2019-05-26, 15:28
Medlem
Bubba00s avatar
Jag undrar, får katoliker ta nattvard i Svenska Kyrkan? Jag vet att kravet för att få ta nattvard i Svenska Kyrkan är att man är döpt. Men måste man vara döpt in i Svenska Kyrkan eller räcker det med att man är döpt kristen? Sen vet jag också att katolska kyrkan inte erkänner Svenska Kyrkans nattvard men om en enskild katolik skulle vilja ta nattvarden, får han eller hon göra det?

Herrens frid!
Bubba
Citera
2019-05-26, 15:38
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ja. Även odöpta och okonfirmerade.
Citera
2019-05-26, 15:42
Medlem
Bubba00s avatar
Tack! Men är du helt säker på att odöpta får ta nattvarden? Jag vet att de som inte konfirmerats får det men de odöpta... hm... Förstås så nekas ju ingen nattvarden om han eller hon kommer fram till altaret under mässan. Prästen kan ju inte rimligtvis veta vem som är döpt eller inte. Men jag har bestämt för mig att dopet är ett krav för att få ta nattvarden, rent formellt alltså.
Citera
2019-05-26, 16:15
Medlem
Muslimer får ta nattvarden i svenska kyrkan om de vill.
Svenska kyrkan är allas kyrka, och sverige tillhör alla världens folk.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-05-26 kl. 16:18.
Citera
2019-05-26, 17:00
Medlem
sfrges avatar
I princip så skulle en ofrälst marsmänniska få ta nattvarden i Svenska Kyrkan.
Det finns inga regler där.
Citera
2019-05-26, 17:26
Medlem
BigBusinesss avatar
Inte helt säker på att man måste vara konfirmerad, men tror det.

Vad jag vet är dock att katoliker enligt deras egna regler inte får ”fira” nattvard i annan kristen församling. Nattvarden är ett sakraments och där är bara deras egen variant godkänd. Dop däremot respekteras i vissa andra församlingar, t ex svenskan kyrkan.

Skulle en katolik ändå fira nattvard i ej katolsk kyrka måste dom bikta sig innan dom får ta nattvard i katolska kyrkan igen.

Detta är så klart olika strikt. Vad jag förstår är man rätt noga i exempelvis Sverige, medans man på kontinenten är betydligt mer slapp.
Citera
2019-05-26, 18:40
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag undrar, får katoliker ta nattvard i Svenska Kyrkan? Jag vet att kravet för att få ta nattvard i Svenska Kyrkan är att man är döpt. Men måste man vara döpt in i Svenska Kyrkan eller räcker det med att man är döpt kristen? Sen vet jag också att katolska kyrkan inte erkänner Svenska Kyrkans nattvard men om en enskild katolik skulle vilja ta nattvarden, får han eller hon göra det?

Herrens frid!
Bubba
En katolik får inte ta emot kommunion i den Svenska kyrkan. Och varför skulle man?
Citera
2019-05-27, 00:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Inte helt säker på att man måste vara konfirmerad, men tror det.

Vad jag vet är dock att katoliker enligt deras egna regler inte får ”fira” nattvard i annan kristen församling. Nattvarden är ett sakraments och där är bara deras egen variant godkänd. Dop däremot respekteras i vissa andra församlingar, t ex svenskan kyrkan.

Skulle en katolik ändå fira nattvard i ej katolsk kyrka måste dom bikta sig innan dom får ta nattvard i katolska kyrkan igen.

Detta är så klart olika strikt. Vad jag förstår är man rätt noga i exempelvis Sverige, medans man på kontinenten är betydligt mer slapp.
Det finns alltså två frågor här:
1. Tillåter Svenska Kyrkan att katoliker tar nattvarden hos dem?
2. Tillåter Katolska Kyrkan att katoliker tar nattvarden hos Svenska Kyrkan?
Som synes i tråden är svaren JA resp Nej.
Citera
2019-05-27, 10:49
Medlem
quid-est-veritass avatar
Det är ju ingen som kommer hindra dig, men för katoliker vore den inte den "äkta" nattvarden pga avsaknaden av transsubstantiationsläran i Svenska Kyrkan. Så frågan är varför man ens skulle vilja delta i ritualen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in