2019-05-26, 13:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag har gjort det en gång efter att ha bett om att få betala tre gånger.

Till slut tröttnade jag och tog med mig mitt sällskap och gick.

Japp, jag satt bortglömd en halv kväll och kunde inte beställa in mer dryck pga. obefintlig servis, och det fanns därmed inte heller möjlighet till att begära in notan.
Jag tolkade detta som ett tecken att "huset bjuder", och så gick jag helt sonika därifrån.
Citera
2019-05-26, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Är väl endast fattiglappar som tar springnota.
Har aldrig gjort detta, inte sett heller.

Hade jag fått mat jag inte alls var nöjd med hade jag gått utan att betala, var på en restaurang för några månader sen där jag beställde mat sen sätter jag mig och äter, när jag ska betala säger servitrisen att de bara tar kort och jag hade bara kontanter just då, inte en spänn på kortet så då gick jag bara utan att betala.
Citera
2019-05-26, 13:56
Medlem
Mullrets avatar
Efter förgäves försökt betala så la jag visitkortet på bordet och gick iväg. Ingen hörde av sig.
Citera
2019-05-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag är ofta ute och äter på restaurang men ser aldrig att någon tar en springnota. Alla verkar betala för sig.
Stämmer detta? Hur vanligt är springnota? Hur ofta åker förövaren fast?
Själv har jag aldrig tagit en springnota. Har du?

Händer lite då och då. Iaf när jag jobbade på Restaurang, blev oftast dålig dricks den dagen. Hände väl oftast under sommaren då man har uteservering och många bord.
Citera
2019-05-26, 15:44
Medlem
Svårt att veta, som gäst.
Man ser ju inte allt. Som ägare borde man veta.

Har själv gjort det en gång, smet från betalning av en champinjonsoppa och ett glas vin på en restaurang på Strandvägen i Stockholm. Den soppan minns jag som extra god. Var (jag alltså) påtänd dessutom. Nu skulle jag inte drömma om att göra det.
Citera
2019-05-26, 17:14
Medlem
Sinclairs avatar
Jag har glömt ett par gånger, en gång på en lunchrestaurang i Lund. Tror vi var fyra, åt dagens och blev sittande ett par timma och pratade. Sedan reste vi oss hejade på personalen och gick.
Dan efter ringde en av kompisarna och undrar ”betalade vi?”
Och det hade vi inte, men som sagt - ingen reaktion från personalen när vi gick.
Citera
2019-05-26, 18:10
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag och en tjej tog en springis en gång från en dyr krog, vi låtsades bråka och "vilja prata ute" sen sprang vi åt varsitt håll. Det var kul visst, notan lär vart saftig, men vi ville väl ha lite spänning när vi var fulla.
Citera
2019-05-26, 19:22
Medlem
rikastistorstans avatar
Nej. Är inte zigenare.
Citera
2019-05-26, 20:04
Medlem
Mangelinas avatar
Råkade ta en ofrivillig springnota när jag var tonåring. Spy Bar, Stockholm. Helkväll. Jag trodde min kompis betalat och hon trodde detsamma. Jag har skamkänslor än idag och detta uppdagades givetvis när jag skulle betala tillbaks till henne. Ingen av oss har vågat visa sig där sedan dess...
Citera
2019-05-27, 01:05
Medlem
Att det verkar ovanligt är nån slags stämpel på att samhället fortfarande fungerar och att nästan allt vanligt folk är hederliga.

För det är ju inte svårt att ta en springnota, och dessutom borde det va enkelt att snacka sig ur det - bara att säga att man fick för sig att man betalat i förväg, för man är så van vid det från sin vanliga lunchrestaurang.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-05-27 kl. 01:08.
Citera
2019-05-27, 08:33
Moderator
Siegfrids avatar
Har hänt ett flertal gånger att jag promenerat iväg från min lunchrestaurang utan att ha betalat.
Skyller på att jag helt enkelt glömt bort det. Men alltid betalat för mig nästa lunch.
Citera
2019-05-27, 23:42
Medlem
En gång satt jag och åt en pasta och ett glas vitt ensam innan uppslutning.

När jag ville ha notan så sprang all personal kors och tvärs och jag ropade och viftade utan reaktion.

Jag ställde mig opp och gick. Det var som att jag va osynlig där bland myllret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in