Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-03, 01:25
Medlem
truthwillouts avatar
Hallå!

Häromdagen spillde jag ut baby olja i min ljusgrå tygsoffa (tänk Ikea) och har inte kunnat få bort fläckarna. Direkt efteråt applicerade jag något sorts skum från ett soffrengörings-kit som jag lät sjunka in och sedan skrubbade. Det hjälpte inte, så jag tvättade överdragen i 60 grader med extra sköljning och förtvätt, och jag använde en massa tvätt- och sköljmedel, som inte heller gjorde någon skillnad alls.

Uppskattar tips på husmorslösningar, starka kemikalier, eller vad ni nu har!

Tackar & bockar
Citera
2019-06-03, 01:32
Medlem
Galltvål är effektiv mot fläckar av fett och olja. Har dock inte använt det på sofföverdrag. Testa det på en undanskymd yta först.
Citera
2019-06-03, 02:27
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Hallå!

Häromdagen spillde jag ut baby olja i min ljusgrå tygsoffa (tänk Ikea) och har inte kunnat få bort fläckarna. Direkt efteråt applicerade jag något sorts skum från ett soffrengörings-kit som jag lät sjunka in och sedan skrubbade. Det hjälpte inte, så jag tvättade överdragen i 60 grader med extra sköljning och förtvätt, och jag använde en massa tvätt- och sköljmedel, som inte heller gjorde någon skillnad alls.

Uppskattar tips på husmorslösningar, starka kemikalier, eller vad ni nu har!

Tackar & bockar

Pröva använd T-sprit indränkt i en bommullstuss. Sprit löser fett effektivt och avdunstar snabbt från textilier.

/ Lycka till😊⛾
Citera
2019-06-03, 11:36
Medlem
Megaforces avatar
Galltvål och handdiskmedel är bra mot fettfläckar.

Det finns även maskintvättmedel som är bra mot fettfläckar, men jag minns inte vilket fabrikat. Olika fabrikat är bra mot olika typer av fläckar eftersom de har ett begränsat antal typer av enzymer och tensider mm. Därför måste man ha lite olika tvättmedel hemma som funkar mot olika typer av fläckar. Det är möjligt att det på nätet finns nån bra lista på vilka tvättmedel som är bäst på de olika typerna av fläckarna.
Citera
2019-06-03, 15:38
Medlem
vadsadusadus avatar
Gnugga in potatismjöl och låt det suga upp fettfläcken, sen dammsuger du soffan så försvinner fettet med potatismjölen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in