Citat:
Om jag frstod er rtt s kan jag lika grna avst frn att skapa ett ISK konto och fortstta med mitt KF konto, alternativt skapa ett ISK konto nu i efterhand och alla de framtida Svenska kp gr jag i ISK kontot, och utlndska i KF kontot, samtidigt har jag kvar det jag redan kpt i KF kontot och lter dem vara orrda?ISK och KF r vldigt snarlikt. Fr utlndska innehav r KF klart att fredra eftersom du har mjlighet att f tillbaka all utlndsk kllskatt. Det r inte hela vrlden om man handlar allt p en KF men finns ingen anledning att gra det om man startar sitt sparande nu. Beskattningsmetoderna r i princip likadana men lite mer frdelaktiga fr ISK. Den vsentliga skillnaden fr mig r att du formellt inte sjlv ger aktierna i en KF och drfr har en motpartsrisk. Det innebr dessutom att det blir betydligt krngligare att delta i bolagsstmmor och du gr miste om aktiegarfrmner. Oavsett vad gr du rtt i att avst frn AF-kontot.
Citat:
Nackdelarna verkar inte vara ngra allvarliga sdana med att ha ett KF konto fr bde inrikes och utrikes aktier, inget som kommer drabba mig p s vis om jag frstod er rtt. Frgor som rr aktiebolaget i sig knner jag att jag inte har ngon strre syfte att medverka i, det r utdelningarna jag vill t och knna att jag kan ta en semester p ngon vecka utan att bry mig om dessa investeringar jag gjort - allts br jag kunna vara inaktiv och "glmma" bort en del av det jag investerat en period utan att frlora p min inaktivitet.
Det beror p. Du kan flytta innehav mellan olika ISK till exempel. Du kan dremot inte flytta innehav frn ett KF till ett ISK eftersom det inte r du som r gare i KF-kontot. Drfr mste du slja/kpa och det skapas ondiga transaktionskostnader. Om man redan ger svenska aktier p ett KF-konto tycker jag inte det finns s stor anledning att slja dessa fr att kpa tillbaka p ett ISK-konto. Om du vill kan du kpa sina nya svenska aktier p ISK-kontot. Eller s vljer du att kpa allt frn KF men d tillkommer nackdelarna jag listade ovan.
Citat:
S att kopiera ngon annans portflj kanske inte vore det klokaste valet i brjan fr att ha det p lngsikt?Jag fr utdelning varje mnad men det r inte vad jag tycker man ska fokusera p i frsta hand. Det som framfr allt r intressant r naturligtvis vad det r fr typ av bolag, hur det presterar och hur det passar in bland dina vriga innehav. Mnga verkar nonchalera detta lite och fokusera fr mycket p att kpa aktier som delar ut i just mnad X eller Y.
Citat:
Tack till er frklaring. Med "billiga" aktier, syftade jag p nr "vrdet" p aktien sjunkit och kursen gtt ner, men det kanske inte r s att den blir "billig" d? Hur fungerar det med vrdet och hur r frklaringen till billiga och dyra aktier, finns det billiga och dyra aktier?Att kpa ett bolag innan utdelning, inkassera utdelning och slja efter utdelning fungerar inte. Utdelningen r inprisad i aktiekursen, det r ju inte direkt ngon nyhet fr de som kper och sljer aktierna. Allt annat lika sjunker drfr aktiekursen lika mycket som utdelningen, drfr r det mer sannolikt att du frlorar pengar p affren eftersom du dessutom betalar 2x courtageavgift. Om det hade varit s enkelt, hade inte d alla gjort s?
Sen frstr jag inte ens vad du menar med "billiga aktier", menar du aktier som har en lg aktiekurs? Det har ingen betydelse huruvida aktien handlas i 10 eller 1000 kronor, det gr den inte "billigare", frklara hur du tnker. Jag tror inte din strategi hr heller r ngot vidare. Tycker du gr bttre i att satsa merparten av dina investeringar p att kpa stabila bolag med goda framtidsutsikter och inte slja p 20+ r. Om du ska handla med aktier mste du inse att alla dessa "tricks" du pratar om r frlustaffrer i 90% av fallen. Det enda sttet att konsekvent gra vinst genom motoderna du beskriver hr r om man faktiskt p riktigt stter sig in i och frstr fundamental/teknisk analys och skapar sitt eget system fr aktiehandel (tar vldigt mycket tid) eller har tur.
Sen frstr jag inte ens vad du menar med "billiga aktier", menar du aktier som har en lg aktiekurs? Det har ingen betydelse huruvida aktien handlas i 10 eller 1000 kronor, det gr den inte "billigare", frklara hur du tnker. Jag tror inte din strategi hr heller r ngot vidare. Tycker du gr bttre i att satsa merparten av dina investeringar p att kpa stabila bolag med goda framtidsutsikter och inte slja p 20+ r. Om du ska handla med aktier mste du inse att alla dessa "tricks" du pratar om r frlustaffrer i 90% av fallen. Det enda sttet att konsekvent gra vinst genom motoderna du beskriver hr r om man faktiskt p riktigt stter sig in i och frstr fundamental/teknisk analys och skapar sitt eget system fr aktiehandel (tar vldigt mycket tid) eller har tur.
Citat:
Har ni ngra rekommendationer p bcker eller bloggar som ni sjlva anser som att vara bra?
Mitt rd till dig r att brja lsa mnga bcker eller bloggar om utdelningsaktier. Du kommer snabbt inse att det inte finns en enda investerare som gr som du beskriver hr utan snarare kper kvalitetsbolag med avsikt att ga en lngre tid. Du kan skert f inspiration i olika bolag som kan vara lmpliga. Men du mste utveckla din egen strategi och inte blint flja aktierd. Det r drfr de som vet vad de pratar om inte ger generella aktierd, eftersom ett gande i en aktie alltid r situationsbaserad. Det som r bra fr en person behver inte vara bra fr en annan. Beror p vad man har fr vrig portflj, syn p risk, avkastning, utdelning, tillvxt, branscher etc. Du kan ta emot tips men du mste skapa din egen strategi och uppfattning.