2019-06-26, 23:06
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tack för påpekandet! Då blir skillnaden mellan Sverige och Ryssland ännu mindre än du trodde.

Om man nu "köpjusterar" skoindexen blir det
175/127 = 1.38 sko/år för Sverige
vs
118/96 = 1.23 sko/år för Ryssland.

Och då pratar vi om Nike-skor.
Enligt källan är det tydligen ingen regel att nike-skor automatiskt är billigare till följd av lägre BNP. Här är några rika länder/områden i listan där nike-skorna är billigare än i Ryssland:

Japan: $79.42
Hong Kong: $82.80
United Arab Emirates(moms: 0-5%): $82.99

Här är några länder som är fattigare än Ryssland där skorna är än i dyrare än i Sverige:

Mongolia: $141.38
Haiti: $138.33

De är hyfsat billiga i Ukraina ändå: $83.83
Citera
2019-06-26, 23:21
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Enligt källan är det tydligen ingen regel att nike-skor automatiskt är billigare till följd av lägre BNP. Här är några rika länder/områden i listan där nike-skorna är billigare än i Ryssland:

Japan: $79.42
Hong Kong: $82.80
United Arab Emirates(moms: 0-5%): $82.99

Här är några länder som är fattigare än Ryssland där skorna är än i dyrare än i Sverige:

Mongolia: $141.38
Haiti: $138.33

De är hyfsat billiga i Ukraina ändå: $83.83

Vem kunde ana att det inte fanns någon Nike-skor naturlag?!!!!!!!

Tur att du inte jämförde bensinpris!
Citera
2019-06-26, 23:44
Medlem
Nike? Varför köpa sådant kinesiskt skit. Jag försöker göra mina inköp på Belwest. Där får man skor som är bekväma, billiga, och tillverkade med vitrysk noggrannhet och känsla för kvalitet. Och så slipper man ge sina pengar till någon amerikansk oligark som kommer att använda inkomsterna för att sponsra någon tankesmedja som propagerar för krig och "regime change"-statskupper.
Citera
2019-06-27, 11:16
Medlem
Demetrioss avatar
Jag blir jätteförvånad över att denna skittråd redan uppgått till över 20 sidor.

Ryssland har ekonomisk ökning och börsen överstiger dess historiska toppen.
Ryssar vill inte köpa lägenheter utan investerar nu i villor. De köper bilar som kostar mer än vissa lägenheter och när ryssar har lediga dagar eller långa högtider kan man se dem överallt utomlands på kurorterna och på alla välkända turistiska platser. De gnäller bara att de inte har det så lyxigt som de drömt, därför är de lite missnöjda, men i helhet är läget hyfsat bra och blir ännu bättre med åren.
Javisst finns det en del stackars babushkor och hemlösa och fattiga lika som de finns i USA och valfritt europeiskt land.
Man är inte en särskilt stor Putins beundrare, men man måste erkänna att han styr mycket bättre än någon kunde förvänta sig i den här politisk situation.
----
OnT: Förhållandet mellan skorpriserna och genomsnittlön i Ryssland och Sverige är ungefär detsamma så ni kan väl ta det lite lugnare.
Citera
2019-06-27, 11:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Jag blir jätteförvånad över att denna skittråd redan uppgått till över 20 sidor.

Ryssland har ekonomisk ökning och börsen överstiger dess historiska toppen.
Ryssar vill inte köpa lägenheter utan investerar nu i villor. De köper bilar som kostar mer än vissa lägenheter och när ryssar har lediga dagar eller långa högtider kan man se dem överallt utomlands på kurorterna och på alla välkända turistiska platser. De gnäller bara att de inte har det så lyxigt som de drömt, därför är de lite missnöjda, men i helhet är läget hyfsat bra och blir ännu bättre med åren.
Javisst finns det en del stackars babushkor och hemlösa och fattiga lika som de finns i USA och valfritt europeiskt land.
Man är inte en särskilt stor Putins beundrare, men man måste erkänna att han styr mycket bättre än någon kunde förvänta sig i den här politisk situation.
----
OnT: Förhållandet mellan skorpriserna och genomsnittlön i Ryssland och Sverige är ungefär detsamma så ni kan väl ta det lite lugnare.

Bullshit, de ryssar man ser utomlands på platser där västfolk finns är de rikaste 1-2 %.
De utgör trots allt ett par miljoner. Dummisar som du inser inte att man tidigare aldrig såg ryssar för att de helt enkelt inte fick åka utomlands.

I den här politiska situationen heter det.
Och även första raden är felformulerad, så ett tips är att du kollar översättningsmatrisen lite bättre nästa gång där djupt inne i skogen....
Citera
2019-06-27, 13:13
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bullshit, de ryssar man ser utomlands på platser där västfolk finns är de rikaste 1-2 %.
De utgör trots allt ett par miljoner. Dummisar som du inser inte att man tidigare aldrig såg ryssar för att de helt enkelt inte fick åka utomlands.

I den här politiska situationen heter det.
Och även första raden är felformulerad, så ett tips är att du kollar översättningsmatrisen lite bättre nästa gång där djupt inne i skogen....

Ryssar har fått åka utomlands under drygt de senaste 25 åren. Jag tvivlar på att många här kan komma ihåg hur det såg ut förut pga att de gick i dagis och inte så mycket brydde sig om ryssar.
Väl, jag pratar mestadels om Moskvabo men har också bekanta från mindre städer. Dyra jeepar som kostar ca 100 genomsnittlöner i denna stad åker på gatorna, och parkeringsplatserna mellan hus är fulla av privata bilar, vilket man inte upplevde för bara 5 år sen. Nja, inte 1-2% utan snacka om 25-30% som har det mycket bra idag. Ingen middleclass förstås men wannabe.

Jag har ingen "matrix" och skriver utantill om vad jag ser och vet själv. Håller på att lära mig språket men är inte proffs än, så tack för rättelsen; Ah vilket enkelt och pinsamt fel! Jag brukar inte göra sådana, måste ha varit för bråttom
Citera
2019-06-27, 14:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ryssar har fått åka utomlands under drygt de senaste 25 åren. Jag tvivlar på att många här kan komma ihåg hur det såg ut förut pga att de gick i dagis och inte så mycket brydde sig om ryssar.
Väl, jag pratar mestadels om Moskvabo men har också bekanta från mindre städer. Dyra jeepar som kostar ca 100 genomsnittlöner i denna stad åker på gatorna, och parkeringsplatserna mellan hus är fulla av privata bilar, vilket man inte upplevde för bara 5 år sen. Nja, inte 1-2% utan snacka om 25-30% som har det mycket bra idag. Ingen middleclass förstås men wannabe.

Jag har ingen "matrix" och skriver utantill om vad jag ser och vet själv. Håller på att lära mig språket men är inte proffs än, så tack för rättelsen; Ah vilket enkelt och pinsamt fel! Jag brukar inte göra sådana, måste ha varit för bråttom

Jag tvivlar på att medelåldern på flashback är under 40. Folk minns nog.

Obeservationer av dyra jeepar på gatorna visar bara på att det jag sa stämmer, det finns ett par % som är duktigt välbärgade. 25-30%, inte en chans.
Allt är såklart relativt men det finns inte 25-30% ryssar som har det som medelsvensson i västeuropa.
Citera
2019-06-27, 15:14
Medlem
Citat:
Allt är såklart relativt men det finns inte 25-30% ryssar som har det som medelsvensson i västeuropa.
Jo, det gör det. Jag säger som jag brukar: Ryssland är ett av världens 50 bästa länder, dvs av klotets ca 200 länder ligger Ryssland i den översta kvartilen. Exempel:

Antal bilar per 1000 invånare: Ryssland på plats 49 med 373 st. Jämförbart med EU-landet Ungern på plats 48 med 377.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

Antal TV-apparater per 1000 invånare: Ryssland på plats 36 med 418 st. Jämförbart med EU-landet Spanien på plats 38 med 386 st.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Media/Televisions-per-1000

Antal persondatorer per 1000 invånare: Ryssland på plats 61 med 122 st. Jämförbart med EU-landet Portugal på plats 57 med 133 st.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Media/Personal-computers/Per-capita
Citera
2019-06-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ordföljd är svårt att lära sig. Till skillnad från ryskans fria ordföljd är det krångliga regler i svenskan. "inte så mycket brydde sig" skall vara "inte brydde sig så mycket".

Citat:
Du skriver bra svenska. Betydligt bättre än min ryska Bra att du bidrar med egna observationer. Det finns mycket fördomar att bekämpa här.
Citera
2019-06-27, 18:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, det gör det. Jag säger som jag brukar: Ryssland är ett av världens 50 bästa länder, dvs av klotets ca 200 länder ligger Ryssland i den översta kvartilen. Exempel:

Antal bilar per 1000 invånare: Ryssland på plats 49 med 373 st. Jämförbart med EU-landet Ungern på plats 48 med 377.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

Antal TV-apparater per 1000 invånare: Ryssland på plats 36 med 418 st. Jämförbart med EU-landet Spanien på plats 38 med 386 st.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Media/Televisions-per-1000

Antal persondatorer per 1000 invånare: Ryssland på plats 61 med 122 st. Jämförbart med EU-landet Portugal på plats 57 med 133 st.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Media/Personal-computers/Per-capita

Nej det gör det inte. Det finns inte 30% ryssar med vår levnadsstandard.

Tv apparater? Spanien? Men vilken bubbla lever du i?

Ska man dessutom räkna in frihet rättigheter och demokrati, ja då är ju Ryssland i bottenträsket i Europa, om inte allra sist.
Citera
2019-06-27, 20:16
Medlem
Citat:
Jag postade statistik med källhänvisning. Inte för att det hjälper mot din faktaresistens, men det finns ju andra som läser här.
Citera
2019-06-27, 22:27
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Nej det gör det inte. Det finns inte 30% ryssar med vår levnadsstandard.

Ska man dessutom räkna in frihet rättigheter och demokrati, ja då är ju Ryssland i bottenträsket i Europa, om inte allra sist.

Utan ingående kännedom om ett land, utan att kunna språket och utan att varit där så är det lätt att döma.
Vilka andra länder är du "expert" på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in