Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2019-06-13, 07:27
Medlem
vemlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
ISK och KF är väldigt snarlikt. För utländska innehav är KF klart att föredra eftersom du har möjlighet att få tillbaka all utländsk källskatt. Det är inte hela världen om man handlar allt på en KF men finns ingen anledning att göra det om man startar sitt sparande nu. Beskattningsmetoderna är i princip likadana men lite mer fördelaktiga för ISK. Den väsentliga skillnaden för mig är att du formellt inte själv äger aktierna i en KF och därför har en motpartsrisk. Det innebär dessutom att det blir betydligt krångligare att delta i bolagsstämmor och du går miste om aktieägarförmåner. Oavsett vad gör du rätt i att avstå från AF-kontot.
Om jag förstod er rätt så kan jag lika gärna avstå från att skapa ett ISK konto och fortsätta med mitt KF konto, alternativt skapa ett ISK konto nu i efterhand och alla de framtida Svenska köp gör jag i ISK kontot, och utländska i KF kontot, samtidigt har jag kvar det jag redan köpt i KF kontot och låter dem vara orörda?

Citat:
Det beror på. Du kan flytta innehav mellan olika ISK till exempel. Du kan däremot inte flytta innehav från ett KF till ett ISK eftersom det inte är du som är ägare i KF-kontot. Därför måste du sälja/köpa och det skapas onödiga transaktionskostnader. Om man redan äger svenska aktier på ett KF-konto tycker jag inte det finns så stor anledning att sälja dessa för att köpa tillbaka på ett ISK-konto. Om du vill kan du köpa sina nya svenska aktier på ISK-kontot. Eller så väljer du att köpa allt från KF men då tillkommer nackdelarna jag listade ovan.
Nackdelarna verkar inte vara några allvarliga sådana med att ha ett KF konto för både inrikes och utrikes aktier, inget som kommer drabba mig på så vis om jag förstod er rätt. Frågor som rör aktiebolaget i sig känner jag att jag inte har någon större syfte att medverka i, det är utdelningarna jag vill åt och känna att jag kan ta en semester på någon vecka utan att bry mig om dessa investeringar jag gjort - alltså bör jag kunna vara inaktiv och "glömma" bort en del av det jag investerat en period utan att förlora på min inaktivitet.

Citat:
Jag får utdelning varje månad men det är inte vad jag tycker man ska fokusera på i första hand. Det som framför allt är intressant är naturligtvis vad det är för typ av bolag, hur det presterar och hur det passar in bland dina övriga innehav. Många verkar nonchalera detta lite och fokusera för mycket på att köpa aktier som delar ut i just månad X eller Y.
Så att kopiera någon annans portfölj kanske inte vore det klokaste valet i början för att ha det på långsikt?

Citat:
Att köpa ett bolag innan utdelning, inkassera utdelning och sälja efter utdelning fungerar inte. Utdelningen är inprisad i aktiekursen, det är ju inte direkt någon nyhet för de som köper och säljer aktierna. Allt annat lika sjunker därför aktiekursen lika mycket som utdelningen, därför är det mer sannolikt att du förlorar pengar på affären eftersom du dessutom betalar 2x courtageavgift. Om det hade varit så enkelt, hade inte då alla gjort så?

Sen förstår jag inte ens vad du menar med "billiga aktier", menar du aktier som har en låg aktiekurs? Det har ingen betydelse huruvida aktien handlas i 10 eller 1000 kronor, det gör den inte "billigare", förklara hur du tänker. Jag tror inte din strategi här heller är något vidare. Tycker du gör bättre i att satsa merparten av dina investeringar på att köpa stabila bolag med goda framtidsutsikter och inte sälja på 20+ år. Om du ska handla med aktier måste du inse att alla dessa "tricks" du pratar om är förlustaffärer i 90% av fallen. Det enda sättet att konsekvent göra vinst genom motoderna du beskriver här är om man faktiskt på riktigt sätter sig in i och förstår fundamental/teknisk analys och skapar sitt eget system för aktiehandel (tar väldigt mycket tid) eller har tur.
Tack till er förklaring. Med "billiga" aktier, syftade jag på när "värdet" på aktien sjunkit och kursen gått ner, men det kanske inte är så att den blir "billig" då? Hur fungerar det med värdet och hur är förklaringen till billiga och dyra aktier, finns det billiga och dyra aktier?

Citat:
Mitt råd till dig är att börja läsa många böcker eller bloggar om utdelningsaktier. Du kommer snabbt inse att det inte finns en enda investerare som gör som du beskriver här utan snarare köper kvalitetsbolag med avsikt att äga en längre tid. Du kan säkert få inspiration i olika bolag som kan vara lämpliga. Men du måste utveckla din egen strategi och inte blint följa aktieråd. Det är därför de som vet vad de pratar om inte ger generella aktieråd, eftersom ett ägande i en aktie alltid är situationsbaserad. Det som är bra för en person behöver inte vara bra för en annan. Beror på vad man har för övrig portfölj, syn på risk, avkastning, utdelning, tillväxt, branscher etc. Du kan ta emot tips men du måste skapa din egen strategi och uppfattning.
Har ni några rekommendationer på böcker eller bloggar som ni själva anser som att vara bra?
Citera
2019-06-13, 08:09
Medlem
polagoms avatar
Att en akties kurs har sjunkit kan ju betyda flera saker. Kanske är det en korrektion efter en hög spekulativ bubbla av intresse. Kanske har bolaget gått dåligt, haft en PR-mardröm, eller vad som helst. Alla olika ’anledningsr’ bör påverka vad ditt val blir.

Sen kan du kopiera andras portföljer men själva tanken att inte ha full kontroll över sitt eget sparande och investeringar känns enligt mig dumt. Med det menar jag att du noggrant väljer dina investeringar efter det du tror på. Inte för att en person på Flashback, Shareville, eller på jobbet sa så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in