2019-06-07, 08:00
Medlem
Efter att ha tittat runt på dom vanliga "upplysningssidorna" så verkar det inte längre vara någon av dom som listar fastighetsinnehav, men det kan ju ändras igen. Jag antar att det vanligaste är att dessa sidor regelbundet avsöks för förändring, när man är icke professionellt jagad.

Om man är skriven på en lägenhet och bor i sitt hus, är det troligt att man får vara ifred i huset?

Detta handlar alltså inte om myndighets-förföljelse, organisera brottslighet eller liknande.
Citera
2019-06-07, 08:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2019-06-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kllu
Efter att ha tittat runt på dom vanliga "upplysningssidorna" så verkar det inte längre vara någon av dom som listar fastighetsinnehav, men det kan ju ändras igen. Jag antar att det vanligaste är att dessa sidor regelbundet avsöks för förändring, när man är icke professionellt jagad.

Om man är skriven på en lägenhet och bor i sitt hus, är det troligt att man får vara ifred i huset?

Detta handlar alltså inte om myndighets-förföljelse, organisera brottslighet eller liknande.

Man kan väl vara skriven i sin lägenhet och hyra ett hus. Då får man säkert vara ifred i huset.
Citera
2019-06-07, 08:40
Medlem
whiteblacks avatar
Ta någon du litar på som kan stå på huset?
Citera
2019-06-07, 08:52
Medlem
Citat:

Beror på hur engagerad personen/orgaisationen som jag dig är.
Fastighetsöverlåtelser brukar kunna publiseras och följas rätt lätt.
Skulle snarare rekomendera dig att hyra en ny bostad som du inte skriver dig i: Borde innebära ett säkrare sätt aatt få bli lämnad ifred och en möjlighet att försvåra ett upphittande.
Var dock nogrann med vilka som ev besöker dig i din "nya" bostad.
Vill man så är det tyvärr aldeles för enkelt att spåra någon idag: Bilder på sociala medier kompisar som snackar etc. har för inte så länge sedan varit med om att en minderårig person som levt under skyddad identitet hittas p.g.a bilder tagna under ett mer eller mindre oficiellt arangemang som hamnade i sociala medier.
Citera
2019-06-07, 10:38
Medlem
tjockballes avatar
Om det inte är myndigheter eller skurkar, så är det förmodligen en galen brud?

Det första du ska kolla är vad Skatteverket har om dig. Det är oftast offentliga uppgifter. Köper du ett hus kommer det registreras och då blir det offentligt. Där syns också var dina pengar kommer ifrån. Alltså arbetsgivare.

Vidare, om din knäppelina jobbar inom Polisen eller sjukvården, kommer hon ha tillgång till ytterligare information om dig. Egentligen får de bara använda sig av de databaserna yrkesmässigt, alltså om du är patient hos henne, eller om hon som polis har med dig att göra direkt. Men... Ingenting egentligen hindrar dem att accessa dessa uppgifter om dig.
Citera
2019-06-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror på hur engagerad personen/orgaisationen som jag dig är.
Fastighetsöverlåtelser brukar kunna publiseras och följas rätt lätt.
Skulle snarare rekomendera dig att hyra en ny bostad som du inte skriver dig i: Borde innebära ett säkrare sätt aatt få bli lämnad ifred och en möjlighet att försvåra ett upphittande.
Var dock nogrann med vilka som ev besöker dig i din "nya" bostad.
Vill man så är det tyvärr aldeles för enkelt att spåra någon idag: Bilder på sociala medier kompisar som snackar etc. har för inte så länge sedan varit med om att en minderårig person som levt under skyddad identitet hittas p.g.a bilder tagna under ett mer eller mindre oficiellt arangemang som hamnade i sociala medier.

Att hyra ett hus har jag naturligtvis tänkt på, det blir ju bättre i och med att det blir bekvämare (bilen utanför dörren) och förhoppningsvis tystare, men mina största önskningar är också att minska dom fasta utgifterna och att känna att jag har mer makt över mitt boende, alla som springer runt med huvudnycklar och bökar runt hela tiden har jag ledsnat på.

Bilder på sociala medier och besökare är inget problem jag behöver oroa mig över.
Citera
2019-06-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Ta någon du litar på som kan stå på huset?

Känns lite väl riskfyllt kanske, värre än att ha en hyresvärd...
Citera
2019-06-08, 14:20
Medlem
Citat:
Att hyra ett hus har jag naturligtvis tänkt på, det blir ju bättre i och med att det blir bekvämare (bilen utanför dörren) och förhoppningsvis tystare, men mina största önskningar är också att minska dom fasta utgifterna och att känna att jag har mer makt över mitt boende, alla som springer runt med huvudnycklar och bökar runt hela tiden har jag ledsnat på.

Bilder på sociala medier och besökare är inget problem jag behöver oroa mig över.

Saken med att köpa en fastighet är att lagfarten är en öppen handling som dessutom brukar publiceras i media.
Säkrare då att hyra och inte skriva sig där om man vill hålla sig undan.
Tyvärr är det ganska svårt att helt gå under jorden i detta land om man vill leva eft någotsånär normalt liv.
Citera
2019-06-08, 18:27
Medlem
Inte för jag vet, men om en typ ekonomisk förening köper ett hus.
Vem står som ägare då. Och föreningen råka ha bara en medlem.
Citera
2019-06-08, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Inte för jag vet, men om en typ ekonomisk förening köper ett hus.
Vem står som ägare då. Och föreningen råka ha bara en medlem.
Citat:
Föreningen bildas av minst tre personer eller företag (juridiska personer).
https://bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ekonomisk/vad-1.1700

Men någon sorts företag borde kunna äga huset. Att AB qwerty köper ett hus är lite mer diskret än att kllu köper samma hus, även om det antagligen går att lista ut att kllu är involverad i AB qwerty. Sedan ska man ju vara folkbokförd där man bor, men det är nog en lättare grej att fixa.
Citera
2019-06-09, 18:28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto