2026-07-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Japp! Jag håller med dig i sak. Du måste även söka tillstånd för att så på allmän plats och sälja/servera mat, detta hanteras av respektive kommun. Så det är ju inte så att man bara kan bränna ner till en större badplats och ställa upp när det är fint väder. Det är ju rätt värdelöst att stå på en badplats i ösregn men man kan ju inte veta vädret när man söker tillståndet.

Givetvis är det bra med kontroll på mathantering för det kan ställa till det ordentligt om det inte sköts.

Sen kan jag tänka mig att man behöver ha tillgång till elmatning till bilen på platsen man ska stå, det får man ju säkert också söka tillstånd för, sen måste det ju finnas möjlighet att fysisk koppla på sig på elnätet. Alla foodtrucks jag har sett i Sverige har haft en trefas uppkoppling mot något elskåp.

Det klarar man med vedugn o ambulerande med gratisplats skulle kunna vara en jättebra nattamatsgrej eftersom köken stänger långt tidigare än ställena
Senast redigerad av SC430 2026-07-19 kl. 13:27.
Citera
2026-08-02, 00:10
Medlem
Antar att det är en hel del som påverkar. Tex inköp av foodtruck, och beroende på vad som ingår i köpet så kan man behöva köpa extra utrustning etc. Eventuellt har man lån. Sedan har man besiktningskostnader, drift och underhåll. Tillstånd och parkering. Försäkringar och marknadsföring. Etc.

Troligen är det så att foodtrucks inte kan ta emot lika många gäster som en valfri restaurang, så foodtrucks tar ut en högre kostnad på maten så att det täcker mer av de fasta kostnaderna etc.

Spekulerar lite bara. Det verkar åtminstone vara lägre startkostnad för att starta upp foodtruck jämfört med vanlig restaurang.
Citera
2026-08-02, 06:47
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.
Jag såg å andra sidan inte en människa om köpte något där.

Men hur tänker de? Går det runt överhuvudtaget?
Hur ser affärsmodellen ut?

Typ att man sparar in på tvål och vatten och hygien? Eller att man bara tvättar pengar där i stället för händer? Eller så kostar Aboo så lite och det skattas så lite att även en enda skitkorv såld till en dum svensk lönar sig? Vad tror du?
Citera
2026-08-04, 14:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nu har ett antal foodtrucks gått i konkurs.

Vad beror detta på?

Dyra att driva?

För höga priser i förhållande till vad kunderna får?

För låga volymer/fel plats?

Ni som ser o vet - hur är det med foodtrucks vid Rålambshov
det formligen kryllar av dem där

Hypen är väl över och folk tröttnar? Jag tycker att väldigt många av dem har samma skit. Du nämner Rålis och åtminstone tidigare var det ju flera truckar i den raden som hade exakt samma sak. Burgare och kebab typ. Det fanns väl lite annat också, någon grek och någon med pizza, men mycket var same shit different truck. Det kan väl inte fungera i längden? Speciellt inte när så många ställer sig på samma ställe. Jag tycker att foodtrucks är rimligast på säsongsställen eller vid evenemang, alltså att ställa dem tillfälligt på ställen där det annars inte skulle finnas något att käka. Jag minns att det ibland brukade stå en truck på parkeringen vid Centralen i Stockholm, vilket framstår som helt meningslöst eftersom det finns gott om restauranger där ändå...
Citera
2026-08-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Besökte loppiset vid Solvalla i helgen och där fanns det några Foodtrucks som tog vansinnigt mycket betalt. Från en rostig och sjaskig Foodtruck såldes det mixed-grill för 140 kronor och "Jugge"-korv för 100 kronor. Detta på en parkeringsplats där det förekom bakluckeloppis. Ingen möjlighet att sitta ner, ingen dryck, ingen toalett.
Jag såg å andra sidan inte en människa om köpte något där.

Men hur tänker de? Går det runt överhuvudtaget?
Hur ser affärsmodellen ut?

Tillgång och efterfråga. Fanns det något annat att äta där?

Sluta var så snål.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in