2019-06-04, 11:55
Medlem
Jag vet inte om jag har OCD men brukar skoja om mig själv.
Känna dörrhandtaget om låst,,rycka 3 gånger,,om i andra tankar vända åter och kolla om låst.
Går alltid en sväng innan hemifrån så jag slipper kolla en gång till. Typ tyst checklista som jag måste göra och säga högt, spisen av, balkongdörr stängd, telefon med, plånbok med osv,,sen det obligatoriska rycka dörren tre gånger,varför inte bara en gång??
Hade en kollega som tog ut en kaffemugg ur köksskåp på jobbet och kollade om ren, ställde in i skåpet och tog en annan kopp.
Jag kom på honom och sa om ej ren varför ställa tillbaka i skåpet??
Han sa at den var nog ren men han tog alltid ut tre muggar och tog den fjärde.
Hörde om en pilot som strök sina skjortor och alltid undrade efteråt om han stängt av strykjärnet och kollade igen och igen. Sen bestämde han att han sa destinatione han skulle lyga til HÖGT när han drog ur sladden och då slapp han kolla igen.
Citera
2019-06-04, 12:06
Medlem
Jag är för bekväm för att ha OCD. Jag gjorde mycket ”kontroller” på allt när jag var yngre men när det blir för jobbigt så brukar jag tänka ”äh va fan, det får gå åt helvete för jag orkar fan inte kolla spisen igen”.
Citera
2019-06-04, 12:07
Medlem
PotatisLampans avatar
Det mesta du säger att du gör låter mer som vanor alla gör för att inte glömma någonting på, eller att glömma dörren olåst.
Kan själv inte så mycket om OCD men märker att folk tror sina vanor är för dom har OCD.
Citera
2019-06-04, 12:25
Medlem
Ociviliserads avatar
Låter inte som OCD, för att det ska vara det så ska det vara mycket tidskrävande och skapa mycket lidande.
Citera
2019-06-04, 13:32
Medlem
clownpepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Känna dörrhandtaget om låst,,rycka 3 gånger,,om i andra tankar vända åter och kolla om låst.
Går alltid en sväng innan hemifrån så jag slipper kolla en gång till. Typ tyst checklista som jag måste göra och säga högt, spisen av, balkongdörr stängd, telefon med, plånbok med osv,,sen det obligatoriska rycka dörren tre gånger,varför inte bara en gång??
Hade en kollega som tog ut en kaffemugg ur köksskåp på jobbet och kollade om ren, ställde in i skåpet och tog en annan kopp.
Hörde om en pilot som strök sina skjortor och alltid undrade efteråt om han stängt av strykjärnet och kollade igen och igen. Sen bestämde han att han sa destinatione han skulle lyga til HÖGT när han drog ur sladden och då slapp han kolla igen.

Det låter som slöseri med tid.
Senast redigerad av clownpepe 2019-06-04 kl. 13:37.
Citera
2019-06-04, 13:55
Medlem
tkhasis avatar
Jag läste nånstans att när man håller på och "kollar" så där så måste man kolla tex spisen minst åtta gånger för att det ska räknas som OCD. Det räcker inte att man känner att man måste göra det två eller tre gånger. Vet inte om det stämmer dock.
Citera
2019-06-04, 16:39
Medlem
Tvångssyndrom innebär lidande om dina besvär inte orsakar signifikant lidande så är det således inte en diagnos.

Jag har en hel del kontrollerande men har fått min diagnos pga tvångstankar. OCD är så mycket mer än att kontrollera några extra gånger.
Citera
2019-06-04, 18:02
Medlem
OCD var min första diagnos. Fick det eftersom jag hade ett gravt tvättvång under hela tonårstiden, jag kunde stå och tvätta händerna (när jag var hemma, hela kroppen) hur länge som helst - verkligen, jag kunde hålla på i timtals. Tills någon/något fick mig att sluta. Jag blev aldrig nöjd, jag kände mig smutsig som fan ändå.. Det blev en slags besatthet.

Det var även ångestdämpande för mig, men jag ska inte gå in för mkt på det nu. Jag tror verkligen att det är vanligt, men folk som har OCD lever i skam, man vill inte verka galen inför andra så man håller det för sig själv och lider i tystnad.

Mvh.
Citera
2019-06-04, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
OCD var min första diagnos. Fick det eftersom jag hade ett gravt tvättvång under hela tonårstiden, jag kunde stå och tvätta händerna (när jag var hemma, hela kroppen) hur länge som helst - verkligen, jag kunde hålla på i timtals. Tills någon/något fick mig att sluta. Jag blev aldrig nöjd, jag kände mig smutsig som fan ändå.. Det blev en slags besatthet.

Det var även ångestdämpande för mig, men jag ska inte gå in för mkt på det nu. Jag tror verkligen att det är vanligt, men folk som har OCD lever i skam, man vill inte verka galen inför andra så man håller det för sig själv och lider i tystnad.

Mvh.

OCD kan även ge tvång kring dåtida händelser, inträffade eller ej.
Citera
2019-06-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Du kan ha tvångstankar. Men ocd har man om det.är ett besvär som tar upp ens vardag eller förstör myxket.
Jag har haft det. Jag kunde till slut inte göra någonting. Enbart kolla in i väggen och inte röra en fena. För rörde jag på handen eller vände mig om fixk jag göra om det 20-60 ggr. Till och med blinka med ögonen och svälja blev tvång. Tvungen att ha saker på samma ställen röra saker x antal ggr osv.

Jag kan inte skämta bort ocd. Blir arg och ledsen av sånt.

Men det beror väl antagligen på att jag har haft så extrem ocd med och att jag då blir påmind av det.
Citera
2019-06-06, 23:08
Medlem
Gå emot dina tvång innan de tar över mer och mer bara.inte säkert att de gör det. Men kan ju bli så.
Citera
2019-06-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownpepe
Det låter som slöseri med tid.
Det är ju inte så att man vill göra tvången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in