2019-06-04, 23:49
Medlem
Jag har köpt en bok där det står beskrivning i hur man virkar en bläckfisk. Men ärligt talat, enkelt? Det ska tydligen vara en enkel bok som även nybörjare kan använda sig utav. (Boken heter virka och sticka bläckfiskar) Men har fastnat. Jag är ytterst tacksam om någon orkar förklara dessa sakerna för jag fattar absolut ingenting, det är SÅ rörigt. Såhär står det:

Börja med att göra en magisk ring. (Har gjort denna)

(Fm= fast maska)

1 varv fm i ringen.
2 varv 2 fm i alla m = 12 m
3 varv 2 fm i varannan m = 18 m
4 varv 2 fm i var 3:e m = 24 m
5 varv 2 fm i var 4:e m = 30 m
6 varv 2 fm i. Ar 5:e m = 36 m
7-14 varv inga ökningar = 36 m
15 varv *4 fm, 2 fm tills* sammanlagt 6 ggr = 30 m
16-17 v inga minskningar = 30 m
18 v *3 fm, 2 fm tills* sammanlagt 6 ggr
19-20 varv Inga minskningar = 24 m
21 varv *2 fm, 2 fm tills* sammanlagt 6 ggr = 18 m
22 varv Inga minskningar = 18 m
23 varv *7 fm, 2 fm tills* sammanlagt 2 ggr = 16 m
24 varv Inga minskningar = 16 m

OCH SÅ VIDARE...

Vad i hela friden? Ex: 2 varv 2 fm i alla meter? What? Hur ska jag ens ha koll på någon meter? Och vad menar dom med varannan meter? Var tredje meter? Inga ökningar?? Inga minskningar? Say whaaat 😂

Jag är så dum som tog för givet att skulle fatta boken så var och köpte massa garn förut. Men inser att jag kanske måste ge upp, om ingen här kan förklara något så man fattar mer 🙈 Tack!
Citera
2019-06-04, 23:53
Medlem
Passepartouts avatar
m betyder maska och ej meter. Hur många maskor lägger du upp från början, den s.k "magiska ringen"?

Edit: Om du inte ska göra en jättebläckfisk förstås :-)

Edit 2: Man börjar med luftmaskor. Andra varvet virkar du två fasta maskor i samma maska och fortsätter så, men jag förstår inte hur många luftmaskor du utgår ifrån från början.

Ta med dig beskrivningen, nålen och garnet imorgon, leta upp första bästa tant på en bänk så får du säkert hjälp. Lättare om man ser arbetet.

= 18 m betyder att arbetet består av 18 maskor när du har följt anvisningen som står innan = tecknet.
Senast redigerad av Passepartout 2019-06-05 kl. 00:15.
Citera
2019-06-05, 14:58
Medlem
kirugumis avatar
På youtube finns virkskolor och tutorials för nybörjare och proffs.
Citera
2019-06-10, 19:54
Medlem
För mig låter det som om dom gjort det lite väl komplicerat för något enkelt och använder udda format på beskrivningen. Misstänker att det är (och bör stå för att vara i rätt format och lättare att förstå):

Varv 1: 6 fm i ringen.
Varv 2: 2 fm i varje fm. (12 fm sammanlagt)
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa fm* upprepa * * varvet ut (18 fm sammanlagt)
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa fm*upprepa * * varvet ut (24 fm sammanlagt)
osv.

m står för maskor och i detta fallet är det fastmaskor. Ökningarna sker genom att virka 2 fm i en fm och minskningar genom att virka ihop 2 fm.

På YouTube finns det gott om bra videor för nybörjare och alla är nybörjare så börja där. Och det är ofantligt lättare att titta på en video än att läsa eller bara titta på bilder. Jag lärde mig att sticka och virka från böcker från 60-70 talet. Inte det enklaste.

https://youtu.be/vr7OFjCwIII

Är du bra på engelska så skulle jag rekommendera engelska videor.

Lite översättningar på engelska virk och sticktermer. https://www.garnstudio.com/glossary.php?langf=se&langt=en och https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKS1oaL329ONeuQ&cid=86D8AE8CFD030F5D&i d=86D8AE8CFD030F5D%215285&parId=root&o=OneUp

Lycka till och ge inte upp.
Senast redigerad av WhiteDiamond 2019-06-10 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in