Citat:
Ursprungligen postat av
Ostrastation
Fattar helt hur du tänker och håller med dig!
En sista sak jag absolut inte fattar dock, hur ska dessa företag kunna göra massa refunds till en person, enbart efter att ha fått ett mail och där jag dessutom bara skrivit mina 6 sista siffror på mitt bankkort, de behöver väl massa mer information än så, säkerhetskod, fullständigt kortnummer osv? Känns så märkligt detta haha.
Nej, det behövs oftast inte, den extra information är mer för att underlätta, generellt sett så behövs första 6 siffror och sista 4 siffrorna i kortet bara.
Återbetalningen sker genom att din ursprungliga insättning med kortet återbetalas, alltså, den transaktionen som gjordes när du satte in pengarna, den ändras status från Completed till Refunded hos den betalningsleverantör som har använts. Pengarna dras från butikens konto och skickas sen igenom alla olika nätverk, betalningsleveranören, aquiring bank, din kortutgivare, Revolut/SEB tex.
Så det tex som i mitt fall, Games Artifact, de kollar i sitt betalningsystem på betalningar från mitt kortnummer, lokaliserar de, och sen trycker de bara på en Refund knapp. Det är ganska enkelt.
Sen beror det lite på vad de har för access/kunskap, det kan ju tex vara så att de måste kontakta sin Account Manager / Relationship manager hos betalningsleverantören för att begära återbetalning.