Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Jag är inte alls säker att majoriteten i USA har det så himla bra: det finns en mycket större bredd i levnadsförhållanden i USA än det gör i tex Sverige. De allra rikaste har det avsevärt bättre i USA än de skulle haft det i Sverige, men de allra fattigaste har det sämre i USA. Det är lite svårare att veta hur de däremellan har det.
Vad gäller Ryssland så tror jag att landet lider mer än Sverige av att "allt" finns i storstäderna men inget på landsbygden. Om man tittar på dokumentärer som visar Ryska landsbygden (fast det räcker ofta med någon av Youtubes alls bilkamerafilmer....) så är det uppenbart att landsbygden i Ryssland ligger flera år (kanske decennier) efter de stora städerna i utveckling, och därmed också i ekonomi. Det är inte alls ovanligt att de mindre städerna har huvudgator som inte har asfalterats sedan Sovjet föll ihop, av deras utseende att bedöma.
Det finns naturligtvis många i USA med ekonomiska bekymmer även i goda tider. Dessa nyheter brukar basuneras ut med "bor i husvagn" och "hjälp att köpa mat" för att man inte förstår Trailer och Food Stamp.
Men för de människor som bor i trailer parks (alla trailers står inte i trailer parks, långt ifrån) och får villkorat socialbidrag (food stamps) är det såklart tufft. Precis som de i Sverige som lever på soc.
Min insikt i de ryska systemen är skral. Ofta är det svårt att jämföra.