• 1
  • 2
2006-03-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Q:
Håret går snart ner till svanken på mig, endan anledning till att jag inte klipper det nu är att jag spar ut mig riktiga hårfärg och det syns mindre när det är långt. Men om ett år hade jag tänkt klippa av det, ta av ca 50cm hår. Jag vill sälja det då jag vet att man också kan sälja färgat hår. Någon som har erfarenhet och vet var?

Tackar!
Neeej, klipp dig inte!
Visste inte att du hade långt hår, men tror det passar dig jättebra. Kan du inte sova med
såna där snoddar över hela huvudet, och sedan ta ur dem på morgonen, dra fingrarna genom
håret och se ut som en John-Bauer-prinsessa?
Citera
2006-03-05, 22:28
Medlem
glyos avatar
Är inte dom flesta peruker syntetiska?
Citera
2006-03-06, 12:42
Moderator
evilhoneys avatar
Jag vet inte vart man kan sälja det men jag råder dig till att ta kontakt med en perukmakare. Om de inte är intresserade av att köpa själva så har de säkert de kontakter du är ute efter.
Citera
2006-03-06, 12:45
Medlem
Hin Håle.s avatar
EN kompis till mig sålde sitt hår till en teater här i Göteborg då han övergav grunge-stilen i slutet på 90-talet. Men han är så jävla risig, så jag tror inte han fick mer än 600SEK för det. Det skulle användas till peruker för bruk som rekvisita i föreställningar.

Hör med någon teater i Stockholm får alltså bli mitt tips!
Citera
2006-03-07, 21:39
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Är inte dom flesta peruker syntetiska?

Jo, det är därför man kan sälja sitt hår ganska dyrt, pga att äkta peruker är mycket mer eftertraktade, samt väldigt mycket dyrare.
Citera
2006-03-12, 04:08
Medlem
Ju längre håret (och tjockare) är, desto mer kan du få betalt. Men tyvärr så dras det ner på priset att ditt hår är färgat. Men annars är kaukasiskt hår eftertraktat (om det är det du har dvs). Du skulle t ex kunna sälja håret på ebay, fast då måste du ju klippa av det först. Eller så skulle du kunna lägga ut en auktion på ebay där du har ett högt reservationspris och bjuder någon över det, så kanske du vill gå med på att klippa det. Längder över 30 cm är extremt ovanligt beträffande kaukasiskt hår, i försäljningssammanhang. De längsta längderna brukar återfinnas på kinesiskt håll.

Det mesta mänskliga hår som används idag till hårförlängningar etc, är sk spillhår som samlats ihop från hårborstar och kortare hårstrån från en samling hår som man annars ser till att hårstråna är rättvändna på. Hårstrået har ett ytskikt av fjäll som gör att stråna kan glida bland varann. Men när man inte vet vad som är upp och ned på hårstrået skulle dessa fjäll bara haka fast i varann... Spillhåret läggs därför i ett syrabad som fräter bort fjällformationerna och sedan får håret en silikonbehandling. Den tvättas dessvärre bort efter ett antal schamponeringar, och det håret är bara att slänga sen.

Men så var det ju det rättvändna håret, sk remy-hår (även remi-hår), där man noga hållt reda på rot och topp. Remyhåret kan återfinnas som sk Virgin Remy, vilket innebär att det är HELT obehandlat (dvs ingen färgning, ingen permanent etc), vilket är mycket dyrt (eller ja, det säljs dyrt). Det mesta remy-håret kommer i från Indien (där det både finns tempel där man bevarar håret och tempel där håret slängs) och är en omfattande industri där. Även Kina. Nu har även en hårmarknad i Sydamerika gjort sig mer och mer betydande; länder som t ex Brasilien och Peru. Detta håret är ganska mycket dyrare än indiskt hår (vars struktur påminner mer om vårt skandinaviska hår, än t ex kinesiskt hår som har en mer fyrkantig form). Även Ryssland har en hårmarknad och det är DYRT.

Mänskligt löshår säljs ofta som "Euro-style" vilket INTE innebär att det är europeiskt hår. Det handlar bara om att håret är rakpermanentat och "silkigt". Är håret europeiskt så märker man det i första hand på priset, eftersom det är många tusen kronor dyrare, än t ex indiskt.

Jag tror inte att du får så mycket om du går till en perukmakare och får det avklippt. (De kan köpa in hår till billiga priser från Indien t ex. Och i vilka färger de vill) I så fall får du låta det växa sig ännu längre. Hörde talas om ett extremfall i Sverige med en tjej som hade hår till knäna och blev erbjuden 40 000 kr för det. Det kan tyckas vara mycket, men det finns de som skulle tänka sig att betala ännu mer än så. Det bästa är nog som jag skrev, att du lägger ut håret på ebay med ett _reservationspris_, så du inte behöver släppa håret för några få fjuttiga dollar. Ju ljusare håret är desto bättre. Skriv gärna också att håret är svenskt i rubriken (om nu så är fallet). Om inte annat kan det vara kul att se vad folk kan tänkas bjuda
Citera
2006-03-12, 04:19
Medlem
StorMammas avatar
Hm,

Låter som en sak att tänka på. Jag har väldigt tjockt hår som går ned till rumpan, och jag har bara tonat det litet, med en icke permanent färg.

Gör det något om man har självfall?

Är blond.
Citera
2006-03-22, 06:56
Medlem
andieflickans avatar
Jag har hår ner till svanken (mycket tjockt hår) och blev erbjuden 2000:- för det av en frisör på en mässa i Gbg. Tror dock att det var ett skambud, och sålde givetvis det inte.
Citera
2010-01-27, 16:57
Medlem
Villons avatar
Det här är ju faktiskt mycket intressant. Själv har jag väl en 40-45 cm blont rakt hår i mer eller mindre bra skick som jag nu allt mer börjar fundera på att rationalisera bort pga tilltagande vuxen ålder. Nån som har några handfasta råd på vart man i sådana fall skulle vända sig i Stockholmsområdet för att få ut maximalt med pengar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in