen. Jag gjorde ett arbete om cyanväte och andra cyanidformer för ca tre år sedan. Nu hittar jag tyvärr inte de pappren, men jag minns att de celler som tar stryk snabbast är de som arbetar mycket, och är energikrävande. I praktiken innebär det att hjärtmuskelcellerna slås ut snabbast i de flesta fall och döden uppkommer på grund av hjärtstillestånd. Jag tror att det kan handla om någon minut innan hjärtat stannar, sedan förlorar man medvetandet inom några sekunder. Att döden rent tekniskt dröjer ytterligare några minuter spelar vanligtvis inte någon roll.
Citera
2006-03-04, 19:02
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Cyanid dödar genom att slå ut cellandningen. Jag gjorde ett arbete om cyanväte och andra cyanidformer för ca tre år sedan. Nu hittar jag tyvärr inte de pappren, men jag minns att de celler som tar stryk snabbast är de som arbetar mycket, och är energikrävande. I praktiken innebär det att hjärtmuskelcellerna slås ut snabbast i de flesta fall och döden uppkommer på grund av hjärtstillestånd. Jag tror att det kan handla om någon minut innan hjärtat stannar, sedan förlorar man medvetandet inom några sekunder. Att döden rent tekniskt dröjer ytterligare några minuter spelar vanligtvis inte någon roll.

Tack för at du klargjorde detta om madvetslösheten etc. Att vätecyanid slår ut cellandningen nämndes ju dock redan i wikipedia-citatet (det sker väl i glykosylerinegn?). Vad jag undrade var dock i första hand som sagt hur giftet kunde tas upp så snabbt. Sker det i munhålan? Hur kan det tas upp i munhålan? Gift som man ger intravenöst är ju ute i blodet från först asekunden, och från ev ven till hjärtat pumpar ju blodet blixtsnabbt. Men sådant som man intar oralt måste väl passera matsmältningsprocessen, eller åtminstone en del av den? Dvs matstrupen, magsäcken och det är väl först i tolvfingertarmen som upptaget till blodet börjar?
Citera
2006-03-04, 20:52
Medlem
fbes avatar
Cyanid är väldigt benäget att tränga in genom olika material och vävnader. Jag har läst att folk som arbetar med cyanidinnehållande kemikalier måste ha skyddsutrustning i form av teflon eller något sådant, för att giftet tränger igenom både vanlig plast och gummi. Givetvis tränger det även in genom slemhinnor.
Dessutom är det mycket flyktigt, så jag tror nog att en kapsel som bits sönder i munnen orsakar ångor som andas in, och att eventuell nedsväljning blir underordnad.
Jag har inte hittat någon länk som svarar exakt på dina frågor, men jag minns att när vi jobbade med den där uppsatsen fick vi bra material från FOI. Vi kontaktade dem och de skickade oss lite studier.
Citera
2006-03-04, 21:14
Bannlyst
Mycket intressanta inlägg...

Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Cyanid är väldigt benäget att tränga in genom olika material och vävnader. Jag har läst att folk som arbetar med cyanidinnehållande kemikalier måste ha skyddsutrustning i form av teflon eller något sådant, för att giftet tränger igenom både vanlig plast och gummi. Givetvis tränger det även in genom slemhinnor.
Dessutom är det mycket flyktigt, så jag tror nog att en kapsel som bits sönder i munnen orsakar ångor som andas in, och att eventuell nedsväljning blir underordnad.
Jag har inte hittat någon länk som svarar exakt på dina frågor, men jag minns att när vi jobbade med den där uppsatsen fick vi bra material från FOI. Vi kontaktade dem och de skickade oss lite studier.

...du har skrivit på sista tiden...dödsorsak vid hängning och nu det här...skulle gärna ta mig en titt på ditt arbete om du hittar det...
Citera
2006-03-04, 23:14
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadde
...du har skrivit på sista tiden...dödsorsak vid hängning och nu det här...skulle gärna ta mig en titt på ditt arbete om du hittar det...
En kortkort sammanfattning finns fortfarande på nätet
https://kwb.ki.se/navigation/programmes/Lakare/termin3/D03ORF/mermaterial/abstracts/abstracts_vt_03/vt0317.htm
men risken är att jag har slängt mitt ex. Det var ett grupparbete under fysiologikursen, och cyanvätedelen var mitt område, men som sagt: jag gör lite utrensningar i pappershögarna emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in