2019-06-01, 12:00
Medlem
Hemi57s avatar
Moderatorn får placera om detta, om det är fel. Hittade inget bättre.
Lyssnade alldeles nyss på P4.
Det handlade om personer som städade på västkustens innerskärgård.
När jag fick höra att man inte bara hittar "det klassiska" skräpet, alltså ölburkar, papper, plast, matrester, grillar mm, utan frysar, kylskåp, lastbilsdäck, proteser, microugnar, bygghjälmar mm mm börjar man ju undra: Va faan är det för allvarligt FEL på folk???
Känner man så lite för den natur man vistas i? Är vi så egoistiska så man överlåter detta åt andra att forsla skräpet till rätt ställe??
Hur tänker ni som gör detta?
Jag är inte på långa vägar aktiv miljöförespråkare, men nån djävla ordning får det väl ändå vara..??
Citera
2019-06-01, 12:05
Medlem
Håller med, det är skamligt och oansvarigt av folk som inte använder hjärnan!
Citera
2019-06-01, 12:34
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
...
Känner man så lite för den natur man vistas i?

Är vi så egoistiska så man överlåter detta åt andra att forsla skräpet till rätt ställe??

Jag är inte på långa vägar aktiv miljöförespråkare, men nån djävla ordning får det väl ändå vara..??

1. Det verkar inte bättre.
2. Tydligen.
3. Ja, det tycker jag.

Det finns en liten andel folk som det inte är mycket ordning på. Sedan finns det en ytterligare, lite större andel, som sköter sig lite bättre än så... ända upp till de som sköter sig helt och hållet. Tyvärr så det ser ut i samhället.
Citera
2019-06-01, 13:00
Medlem
Jag tror det enda som biter är böter och fängelsestraff samt enorma summor pant på alla typer av förpackningar.
Citera
2019-06-01, 13:14
Medlem
15minFames avatar
Varför är folk så förvånade? Curlingungar som vuxit upp samt utlänningar utan miljötänk och ni förväntar er att Sverige ska vara rent som förr?
Citera
2019-06-01, 13:31
Medlem
Människor som skräpar ner tillhör ofast den lägre stående socialt i samhället.
Lathet, bidragsberoende etc

Människor som inte tillhör det vanliga samhället, människor som lever i parallella samhällen.

Lågutbildade, alltså lata.

Människor med nån tendens av intellekt vet att man INTE skräpar ner.

I invandrartäta områden kastar dom till och med ut sopor från sina lägenheter.

Lågt IQ = nedskräpare
Citera
2019-06-01, 13:33
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Jag skräpar aldrig ner, brukar dock plocka upp skräp för naturen, djurens och andra snälla medmänniskors skull : )
Citera
2019-06-01, 13:38
Medlem
Sqeptisks avatar
Politiska valaffischer!
Ligger fortfarande och skräpar runt om trots att valet var för en vecka sedan. Fast politikerna är väl för fina för att ta hand om sitt eget skräp
Citera
2019-06-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Varför är folk så förvånade? Curlingungar som vuxit upp samt utlänningar utan miljötänk och ni förväntar er att Sverige ska vara rent som förr?

EXAKT min första tanke!
Citera
2019-06-01, 13:48
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Politiska valaffischer!
Ligger fortfarande och skräpar runt om trots att valet var för en vecka sedan. Fast politikerna är väl för fina för att ta hand om sitt eget skräp

Detta måste jag säga är ett riktigt äckligt beteende, kan inte för hela mitt liv förstå de som anser att deras ansvar försvinner när de väl satt upp affischerna. Det enklaste vore väl att hålla partierna ansvariga vars anhängare tar sig rätten att skräpa ned. Dock hade ju detta garanterat lett till att meningsmotståndare försöker skräpa ned med andras affischer
Citera
2019-06-01, 13:57
Moderator
Ancistruss avatar
Plastpåsar och ölburkar mm är nog bara folk som varit på stranden och ätit och druckit och struntat i att ta med sig när de åkt där ifrån. Ibland kanske det blåste iväg och de missade det? Nonchalant förvisso, men mycket svårare än så är det nog inte.

Men elektroniken har ju knappast någon använt där, det måste varit folk som åkt dit och dumpat det. Jag vet ej varför någon gör det, men en gissning är att det kan vara stöldgods de inte lyckats sälja eller som gått sönder och de därför tycker det känns riskabelt att åka till en återvinningscentral och lämna det? Alternativt några som svartjobba med att renovera kök och att de inte vågar åka gång på gång till återvinningscentralen som kanske börjar undra varför någon utan firma kan slänga så många vitvaror hela tiden och ringer polisen eller skatteverket? Men det är bara en spontan gissning.
Citera
2019-06-01, 14:46
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Plastpåsar och ölburkar mm är nog bara folk som varit på stranden och ätit och druckit och struntat i att ta med sig när de åkt där ifrån. Ibland kanske det blåste iväg och de missade det? Nonchalant förvisso, men mycket svårare än så är det nog inte.

Men elektroniken har ju knappast någon använt där, det måste varit folk som åkt dit och dumpat det. Jag vet ej varför någon gör det, men en gissning är att det kan vara stöldgods de inte lyckats sälja eller som gått sönder och de därför tycker det känns riskabelt att åka till en återvinningscentral och lämna det? Alternativt några som svartjobba med att renovera kök och att de inte vågar åka gång på gång till återvinningscentralen som kanske börjar undra varför någon utan firma kan slänga så många vitvaror hela tiden och ringer polisen eller skatteverket? Men det är bara en spontan gissning.
Om jag uppfattade programmet rätt, så var det på stränder och i vattnet man städade under 1 dag. Tror de samlade ihop 16 ton totalt. Man kan ju bara spekulera i hur vissa saker hamnat där..
Sen tror jag att det är just tänket vi måste ändra. Det är varken svårt eller krångligt att ta med sej sitt skräp. Enbart lathet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in