Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Cyanid dödar genom att slå ut cellandningen. Jag gjorde ett arbete om cyanväte och andra cyanidformer för ca tre år sedan. Nu hittar jag tyvärr inte de pappren, men jag minns att de celler som tar stryk snabbast är de som arbetar mycket, och är energikrävande. I praktiken innebär det att hjärtmuskelcellerna slås ut snabbast i de flesta fall och döden uppkommer på grund av hjärtstillestånd. Jag tror att det kan handla om någon minut innan hjärtat stannar, sedan förlorar man medvetandet inom några sekunder. Att döden rent tekniskt dröjer ytterligare några minuter spelar vanligtvis inte någon roll.
Tack för at du klargjorde detta om madvetslösheten etc. Att vätecyanid slår ut cellandningen nämndes ju dock redan i wikipedia-citatet (det sker väl i glykosylerinegn?). Vad jag undrade var dock i första hand som sagt hur giftet kunde tas upp så snabbt. Sker det i munhålan? Hur kan det tas upp i munhålan? Gift som man ger intravenöst är ju ute i blodet från först asekunden, och från ev ven till hjärtat pumpar ju blodet blixtsnabbt. Men sådant som man intar oralt måste väl passera matsmältningsprocessen, eller åtminstone en del av den? Dvs matstrupen, magsäcken och det är väl först i tolvfingertarmen som upptaget till blodet börjar?