Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Jag vet inte om jag har OCD men brukar skoja om mig själv.
Känna dörrhandtaget om låst,,rycka 3 gånger,,om i andra tankar vända åter och kolla om låst.
Går alltid en sväng innan hemifrån så jag slipper kolla en gång till. Typ tyst checklista som jag måste göra och säga högt, spisen av, balkongdörr stängd, telefon med, plånbok med osv,,sen det obligatoriska rycka dörren tre gånger,varför inte bara en gång??
Hade en kollega som tog ut en kaffemugg ur köksskåp på jobbet och kollade om ren, ställde in i skåpet och tog en annan kopp.
Jag kom på honom och sa om ej ren varför ställa tillbaka i skåpet??
Han sa at den var nog ren men han tog alltid ut tre muggar och tog den fjärde.
Hörde om en pilot som strök sina skjortor och alltid undrade efteråt om han stängt av strykjärnet och kollade igen och igen. Sen bestämde han att han sa destinatione han skulle lyga til HÖGT när han drog ur sladden och då slapp han kolla igen.
Du kan ha tvångstankar. Men ocd har man om det.är ett besvär som tar upp ens vardag eller förstör myxket.
Jag har haft det. Jag kunde till slut inte göra någonting. Enbart kolla in i väggen och inte röra en fena. För rörde jag på handen eller vände mig om fixk jag göra om det 20-60 ggr. Till och med blinka med ögonen och svälja blev tvång. Tvungen att ha saker på samma ställen röra saker x antal ggr osv.
Jag kan inte skämta bort ocd. Blir arg och ledsen av sånt.
Men det beror väl antagligen på att jag har haft så extrem ocd med och att jag då blir påmind av det.