2019-05-26, 12:00
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag har haft återkommande depressioner så jag har hunnit testa en och annan medicin, för mig var voxra den som gjorde att jag kände mig mest normal.
Kan inte minnas några biverkningar även om det var länge sen nu, bara att jag kände mig helt ok och utan problem.
Vanlig SSRI som citalopram och de där andra var alltid som ett lock över huvudet som gjorde att jag kände mig känslomässigt avstängd och trög.

Nu sist insisterade läkaren på att jag skulle ha 50mg sertralin också, hen frågade om jag hade sömnproblem vilket jag svarade "nej" på. Och hen insisterade på att övriga patienter upplevt god effekt av kombon voxra och sertralin.
Jag fattade inte riktigt om hen menade att sertralinet skulle hjälpa mig med sömnen eller vad det var fråga om.. har haft svårt att komma upp på morgonen och hade inga direkta sömnproblem förrän nu.

Nu är bara dag 2 för mig med dessa och jag har ont i huvudet, vilket ska vara en vanlig bieffekt av sert, samt spända käkar och värst av allt en otroligt luddig hjärna som har svårt att tänka och fatta beslut.

Har ni som upplevt jobbiga biverkningar av sert. känt att det varit värt det?
Jag har väldigt svårt att förstå varför jag ska ta denna medicin just nu men har samtidigt svårt att fatta beslut och tänka klart.
Det sägs att risken med voxra är att man kan bli överspänd och paranoid, jag har alltid varit lite småparanoid så mer av den sorten behöver jag inte. Sertralin skulle liksom motverka allt som var dåligt med voxra om jag förstod det rätt.

Jag är i valet och kvalet, har också läst av andra att tillverkaren spelar stor roll då biverkningarna tycks variera mellan dem. Har ni upplevt samma?
Tycker även inte att det låter bra att man ska få kraftiga utsättningssymptom när man går av dem, har upplevt det en gång förut och det var vidrigt.

Finns det nån mer som uppskattat voxra enbart för sig själv och fått sertralin till? Vore skönt att höra era berättelser.
Citera
2019-05-26, 13:01
Medlem
Mår du dåligt med enbart voxra? Eller varför ville läkaren ge dig en till medicin?

Jag blev extremt paranoid på sertralin så håll koll på det iallafall!
Citera
2019-05-26, 17:18
Medlem
Sertralin kan ju vara lite aktiverande i början eftersom den är den svag återupptagshämmare av dopamin också precis som voxra är. Kombinationen brukar mest skrivas ut till personer med MDD och för att motverka sexuell är biverkningarna av sertralin.

Jag skakar på huvudet när det kommer till kombos. Man vet inte vad som gör vad och det är svårt att utvärdera. Bättre att satsa på ett preparat och dosjustera.
Citera
2019-05-26, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Sertralin kan ju vara lite aktiverande i början eftersom den är den svag återupptagshämmare av dopamin också precis som voxra är. Kombinationen brukar mest skrivas ut till personer med MDD och för att motverka sexuell är biverkningarna av sertralin.

Jag skakar på huvudet när det kommer till kombos. Man vet inte vad som gör vad och det är svårt att utvärdera. Bättre att satsa på ett preparat och dosjustera.

Sertralin hämmar faktiskt DAT kraftigare än Voxra, men det är också en dosfråga. Kan således vara klokt att kombinera två milda DAT-hämmare för att få en bättre effekt på den punkten.

Augmentationsbehandling med två antidepressiva är ofta nödvändigt, särskilt som du tar upp, att motverka sexuella biverkningar, men också att förstärka antidepressiv effekt och att attackera depressionen från flera vinklar. Finns egentligen ingen fullgod antidepressiv medicin i dagsläget för monoterapi, möjligen gamla MAO-hämmare.
Citera
2019-05-26, 19:09
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag trodde jag kunde få nöja mig med voxra men läkaren sa som tidigare skrivits i tråden att de fungerar som ett bra komplement till varandra.
Vi hade en liten diskussion om hur det fungerar men jag har svårt att minnas allt nu, nåt om att sertralinet skulle hjälpa serotoninet och att både sert. och voxra skulle främja noradrenalin och dopamin.

Har mycket skumma känslor idag, först var det hemskt med huvudvärk och kass mage. Sen tog jag en värktablett och snart kunde jag skratta och fokusera på saker igen.
Känner mig inte lika "hypervigilant" som jag normalt brukar vara med min omgivning vilket är skönt, är ganska lugn och centrerad om än fortfarande lite "dimmig".

Jag får väl fortsätta ett tag till då, så länge man kan ta alvedon mot "marmorhjälmen" kan det nog gå an.
Ingen paranoia än så länge.
Citera
2019-05-26, 19:11
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Sertralin hämmar faktiskt DAT kraftigare än Voxra, men det är också en dosfråga. Kan således vara klokt att kombinera två milda DAT-hämmare för att få en bättre effekt på den punkten.

Augmentationsbehandling med två antidepressiva är ofta nödvändigt, särskilt som du tar upp, att motverka sexuella biverkningar, men också att förstärka antidepressiv effekt och att attackera depressionen från flera vinklar. Finns egentligen ingen fullgod antidepressiv medicin i dagsläget för monoterapi, möjligen gamla MAO-hämmare.

Vad menas med "DAT- hämmare"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in