• 2
  • 3
2019-05-29, 18:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opponent
En bra fråga som jag inte är helt säker på.
Jag tror inte att uppläggningstiden har någon speciell koppling till räntan på blancolån. Fri amorteringsrätt gäller och räntan är rörlig. Uppläggningstiden blir ju däremot otroligt viktig för räntesättningen om ett lån är bundet.

Troligtvis är valet Lenas precis som du säger och hon kunde fått lånet upplagt på kortare tid om hon ville. Hon behöver dock inte vara kortsiktig för det. Skulle jag ta ett blancolån och hade möjlighet skulle jag lägga upp lånet på 50 år, just för att det inte finns någon anledning till att inte göra det.

Jag trodde detta var företag som låneförmedlare typ advisa, lendo mfl affärside: Presentera en lägre månadskostnad för kunden men tala tyst om att hur man fick ner kostnaden var genom att förlänga återbetalningstiden..
Citera
2019-05-29, 19:11
Medlem
Man ska också ha i minnet att räntekostnader är avdragsgilla, vilket man bör ta hänsyn till vid en jämförelse.

Sen bör det hela diskonteras, när man har olika löptider.
Citera
2019-05-29, 19:25
Medlem
Gretz gjorde precis en reklam för ADHD bolaget, utan att bryta mot några regler.

.....
....

.....
.-...-.
....

Shoot me, WTF, trodde flashback hade bättre koll än detta.

skäms era luder.

ja betalar man lägre ränta brukar det bli billigare, men blir det på en längre tid brukar det bli dyrare.
antingen skjuter du dig själv i foten eller så skjuter du dig själv i skallen
Citera
2019-05-29, 20:11
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Gretz gjorde precis en reklam för ADHD bolaget, utan att bryta mot några regler.

.....
....

.....
.-...-.
....

Shoot me, WTF, trodde flashback hade bättre koll än detta.

skäms era luder.

ja betalar man lägre ränta brukar det bli billigare, men blir det på en längre tid brukar det bli dyrare.
antingen skjuter du dig själv i foten eller så skjuter du dig själv i skallen

Att göra någon reklam för Advisa vill jag absolut inte göra, tvärtom jag anser att Advisa är en lånförmedlare som vänder sig till de svagbegåvade vilket torde vara klart då deras kunder har 7 till 8 lån som de behöver lägga ihop till ett lån, har man så många lån så är det något fel däruppe.

Och ingen skall tro att Advisa vaskar omkring bland 35 långivare som de säger, de tittar mera på den provision som de erhåller från långivaren om ett hänvisat lån accepteras.

Kort sagt hellre åt jag skit än jag skulle anlita dem.
Citera
2019-05-29, 20:17
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag trodde detta var företag som låneförmedlare typ advisa, lendo mfl affärside: Presentera en lägre månadskostnad för kunden men tala tyst om att hur man fick ner kostnaden var genom att förlänga återbetalningstiden..

Helt rätt så är det inget de talar högt om hur de fick ner månadskostnaden, och tydligen finns det "nötter" som inte begriper detta, och blev sååå glada när de fick hjälp av Advisa.

De fick en tjänst från Advisa en björntjänst.
För den som inte vet vad en björntjänst är rekommenderar jag Google
Citera
2019-05-29, 23:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Att hon sparar något på detta upplägg övergår allt mitt förstånd, som jag ser det förlänger hon pinan ytterligare en tid.

Lena kan vara sjukpensionär, 10 år är bra utrymme att ha mer att maximera livet på innan man trillar av pinn
Citera
2019-05-30, 00:52
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Det är naturligtvis helt omöjligt för du skulle banken/Advisa inte förtjäna några pengar på stackars Lena.

Sådana penninginrättningar som Advisa lever på de som inte kan sköta sin ekonomi, då kan man ta oskäligt betalt för sina tjänster, och kunden har inte många andra möjligheter.

Kort sagt parasiter.
Advisa tar inte betalt av kunderna, det är bankerna som betalar dom.
När man ansöker om ett lån hos Advisa eller nån av alla deras konkurrenter så uppger man hur mycket man vill låna och hur lång återbetalningstid man vill ha. Samt hur man tjänar pengar och hur mycket du tjänar.
Sen ansöker man och inom ett dygn så har man en 15-20 erbjudande och bland dom så väljer man det som passar bäst
Jag valde ett lån med 3.9% effektiv ränta och rakamortering men det fanns även annuitetslån med 4-16% ränta och det fanns långivare som inte ville låna ut hela beloppet, jag behövde 250 men en bank erbjöd bara 200.
Så från den listan valde jag det som passade mig bäst.

Jag är bra på att sköta min ekonomi. i snitt så sätter jag in runt 12k i månaden på mina isk konton så pengarna fanns där för att inte ta ett lån men jag är helt övertygad om att mina fonder kommer gå upp betydligt mer än 2.6% så går dom upp mer än så så tjänar jag på att låna.
Snittet ligger nånstans på 10% dom senaste 10åren.
Visst det är ett spel där du kan förlora mycket. Men 250k är inga summor som man förlorar sömnen över. Går det åt helvete så går det åt helvete går det bra så har du en gratis semesterresa varje år.
Citera
2019-05-30, 15:20
Medlem
Browndawgs avatar
Lena är helt fri att amortera hur mycket hon vill på detta lån. Dvs, om hon skulle amortera lika mycket som på lånet hon hade innan, så blir ju detta lån ljusår bättre.

Om dom inte är så fittiga att dom lagt in krav på ränteskillnadsersättning ifall lånet löses innan 120 månader. Men det är mer vanligt på bolån.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in