2019-05-30, 08:46
Medlem
Jag har nyligen bestämt mig för att ta tag i min ekonomi och börjat gå igenom att man bränner mycket på skit. Många saker kan jag kapa men två saker kommer jag inte ur:

1. Mobilen är bunden till TRE 11månader till. Kostnad 499kr/mån. Har tjänstemobil så totalt onödigt men vet inte hur jag ska bli av med den.

2. Leasingbil: Kostar 2699kr, har 9mån kvar och dessutom lyckats repa den. Har fått tjänstebil, så leasingbilen står i princip och samlar damm. Garageplatsen är dock i stort sett gratis, 150kr/månad för 2 bilar.

Någon som har tips på hur man kommer ur dessa abonnemang?
Citera
2019-05-30, 09:13
Medlem
Har du ringt respektive kundtjänst och frågat?
Citera
2019-05-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
1. Mobilen är bunden till TRE 11månader till. Kostnad 499kr/mån. Har tjänstemobil så totalt onödigt men vet inte hur jag ska bli av med den.

2. Leasingbil: Kostar 2699kr, har 9mån kvar och dessutom lyckats repa den. Har fått tjänstebil, så leasingbilen står i princip och samlar damm. Garageplatsen är dock i stort sett gratis, 150kr/månad för 2 bilar.

Telefonabonnemanget kan du överlåta till någon annan men du kommer antagligen få betala för mobilen och nån mindre avgift. Sen kan du sälja mobilen. Ring Tre och fråga.

Börja med att läsa ditt leasingavtal för bilen och kolla om det går av avsluta i förtid och vilka avgifter som då tillkommer. Är det privatleasing? Privatleasing går att överlåta till någon annan om du kan hitta någon. Kolla leasing överlåtes på blocket exempelvis.
Citera
2019-05-30, 12:55
Medlem
vitgulvolvos avatar
Som ovanstående skribent sagt, kolla om det inte går att överlåta abonnemangen åt någon annan. Tänk på att det är värt att överlåta t.ex. bilen även om du inte får full månatlig ersättning för den om den bara står och skräpar.

Och grattis! Du har kommit till den värdefulla insikten att månatliga betalningar är dyrare och onödigare än de behöver vara. Visst är tanken på att endast behöva betala sitt boende och mat varje månad oerhört befriande? Inga konstiga dragningar på autogiro varje månad. Det enda du egentligen behöver betala är avgift/drift, ränta, lite amortering och mat. Och kanske transport. Resten kan du skita i. Skippa mobilen för 500:-/månad, köp en för 1000:- och använd resten av pengarna för att köpa nya skidor om du är intresserad av det. Eller ett par nya, hållbara kängor om du behöver sådant. Hellre lägga pengar på sånt du faktiskt kommer ha nytta av än att bränna på skitsaker.
Citera
2019-05-30, 13:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
Jag har nyligen bestämt mig för att ta tag i min ekonomi och börjat gå igenom att man bränner mycket på skit. Många saker kan jag kapa men två saker kommer jag inte ur:

Någon som har tips på hur man kommer ur dessa abonnemang?
Hej! Grattis till bra insikt.

Vad det gäller mobilabonnemanget, så låt det gå tiden ut och säg upp det sedan och gå INTE på deras säljsnack när de försöker behålla dig med "bra" erbjudanden. När det väl gått ut omvandlar du det till kontantkort och fyller på månadsvis. Kostar allt från 99 kr och uppåt med fria samtal och SMS. När du behöver ny mobil så köper du en för 1000-1500. Har själv en sådan som jag haft ett år och funkar utmärkt. Telefonen kan allt den behöver.

När det gäller leasingbilen så ta och åtgärda skadan via försäkringsbolaget, troligen kommer du åka på en självrisk, men det är det nog värt om inte repan kan poleras bort. Dock ska du anmäla skadan till försäkringsbolaget och då är det viktigt att den inte är äldre än 30 dagar. Du kan ju bara hitta på att skadan skett när som helst.
Citera
2019-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
... Det enda du egentligen behöver betala är avgift/drift, ränta, lite amortering och mat. Och kanske transport. Resten kan du skita i...

Skulle nog lägga till försäkringar och A-kassa men annars helt rätt, allt annat är väl lyx.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in