Citat:
Ursprungligen postat av
BoyToy11
Jag har nyligen bestämt mig för att ta tag i min ekonomi och börjat gå igenom att man bränner mycket på skit. Många saker kan jag kapa men två saker kommer jag inte ur:
1. Mobilen är bunden till TRE 11månader till. Kostnad 499kr/mån. Har tjänstemobil så totalt onödigt men vet inte hur jag ska bli av med den.
2. Leasingbil: Kostar 2699kr, har 9mån kvar och dessutom lyckats repa den. Har fått tjänstebil, så leasingbilen står i princip och samlar damm. Garageplatsen är dock i stort sett gratis, 150kr/månad för 2 bilar.
Någon som har tips på hur man kommer ur dessa abonnemang?
Hej! Grattis till bra insikt.
Vad det gäller mobilabonnemanget, så låt det gå tiden ut och säg upp det sedan och gå INTE på deras säljsnack när de försöker behålla dig med "bra" erbjudanden. När det väl gått ut omvandlar du det till kontantkort och fyller på månadsvis. Kostar allt från 99 kr och uppåt med fria samtal och SMS. När du behöver ny mobil så köper du en för 1000-1500. Har själv en sådan som jag haft ett år och funkar utmärkt. Telefonen kan allt den behöver.
När det gäller leasingbilen så ta och åtgärda skadan via försäkringsbolaget, troligen kommer du åka på en självrisk, men det är det nog värt om inte repan kan poleras bort. Dock ska du anmäla skadan till försäkringsbolaget och då är det viktigt att den inte är äldre än 30 dagar. Du kan ju bara hitta på att skadan skett när som helst.