2019-06-05, 18:09
Medlem
Fick i januari avslag på ansökan om uppehållstillstånd för min fru som är från Filippinerna. Anledningen var att jag inte kunde garantera försörjningsstöd för henne då jag vid tillfället gick på A-kassa. Man kan säga att jag har gott med cash men inte på pappret. Nu har jag iaf fått en anställning och ska ansöka på nytt.
Min fråga som jag skulle behöva hjälp med är: Vad finns det för olika lösningar för oss om vi skulle vilja att hon är närmare mig i väntan på den nya ansökan som förhoppningsvis ger oss ett positivt besked. Hon hade redan ett 1-års Visa i Schengen som går ut i Augusti så en förlängning av det lär bli svårt. Marocko skulle kunna vara ett alternativ.

Notera att detta inte är en "invandrare" som vill komma hit och snylta, utan tvärtom någon med en bra utbildning som vill göra rätt för sig.

Uppskattar verkligen hjälp och råd
Citera
2019-06-05, 18:43
Medlem
Ansök om turistvisa 90 dagar och förläng ytterligare 90 dagar.

Och ja, man måste ha deg om man skall kunna importera fru.
Citera
2019-06-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Fick i januari avslag på ansökan om uppehållstillstånd för min fru som är från Filippinerna. Anledningen var att jag inte kunde garantera försörjningsstöd för henne då jag vid tillfället gick på A-kassa. Man kan säga att jag har gott med cash men inte på pappret. Nu har jag iaf fått en anställning och ska ansöka på nytt.
Min fråga som jag skulle behöva hjälp med är: Vad finns det för olika lösningar för oss om vi skulle vilja att hon är närmare mig i väntan på den nya ansökan som förhoppningsvis ger oss ett positivt besked. Hon hade redan ett 1-års Visa i Schengen som går ut i Augusti så en förlängning av det lär bli svårt. Marocko skulle kunna vara ett alternativ.

Notera att detta inte är en "invandrare" som vill komma hit och snylta, utan tvärtom någon med en bra utbildning som vill göra rätt för sig.

Uppskattar verkligen hjälp och råd

Du kan flytta med henne till Fillipinerna.
Citera
2019-06-05, 19:51
Medlem
ClickBaits avatar
Gör henne gravid, skaffa intyg från doktorn att hon är med barn. Biffen kirrad.

Citera
2019-06-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
(---)Notera att detta inte är en "invandrare" som vill komma hit och snylta, utan tvärtom någon med en bra utbildning som vill göra rätt för sig.
Ja, isåfall bör det ju vara ganska enkelt. När hon hittat jobb i Sverige är det bara att söka uppehållstillstånd för arbete. Arbetsgivaren kan antagligen assistera med det, iaf om det är ett större företag.
Citera
2019-06-06, 07:25
Medlem
zerokei64s avatar
Du kanske kan utnyttja EU:s regelverk kring anhöriginvandring istället för de svenska reglerna.

Är du svensk medborgare? Som svensk medborgare bosatt i Sverige gäller svensk lag vilket innebär (som du ju redan känner till) att din utomeuropeiska fru inte får komma till Sverige innan hon beviljats uppehållstillstånd. För en EU-medborgare som är bosatt i Sverige och har en partner från ett icke-europeiskt land gäller dock EU-lagstiftning vilket innebär att partnern ska resa till Sverige och ansöka på plats inifrån landet. Personen i fråga har rätt att direkt efter att ha lämnat in ansökan även få personnummer och kan alltså börja sitt liv tämligen omgående och vänta på beslut under tiden.

Här står det mer hur det funkar för EU-medborgare i Sverige (dvs ej svenska medborgare):
https://www.migrationsverket.se/Priv...edborgare.html

På samma sätt kan exempelvis en svensk medborgare bosätta sig i Spanien (eller något annat EU-land) och där åtnjuta EU-lagstiftning, vilket skulle innebära att din fru kan komma dit direkt och ansöka på plats.

Vissa EU-länder verkar ha harmoniserat sin inhemska lagstiftning efter EU-lagen, dvs i Spanien gäller samma regler och förfarande vid anhöriginvandring för både spanska medborgare och EU-medborgare bosatta i Spanien. Sverige verkar dock ha valt att ha kvar två olika regelverk vilket kan sägas missgynna svenska medborgare bosatta i Sverige jämfört med EU-medborgare bosatta i Sverige eftersom Migrationsverket har så långa handläggningstider.

Här kan du läsa mer om EU:s regelverk för anhöriginvandring på Ditt Europa:
https://europa.eu/youreurope/citizen...n/index_sv.htm

I praktiken innebär detta att du själv först måste registrera dig i det EU-land ni väljer. Kraven ser olika ut beroende på vilket land, men enklast är att använda kategorin som kallas "pensionärer" då det innebär att man lever på sina egna tillgångar (det finns inget krav på ålder eller att man ska uppbära riktigt pension). Du måste alltså visa att du har tillräckliga bankmedel och en sjukvårdsförsäkring i det land ni väljer:
https://europa.eu/youreurope/citizen...s/index_sv.htm

När du registrerat dig kan hon resa in i det landet. Förmodligen behöver hon visum till Schengen för själva inresan:
https://europa.eu/youreurope/citizen...y/index_sv.htm

Hon måste lämna in sin ansökan inom 3 månader från det att hon rest in i Schengen och landet i fråga måste fatta beslut inom 6 månader från det att hon lämnar in ansökan. Blir beslutet positivt får hon ett uppehållstillstånd (uppehållskort) som är giltigt i 5 år i det land ni valt men hon har rätt att besöka andra EU-länder inom ramen för den fria rörligheten upp till 3 månader:
https://europa.eu/youreurope/citizen...d/index_sv.htm

Jag vet en person som gjorde detta medan de väntade på Migrationsverkets beslut. I Spanien tog handläggningen av fruns tillstånd 1 vecka.
Citera
2019-06-06, 12:26
Medlem
Varför bry sig? Det är ingen som blir utvisad i Sverige idag . Fast kan du inte försörja din privata hora på ditt bidrag så får du väl använda högerhanden istället.
Citera
2019-06-06, 19:28
Medlem
Clawdices avatar
Släng passet och säg att hon är från Afghanistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in