2019-06-11, 06:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ser nu att min Rysslandsfond gått upp +26% hittills i år och att Moskvabörsen står på "all time high". Ännu ett par tecken på att den ryska ekonomin minsann "stagnerar", "kollapsar", att det är "katastrof", und so weiter, und so weiter..

https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

Och medan Moskvabörsen står på "all time high" just nu så ser jag att den stackars börsen i Kiev hade sitt "all time high" för 10 år sedan, då den nådde 1208,61. Idag är index 554, så snart har den kommit upp (ned?) i hälften av det värde den hade för 10 år sedan. Starkt jobbat minsann.

https://tradingeconomics.com/ukraine/stock-market

Tja, det är väl ryssar som, i patriotisk yra, driver upp börsen, knappast utländska investerare. Börsen i New York steg också kraftigt 1929, tills den stora kraschen kom.......

1998 i repris?
Citera
2019-06-11, 07:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diarree
Haa skillnad här i Sverige dock! Eller vänta nu...? Pensionärer som inte har råd att köpa mat..

Jo, vi har fattigpensionärer i Sverige, vilket är en skam. De skulle dock inte vilja byta med de ryska fattigpensionärerna. Det är väl de som får hålla tillgodo med slaskhink och utedass, även i städerna.
Citera
2019-06-11, 07:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
2 par bekväma skor, till varje familjemedlem, till varje säsong (vår, sommar, vinter, höst), varje år. Hur många par skor om året blir det till en familj med ett par barn?

Min svenska inkomst ligger långt över genomsnittet (så pass att jag kan betala för dubbelt boende, försörja en familj, pendla mellan två länder, och åka på utlandssemester varje år). Jag tycker inte vi har råd att köpa 8 par nya skor per familjemedlem per år.

Fan jag blir så jävla trött på alla faktaresistenta idioter. Jag befinner mig alltså i Ryssland just nu, över 100 mil från Moskva. Jag var ute och promenerade ett par timmar idag. Jag såg tusentals människor. Ingen såg ut att ha några som helst problem med sina skor. Varför vill du så förtvivlat gärna tro på fejknyheter?

Som sagt var: Den sk "fejknyheten" kom ifrån den ryska federationens officiella statistiska myndighet. En tredjedel av ryssarna anser alltså inte att de har råd att köpa ett par skor till. Själv skulle jag kunna köpa 10 par skor till inför varje årstid, och jag är, verkligen, inte någon höginkomsttagare. Men jag tycker det finns roligare saker att lägga pengar på.

Hur går det med Ivan Iljins bok förresten?
Citera
2019-06-11, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Nej, så enkelt är det inte. Du lider möjligen av autism eller förståndshandikapp med ditt dikotoma tänkande. Alla företag ägdes inte av Sovjet, inte minst under Glasnost. I Sverige och USA ägs massvis med företag av staten och det offentliga, i Kina finns massvis med privata företag. Så det har inte med sak att göra explicit huruvida "alla" företag ägs eller inte av staten.
Ahh förolämpningar, varför? Jo alla företag ägdes av staten, men för all del berätta för mig
vilka företag som inte ägdes av staten i Sovjetunionen. Vidare så påstod jag aldrig att samtliga
företag i USA och Sverige var privatägda. Snacka om autism.
Citera
2019-06-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som sagt var: Den sk "fejknyheten" kom ifrån den ryska federationens officiella statistiska myndighet.
Det som var fejk var slutsatsen "ryssarna har inte råd att köpa skor". Jag förstår inte varför du till varje pris vill tro på fejknyheter? Vad får du ut av det?

Jag har läst igenom alla frågor och resultat i undersökningen. Det är uppenbart att Moscow Times fiskat efter något de kan göra en sensationell rubrik av. Om vi istället i vetenskaplig anda går igenom alltihop utan förutfattad mening eller intentioner så framträder en helt annan bild.

Fråga 1 var om folk har råd att köpa för hälsan viktiga mediciner. 88,5% svarade ja, 11,5% nej. Hur ligger det till i Sverige på den fronten? Jag har hittills inte hittat några procentsiffror, men rapporteringen är i alla fall illavarslande:

Citat:
Många sjuka har inte råd att hämta ut sina mediciner på apoteken

[..]

Elisabeth Hjalmarsson arbetar på kyrkokansliet i Uppsala och där är det framförallt en församling, som många frågar om hjälp.

– De har så många som kommer att de har ett avtalmed ett apotek där de skickar med den enskilde
ett intyg om att kyrkan betalar medicinerna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=5294518

Citat:
Sjuka har inte råd att köpa medicin

Dålig ekonomi gör att många sjuka inte söker läkare eller hämtar ut receptbelagd medicin. Det visar en ny studie från Folkhälsoinstitutet som presenteras på Dagens Nyheters debattsida.

Av dem som har ekonomiska problem låter omkring 30 procent bli att söka läkare, trots att de är sjuka. Många hämtar heller inte ut medicin eftersom de inte anser sig ha råd. Också långtidssjuka avstår medicin pga ekonomin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjuka-har-inte-rad-att-kopa-medicin

Citat:
Svenskarna har inte råd med sin medicin

Svenskarnas kreditskuld för inköp av nödvändig eller livsviktig medicin har ökat lavinartat de senaste åren. I slutet av 2005 tvingades man införa den kontroversiella kreditprövningen. Fler än en betalningsanmärkning eller obetalda summor i kronofogdens register har inneburit avslag.
Under 2007 nekades över 30 Apotekskunder om dagen medicin på kredit. Totalt under året nekades 12 500 kunder på grund av instabil ekonomi.
https://www.metro.se/artikel/svenskarna-har-inte-r%C3%A5d-med-sin-medicin-xr

Citat:
Sjuka har inte råd att köpa medicin

En ny undersökning gjord av Folkhälsoinstitutet visar att 34 procent av de som har ekonomiska problem avstår från läkarvård och 58 procent avstår från medicin. [..] Den som inte kan skaffa fram 14 000 i kontanter på en vecka har ekonomiska svårigheter, enligt Folkhälsoinstitutets bedömning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l3w6w/sjuka-har-inte-rad-att-kopa-medicin

Citat:
Studenter har inte råd med medicin

En stor andel, 43 procent, av svenska studenter anser sig inte ha råd att gå till tandläkaren eller att köpa medicin.
http://www.bt.se/nyheter/studenter-har-inte-rad-med-medicin/

Om det motsvarar 11,5% vet jag inte, men det verkar ganska troligt. Oavsett det, betyder de här uppgifterna att det är "ekonomisk katastrof" i Sverige? Det är alltså den slutsatsen som föreslås i titeln på den här tråden.

Det gick åt helvete med boken, pga trassel med DHL i kombination med mina arbetstider och resor. Förmodligen ligger boken nu hos den lokala godsmottagningen, men jag är inte där igen förrän i mitten av augusti och det är väl osäkert om den kan ligga kvar så länge.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-06-11 kl. 10:01.
Citera
2019-06-11, 18:15
Medlem
Diarrees avatar
Citat:
Jo, vi har fattigpensionärer i Sverige, vilket är en skam. De skulle dock inte vilja byta med de ryska fattigpensionärerna. Det är väl de som får hålla tillgodo med slaskhink och utedass, även i städerna.

På,vilket sätt är det bättre att pensionärer ligger och dör i sina sängar pga liggsår menar du? Städa framför egen dörr först. Innan vi låtsas vara bättre.
Citera
2019-06-11, 18:53
Medlem
Citat:
Tja, det är väl ryssar som, i patriotisk yra, driver upp börsen, knappast utländska investerare. Börsen i New York steg också kraftigt 1929, tills den stora kraschen kom.......

1998 i repris?
Anti-Rysslandshetsarna när Moskvabörsen går ner: "Nu kraschar den ryska ekonomin!"
Anti-Rysslandshetsarna när Moskvabörsen går upp: "Nu kraschar den ryska ekonomin!"
Citera
2019-06-12, 13:08
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Som sagt var: Den sk "fejknyheten" kom ifrån den ryska federationens officiella statistiska myndighet. En tredjedel av ryssarna anser alltså inte att de har råd att köpa ett par skor till. Själv skulle jag kunna köpa 10 par skor till inför varje årstid, och jag är, verkligen, inte någon höginkomsttagare. Men jag tycker det finns roligare saker att lägga pengar på.

Hur går det med Ivan Iljins bok förresten?

Precis, det stämmer. Jag dubbelkollade. Also 35% av ryssar upplever att de inte har råd med att köpa ett par skor till under ett år. Man är tvungen att gå i ett par skor hela året. Om man köper nya vinterskor då får man gå våren, sommarn och hösten i de gamla. Det går absolut inte att jämföra med Sverige, här köper folk nya skor hela tiden. Varje svensk kvinna har massor med skor oavsett om hon har barn eller inte.
Citera
2019-06-12, 13:32
Medlem
Här är frågor och svar som propagandablaskan Moscow Times valde att INTE rapportera om:

"покупать членам семьи новую одежду по мере износа" ("Köpa famlijemedlemmarna nya kläder i den takt de blir utslitna")

88,5% svarade ja.

"позволить питание из мяса, птицы или рыбы (или равноценную вегетарианскую пищу) раз в 2 дня" ("unna sig kött, kyckling eller fisk (eller motsvarande vegetariska ersättningsprodukter) minst varannan dag")

89,5% svarade ja.

De där svaren visar den verkliga andelen ryssar som har (stora) ekonomiska svårigheter, dvs det rör sig om ungefär 10-15% av befolkningen. Och på sikt minskar den andelen. Den där siffran om skor, som Moscow Times fejkartikel byggde på att spinna, var ju en förbättring jämfört med förra gången man gjorde undersökningen, dvs den verkliga nyheten är att fattigdomen minskar.

Som jämförelse:

Citat:
Families 'can't afford to follow healthy diet guidance'

Up to 3.7 million UK children live in homes struggling to afford enough meat, fruit and vegetables to meet healthy eating advice, research suggests.
https://www.bbc.com/news/education-45420295

Betyder den nyheten att det är "Ekonomisk katastrof i Storbrittannien"?
Citera
2019-06-12, 13:50
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Här är frågor och svar som propagandablaskan Moscow Times valde att INTE rapportera om:

"покупать членам семьи новую одежду по мере износа" ("Köpa famlijemedlemmarna nya kläder i den takt de blir utslitna")

88,5% svarade ja.

"позволить питание из мяса, птицы или рыбы (или равноценную вегетарианскую пищу) раз в 2 дня" ("unna sig kött, kyckling eller fisk (eller motsvarande vegetariska ersättningsprodukter) minst varannan dag")

89,5% svarade ja.

De där svaren visar den verkliga andelen ryssar som har (stora) ekonomiska svårigheter, dvs det rör sig om ungefär 10-15% av befolkningen. Och på sikt minskar den andelen. Den där siffran om skor, som Moscow Times fejkartikel byggde på att spinna, var ju en förbättring jämfört med förra gången man gjorde undersökningen, dvs den verkliga nyheten är att fattigdomen minskar.

Som jämförelse:

https://www.bbc.com/news/education-45420295

Betyder den nyheten att det är "Ekonomisk katastrof i Storbrittannien"?

Jag får inte ändra rubriken nu
Citera
2019-06-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag får inte ändra rubriken nu
Som trådstartare kanske man kan meddela moderator att man vill göra en ändring?
Citera
2019-06-12, 15:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
En intressant video om gränsstäder vid rysk-kinesiska gränsen

https://youtu.be/YMcrAKSY0r0

Observera att det rysk-kinesiska gräns och vänskapsavtalet går ut 2021. Vid en om förhandling så kommer Kinas position att vara så mycket starkare än den var 2001. Det kommer att vara mycket intressant att följa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in