Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Nej, det gör det inte.
He said, she said. Kom med ett argument eller håll käften.
Citat:
Nej, det är ingen skillnad. Ditt anspråk är baserat på ditt tycke eller tycket av någon tredje part. Inte någon absolut auktoritet.
Du har redan erkänt att den absoluta auktoritetens vara eller icke-vara är en sekundär frågeställning. Således ställs vi inför det faktum att oavsett om sagd auktoritet existerar eller inte så är mitt tycke baserat på en förment absolut auktoritets deklaration, oavsett om auktoritetens existens kan bevisas eller inte. Mitt
tycke är förvisso tvåfaldigt, men sekundärt till åberopandet av auktoriteten: 1) jag väljer att tro att den absoluta auktoriteten existerar, och 2) jag väljer att tro att sagda förmenta auktoritet
de facto är en absolut auktoritet. Men åter igen så är desso två tycken kontextuellt irrelevanta, då bevisandet av dessa två tyckens objektiva korrekthet inte har någon bäring på huruvida moralsystemet jag för tillfället anammat är principiellt objektivt i sin natur (om vi t.ex. kunde demonstrera att auktoriteten både existerade och var en absolut auktoritet hade ju systemet bekräftats). Du, å andra sidan, erkänner öppet att ditt anspråk är helt subjektivt från början till slut.
Citat:
Ateistmen har inga moraliska värderingar. Det handlar bara om man har tro på gud eller ej. Allas tolkningar och värderingar är subjektiva. Det betyder inte att jag tycker något sådant är ok.
Ateismen som religion/ideologi gör nominellt inga moraliska ställningstaganden, men den logiska följden av ateismens grundpremiss är åtminstone en moralisk neutralitet inför pedofili, mord, homosexualitet, mm.
Citat:
För att du säger det? Nej, det är det inte. Nästa gång kan du prova att ha belägg för det.
Nej, inte för att jag säger det, utan för att
om rent subjektiva åsikter om moralfrågor såsom pedofili och mord verkligen ansågs vara blott subjektiva och godtyckliga, så hade inte den form av moralisk indignation som dessa ämnen åkallar hos allmänheten varit så stark och bitter. Deras ateism till trots så är ju "ateister" i form av t.ex. vänstermänniskor, humanister, mm. några av de mest fradgatuggande troende på obevisbara metafysiska sanningar som finns. Om ni verkligen ansåg att era åsikter om mord och pedofili var blott subjektiva och godtyckliga hade vi inte stiftat lagar och demonstrerat och röstat och krigat om vilka av dessa subjektiva och godtyckliga åsikter som hade fått styra. Därför är moraliska övertygelser utan Gudstro fundamentalt religiösa i sin natur.
Citat:
Varför måste det vara objektivt meningsfullt? Och nej, det är inte kvasireligiöst. Släpp din bias lite och tänk efter.
Det behöver inte vara objektivt meningsfullt. Du är fri att hävda att liv inte har något objektivt, inneboende värde utanför våra individuella subjektiva uppfattningars värdering av livet som biologiskt fenomen och individuella liv. Om så är fallet måste mord rimligen vara, såsom jag tidigare demonstrerat, helt okej för ateisten. Något principiellt ställningstagande mot mord är ju inte möjligt att göra med den utgångspunkten.
Citat:
Det räcker med att uppfostra ett barn med budet "gör mot andra som du önskar bli behandlad själv". Det behövs ingen moralisk auktoritet eller religiös åskådan av någon sort. Sluta svamla. Du tror det för att du önskar att alla är som du.
Det budet har inget inneboende egenvärde och innehåller ingen objektiv sanning om det inte kan härröras från en absolut auktoritet. Ett löst och godtyckligt bud såsom t.ex. "gör mot andra som du själv vill göra mot andra" hyser samma moraliska slagkraft såtillvida att ateismens grundpremiss om bristen på en absolut auktoritet får råda.