• 1
  • 2
2019-05-27, 18:28
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizenzero
Föreställ er en ung man på 25 år som sköter sitt arbete, sina relationer och sitt liv som helhet. En skötsam medborgare.

Den unge mannen gillar dock att använda cannabis på kvällarna och ibland använder han amfetamin på helgerna.

Han trivs med sitt liv men har nästan alltid en olustig känsla eftersom att det han gör har ett starkt stigma runt sig. Bland annat är det olagligt. Det är också sett på som knark och folk som använder det är knarkare. Han känner att han måste smyga med det, vågar inte riktigt gå utanför lägenhet påverkad m.m på grund av rädsla att bli påkommen.

Vad ska denne person göra i denna situationen? Det är lätt att säga att han inte ska bry sig om vad andra tycker och köra sitt eget race och leva sitt liv som han vill, men om det inte är så enkelt för han att göra så?

Hur kan han motivera sitt drogbruk för människor som ser ner på det?

Hur hade ni hanterat det? Hur hanterar ni det?
Han bör nog tillskaffa sig en krets med likasinnade människor. Om han tvunget skall motivera sitt bruk för någon så lär han få vara beredd på att de flesta svenskar är tvärsäkra motståndar moralister när det kommer till droger (frånsett alkohol) Folk kommer INTE att köpa hans argument.

När jag sporadiskt använt substanser är det dagsformen som bestämmer. Ibland klädd i reggae-stuk eller släntrar fram helt påtänd, ibland incognito - smälta in i mängden kan va jävligt skönt. . Men jag vägrar att glida omkring med solbrillor och rygga som en luffarlangare.
Citera
2019-05-27, 19:37
Medlem
citizenzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Utgår från att du redan hört vartenda argument och inte bara en gång heller.

Låt personen säga precis det den vill och lyssna (till synes) intresserat, gör instämmande ljud och uppmuntra personen berätta mer.

När personen har fått ur sig allt: Säg typ, "jaha ok, jag förstår hur du tänker, snäll du är som bryr dig etc. Om jag behöver ditt stöd lovar jag att säga till." Betona att det gäller om så personen inte går och väntar på det. Bli inte förbannad, irriterad etc. Var lugn och visa uppskattning.

När du sagt detta en gång, så ska det räcka. Motivera inte. Klipp av direkt om det kommer upp igen. Påminn eventuellt om samtalet och ge dig inte in i diskussionen igen.

Den här metoden funkar rätt bra generellt när man vill avfärda nån.

Det verkar vara en bra taktik för att hantera det.

Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Vill du alltså ha med någon kompis som inte vet att du knarkar? Att hen också ska knarka?

Varför skulle du annars berätta det?

Planen skulle i detta fallet inte vara att skylta med drogbruket utan det är väl att ha en strategi utifall att man skulle bli "pressad" att argumentera för sin sak. Iallafall ha ett svar.
Citera
2019-05-27, 19:54
Medlem
Bennys-tenniss avatar
Citat:
Föreställ er en ung man på 25 år som sköter sitt arbete, sina relationer och sitt liv som helhet. En skötsam medborgare.

Den unge mannen gillar dock att använda cannabis på kvällarna och ibland använder han amfetamin på helgerna.

Han trivs med sitt liv men har nästan alltid en olustig känsla eftersom att det han gör har ett starkt stigma runt sig. Bland annat är det olagligt. Det är också sett på som knark och folk som använder det är knarkare. Han känner att han måste smyga med det, vågar inte riktigt gå utanför lägenhet påverkad m.m på grund av rädsla att bli påkommen.

Vad ska denne person göra i denna situationen? Det är lätt att säga att han inte ska bry sig om vad andra tycker och köra sitt eget race och leva sitt liv som han vill, men om det inte är så enkelt för han att göra så?

Att röka cannabis på kvällarna och ta amfetamin på helgena är med största sannolikhet ett missbruk. Att ens behöva motivera det är en varningsignal....Låt säga att man röker vid ett par väl valda tillfällen under en månad och brukar amfetamin vi ett par väl valda fester/etc under året och inte gör någon sak av det, gör det i avskildhet/diskret då det inte är socialt accepterat av dem flesta.
Då kan vi börja snacka.

Allt det andra är bara att förneka och försöka lura sig själv då båda nämnda drogerna är allt för kraftfulla för att brukas på sättet du beskrev...Dem ger oönskade starka negativa effekter för dem allra allra flesta...gissar på att 1 på 10 000 kan hantera det bra som du beskrev det, eller ingen alls högst troligen.

Tyvärr!
Citera
2019-05-27, 20:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Kommer ihåg en fråga från Systembolagets alkoholist-test: ”Dricker du när du egentligen borde göra annat?”

Svaret är självklart JA. Man borde såklart hellre träna, plugga, jobba eller gräva brunnar i Afrika i stället för att dricka. Frågan är ställd av någon som inte gillar alkohol.

För min egen del har droger (främst alkohol) varit en del av mitt liv sen högstadiet. Droger är hjälpmedel att få igång peppen, varva ner, träffa människor, hantera glädje och sorg.

För de absolut flesta kan droger vara en väldigt positiv del av ett välfungerande liv. Och det gäller alla typer av droger.
Citera
2019-05-27, 21:16
Bannlyst
Känner igen mig. Gillar hasch och tar gärna lite amfetamin på helgen. Har bra jobb som jag sköter, bra relationer och hela den baletten.

Folk på mitt jobb hade aldrig anat det. Man lever en sorts dubbelliv med jobb/privat.

För min familj kan jag utan problem motivera mitt haschrökande, dock nämner jag absolut inte något om det lite snabbare.
Citera
2019-05-27, 21:28
Medlem
Cannabis använder jag i kreativt syfte.

När jag ska analysera något röker jag också.

Kvälls eller morgonrunket.

Göra ett telefonsamtal till någon bekant jag känner mig obekväm att lyssna på, eftersom jag då brukar kunna känna en annan typ av empati.

Innan jag mediterar vill jag blossa lite för att hamna i rätt "mode"

Inte för att jag är religiös men har ni rökt och sedan läst bibeln? Haha.

Nää men rita, spela gitarr, fl studio, sex/runk, bulka mat, prata med mindre intressanta i telefon och "try not to laugh" på youtube
Citera
2019-05-28, 09:15
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Det verkar vara en bra taktik för att hantera det.

Planen skulle i detta fallet inte vara att skylta med drogbruket utan det är väl att ha en strategi utifall att man skulle bli "pressad" att argumentera för sin sak. Iallafall ha ett svar.

Det är ju alltid svårt att argumentera för ett drogbruk om man inte har skäl till det och bara gör det för "nöjes" skull..

Jag har ingen aning om hur jag skulle argumentera att jag dricker 6bärs på en fredag annat än att det är gott och känns bra..

Snus är jag bara beroende av.

Men var ärlig om varför du gör det så är det väl lungt?
Citera
2019-05-28, 20:31
Medlem
citizenzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennys-tennis
Att röka cannabis på kvällarna och ta amfetamin på helgena är med största sannolikhet ett missbruk. Att ens behöva motivera det är en varningsignal....Låt säga att man röker vid ett par väl valda tillfällen under en månad och brukar amfetamin vi ett par väl valda fester/etc under året och inte gör någon sak av det, gör det i avskildhet/diskret då det inte är socialt accepterat av dem flesta.
Då kan vi börja snacka.

Allt det andra är bara att förneka och försöka lura sig själv då båda nämnda drogerna är allt för kraftfulla för att brukas på sättet du beskrev...Dem ger oönskade starka negativa effekter för dem allra allra flesta...gissar på att 1 på 10 000 kan hantera det bra som du beskrev det, eller ingen alls högst troligen.

Tyvärr!

Jag hör vad du säger, men undrar varför du tycker att det blir ett missbruk? Vad gör det till ett missbruk? Är att använda något varje dag automatiskt ett missbruk? Varför isåfall?

Kan man inte kalla det rekreationellt?

Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Det är ju alltid svårt att argumentera för ett drogbruk om man inte har skäl till det och bara gör det för "nöjes" skull..

Jag har ingen aning om hur jag skulle argumentera att jag dricker 6bärs på en fredag annat än att det är gott och känns bra..

Snus är jag bara beroende av.

Men var ärlig om varför du gör det så är det väl lungt?

Ja, det skulle jag luta åt också till. Det bör räcka. Ett "problem" om man vill se det som ett sådant blir att många inte riktigt vill lyssna på vad man säger. Det är djupt rotat att det är knark trots allt. Mer förklaring behövs inte, tycker de. Jag antar att det bästa för att få sinnesro är att sluta bry sig...
Citera
2019-05-28, 21:12
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Jag hör vad du säger, men undrar varför du tycker att det blir ett missbruk? Vad gör det till ett missbruk? Är att använda något varje dag automatiskt ett missbruk? Varför isåfall?

Kan man inte kalla det rekreationellt?

Ja, det skulle jag luta åt också till. Det bör räcka. Ett "problem" om man vill se det som ett sådant blir att många inte riktigt vill lyssna på vad man säger. Det är djupt rotat att det är knark trots allt. Mer förklaring behövs inte, tycker de. Jag antar att det bästa för att få sinnesro är att sluta bry sig...

Jo man ser ju på någon som missbrukar droger. Då missköter de sig nått jävulskt och ser bara allmänt förfallna ut. om man sköter sig, äter bra och mår bra annars så ser jag inget fel i att ta andra droger än de som staten har att erbjuda.

Det ända "felet" jag kan se, är att det kan kosta skattebetalarna massa pengar om det spårar ur. Och eftersom det inte är någon extraskatt på tex cannabis så kan man ju bli samhället till last.

Finns ju alkisar också som sitter å dricker öl på stan hela dagarna och är helt förstörda. Så vad är skillnaden kan man ju undra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in