2019-05-27, 21:39
Medlem
N:et i SNRI är noradrenalin som är en stresshormon, så det borde väl inte vara lämpligt att ta ifall man redan har stressproblem? Speciellt när man lider av stress/ångestrelaterad svettning då många tycks svettas väldigt på detta preparat.
Citera
2019-05-27, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
N:et i SNRI är noradrenalin som är en stresshormon, så det borde väl inte vara lämpligt att ta ifall man redan har stressproblem? Speciellt när man lider av stress/ångestrelaterad svettning då många tycks svettas väldigt på detta preparat.

Det kan vara olämpligt ja, särskilt för den som har generell ångest eller är känslig. Dock får man komma ihåg att SNRI-preparat förutom TCA-klassen är väldigt milda i sin återupptagshämning av noradrenalin. Man ska upp i rätt rejäla doser för att få dual-action effekt, de funkar annars som vanliga SSRI egentligen. Att kalla dem för SNRI är mer försäljningsknep, ser bra ut på pappret - i verkligheten är det tafflig humbug. Syftar här på Venlafaxin och Duloxetin i första hand.
Citera
2019-05-28, 00:12
Medlem
Literallys avatar
Cymbalta/Duloxetin är dock en av de vanligaste pillren mot just generell ångest/GAD, där stress är en stor del.
Citera
2019-05-28, 01:00
Medlem
Svettproblematiken beror snarare på att du blockerar SERT och får serotonin i överflöd.
Citera
2019-05-28, 01:42
Medlem
Jag får rusande tankar av SNRI (venlafaxin) som jag tar nu men det har faktiskt blivit lugnare sen jag började på 225 ist för 150 mg. Jag lider av hjärtklappning sen innan men kan möjligen blivit lite värre nu. Så har man hälsoångest kan det bli jobbigt skulle jag tro.

Svettningar har jag också haft problem med sedan tidigare. Visst kan jag bli varmare snabbare men efter att insättningen (upp till 150 var det ingen ökning av svett) på två-tre veckor, där jag svettades kopiöst så har det gått tillbaka till det vanliga.

Den ”gasar” på en som en vårdpersonal brukar säga.
Citera
2019-06-18, 13:06
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Det är komplicerat men ser man noradrenalin enbart som ett "stresshormon" så blir det såklart en paradox att många trots detta kan bli hjälpta i sin ångest av preparat som hämmar återupptaget av noradrenalin. Men det är mycket mer komplicerat än så. Noradrenalin har många fler funktioner än så och kan även i en viss mån antas ha en roll när det gäller förmågan att kunna känna välbehag och njutning, och när man hämmar återupptaget av noradrenalin ökar man även mängderna av dopamin kraftigt i vissa delar av hjärnan - t ex prefrontal cortex som antas vara en del av hjärnan högst ansvarig för känslor, då dopamin i denna del av hjärnan främst slussas bort med hjälp av NET och inte DAT. Att blockera NET i denna del med en NRI ökar alltså kraftigt även dopaminerg signalering. Så det blir även så att olika NRI preparat dessutom kan ha en icke försumbar pro-dopaminerg effekt.

Här är en meta-analys av några forskare där man gick igenom resultatet från 52 olika studier och kom också fram till att preparat som kraftigt hämmar återupptaget av noradrenalin också ofta var väldigt effektiva i behandlingen av olika typer av ångest, "The noradrenergic paradox: implications in the management of depression and anxiety": https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4780187/
Citera
2019-06-19, 11:55
Medlem
Venlafaxin m.fl. kan vara rätt jobbiga och öka ångest, agitation o.s.v. f.f.a. under insättningsperioden. Men sedan brukar de lugna ned sig fungera rätt bra på ett brett spektrum, där SSRI ofta missar en del av depressionsproblematiken så som apati m.m. Dock är väl den officiella rekommendationen en maxdos på 225mg per dygn om ångestproblematik förekommer, främst av svårare art. Medan 300mg fungerar bra om ångesten är mindre framträdande.
Citera
2019-06-24, 12:27
Medlem
Duloxetine funkar utmärkt mot gad etc men biverkningarna suger likt alla andra SNRI och SSRI.
Citera
2019-06-24, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Venlafaxin m.fl. kan vara rätt jobbiga och öka ångest, agitation o.s.v. f.f.a. under insättningsperioden. Men sedan brukar de lugna ned sig fungera rätt bra på ett brett spektrum, där SSRI ofta missar en del av depressionsproblematiken så som apati m.m. Dock är väl den officiella rekommendationen en maxdos på 225mg per dygn om ångestproblematik förekommer, främst av svårare art. Medan 300mg fungerar bra om ångesten är mindre framträdande.
Så var det ja. Venlafaxin har en maxdos på 225 mg för att behandla depressioner med ångestinslag. För endast depression är maxdosen 375 mg. Mer noradrenalin ger mer ångest, men man blir även något piggare av noradrenalin, därför verkar den bra mot depression.

Jag har 375 mg Venlafaxin, men vet inte om den ger mer eller sänker min ångest, om jag ens har GAD kvar. Har ätit benzo dagligen i 19 år som raderar bort all ångest. Men slutar jag med den får jag ju abstinenssyndrom i form av ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in