Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-29, 15:31
Medlem
Deklarerad inkomst är ju det dom kan kolla....om dom inte får dålig magkänsla tror jag det är väldigt ovnaligt att dom börjar kolla lönespecar osv.
Citera
2020-05-09, 10:23
Hej,
Jag har en fråga om bostadslån.
Hoppas att det är ok att jag skriver här.
Jag har nu bott utomlands ett par år och kommer att flytta till Sverige i augusti.
Jag kommer då att få en fast anställning.
Måste man ha varit folkbokförd i Sverige x antal år för att få ett bostadslån? Eller kan jag ansöka om ett lån på en gång?
Tack på förhand.
/Sp
Citera
2020-05-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pottie.scippen
Hej,
Jag har nu bott utomlands ett par år och kommer att flytta till Sverige i augusti.
Måste man ha varit folkbokförd i Sverige x antal år för att få ett bostadslån? Eller kan jag ansöka om ett lån på en gång?
Tack på förhand.
/Sp

Du kan ansöka om bostadslån direkt. Inga problem alls, speciellt om du har fast anställning redan från start. Är det en provanställning kan du behöva vänta tills det övergår i en fast anställning.
Citera
2020-05-09, 13:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maneetti
När banken bedömer ens inkomst från tjänst i samband med bostadslånet, bedöms den summan som är ens fasta månadslön eller vad man faktiskt tjänar? Genom ob-tillägg och betald övertid tjänade jag förra året som minst 20% mer (bruttolön) än vad min månadslön faktist anger. De flesta månader något mer än så.

Detta måste väl ändå vara något bankerna tar hänsyn till när de ska bevilja bostadslån? När banken vill ha utdrag från min arbetsgivare, ska jag ordna ett dokument över de faktiska löneutbetalningarna snarare än dokumentet där det står vad jag har i grundlön?

Oavsätt om du får räkna med ob-tillägg så ska du själv räkna på din grundlön och även på A-kassan om du skulle bli arbetslös.
Har du då råd att bo kvar om du skulle få a-kassa eller om din arbetsgivare skulle ta bort skift och det kanske inte blir någon övertid. Vad som helst kan tyvärr hända så ha med det i din egen beräkning samt att boräntorna kommer förr eller senare gå upp. Frågan är inte om räntan går upp utan när.
Räkna på 4-5% i boränta närt du gör din kalkyl.
Citera
2020-05-09, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du kan ansöka om bostadslån direkt. Inga problem alls, speciellt om du har fast anställning redan från start. Är det en provanställning kan du behöva vänta tills det övergår i en fast anställning.

Tack och bock.
Jag hade för mig att man tog ett snitt på det man har tjänat under föregående år.
Citera
2020-05-09, 16:21
Bannlyst
Citat:
Tack och bock.
Jag hade för mig att man tog ett snitt på det man har tjänat under föregående år.
Bankernas datasystem är egensinnade å totalitära....Riktiga rasister...Allt är automatiserat å haru inga deklarerade inkomster i Svärje de senaste tre åren, så kan du hälsa hem....Jer kört
Citera
2020-05-15, 00:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,
Tack på förhand.
/Sp

En del banker frågar om man har haft fast anställning längre än 12 månader, om man sen skriver nej på den frågan så har jag ingenaning om hur dom gör bedömningen att få hus lån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in