2019-05-29, 15:52
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Haha kul att den här Klintbergaren från tidigt 90-tal fortfarande still going strong.
Jag brukar kalla folk löpande

Den är faktiskt ännu äldre än så. En version finns med i Doctor in the House av Richard Gordon (1952):

Citat:
Haven't you heard how they mark the tripos at Cambridge, my dear old boy? The night before the results come out the old don totters back from hall and chucks the lot down his staircase. The ones that stick on the top flight are given firsts, most of them end up on the landing and get seconds, thirds go to the lower flight, and any reaching the ground floor are failed. This system has been working admirably for years without arousing any comment.
Citera
2019-05-29, 22:09
Medlem
Mest intressa ersw
Citera
2019-05-29, 22:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Är inte chef men har varit delaktig i rekryteringsprocessen. Givetvis dom intressantaste först, väljer ut några och kallar till intervju.

Man ser direkt: folk som söker för att dom bara blivit beordrade av af att spamma med ansökningar Helt ickerelevant brev för jobbet i fråga osv.

Tips: Använd inte din epostadress från högstadiet om den är typ ”sweet69@hotmail.xx

Be någon korrläsa ditt personliga brev. En del brev är nästan oläsliga pga dålig svenska. Dom går naturligtvis bort direkt.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2019-05-29 kl. 22:15.
Citera
2019-05-30, 01:34
Medlem
90taletskronas avatar
Ni har nämnt att ni gallrar efter personliga brev, men hur ser ni på folk som inte har ett personligt brev. Om CV:t är starkt är det fortfarande värt att gallra personen på grund av att de inte bifogar ett personligt brev? Om ni inte bryr er, kommer de utan personligt brev in sist?
Citera
2019-05-30, 16:36
Medlem
Högt tempo är viktigt. Duktiga kandidater är eftertraktade och riskerar att hitta annat jobb om man har en långsam rekrytering.
Citera
2019-05-30, 17:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Ni har nämnt att ni gallrar efter personliga brev, men hur ser ni på folk som inte har ett personligt brev. Om CV:t är starkt är det fortfarande värt att gallra personen på grund av att de inte bifogar ett personligt brev? Om ni inte bryr er, kommer de utan personligt brev in sist?

Jag läser bara breven till de jag ska intervjua. Men läser alla CVs som kommer in.
Citera
2019-05-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror inte det är det normala, att man bara anställer folk så där efter att enbart ha sett papper. De flesta som anställer någon vill nog ha till en intervju också. Så nej, frågeställningen var inte konstig.

Men hur tar din kusin reda på personlighet? Intervjuer kanske? I så fall var frågan i vilken ordning?

Och då var frågan i vilken ordning du går vidare med intervju med de som är kvar efter din gallring?

Din kaxiga attityd faller platt eftersom du missförstått trådens ämne.

Vadå papper? Klart det måste till ett personligt möt. Hoppas du fattar. Har aldrig sakt att man anställer bara för ett papper! Hur dum får man bli.
Citera
2019-05-30, 22:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Vadå papper? Klart det måste till ett personligt möt. Hoppas du fattar. Har aldrig sakt att man anställer bara för ett papper! Hur dum får man bli.

Om man inte ska tolka ditt första inlägg som att man normalt skippar intervjuer helt begriper jag inte hur man ska tolka det. Exakt vad var det du tyckte var konstigt med TS frågeställning om ordningen på intervjuerna?

Med papper menar jag såklart de papper där erfarenhet framgår. Tex CV, meritlista, eller en sammanställningslista med flera kandidater från ett bemanningsföretag. Men detta kan så klart ligga som dokument i digital form också. Så ja, det var dumt av mig att använda begreppet "papper".

Citera
2019-05-31, 19:42
Medlem
Har aldrig haft en begränsad sökperiod för en roll vi lagt ut, vi väntar tills vi hittar en vi vill anställa och personen ifråga accepterar vårt erbjudande.

99% av alla ansökningar har kommit från någon rekryterare (vår HR-avdelning är helt värdelös som inte ens kan skicka ett linked in-meddelande till folk med passande profil). Vissa rekryteringsföretag skickar vidare helt sinnessjukt dåliga profiler, t ex en random indier vars mest avancerade erfarenhet är att installera Windows.

Hur som haver - allt sker löpande hos oss. När ett CV kommer in granskar jag det. Är personen intressant får HR sätta upp en intervju annars blir det papperskorgen. Detta pågår tills vi hittar kandidaten vi vill ha. Normalt sett pågår det i kanske 3-4 veckor och 15-20 CVn som granskas och 4-5 intervjuer som genomförs.

Man blir ständigt förvånad över vilka dårar som söker jobb. Ett tips: se alltid till att någon annan (med hyfsad förmåga i det svenska/engelska språket) då folk som inte kan stava eller utforma ett CV på ett vettigt sätt inte får komma på intervju.
Citera
2019-06-03, 11:35
Medlem
I de fall vi anställer kör vi alltid olika typer av personlighets- och IQ-tester på de personer vi finner mest intressanta. Detta sker efter gallring av personligt brev och CV. De som presterat väl på testerna och som matchar kravprofilen kallas sedan till intervju hos extern rekryterare. De (ofta t.ex. topp tre) som presterar väl under intervju hos extern rekryterare tas sedan vidare till intervju internt hos oss.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in